2014-01-06, 19:21
Medlem
Hejsan jag gör en undersökning för ett Svenska arbete och skulle uppskatta om ni ville svara på frågan:

Är det mindre viktigt med korrekt svenska utan stavfel, syftningsfel och konstiga särskrivningar när man bloggar, twittrar, skriver e-post eller använder Facebook än när man skriver sådant som ska tryckas?

Svara JA eller NEJ

JA = Det är MINDRE viktigt med korrekt svenska när man bloggar, twittrar osv
NEJ= Det är INTE mindre viktigt med korrekt svenska när man bloggar twittrar osv.

Skriv gärna er ålder efter svar, vill ni skriva några egna tankar efter svaret så är jag väldigt tacksam för det också.

JA 2
NEJ 0
NJA 1
Senast redigerad av redfik 2014-01-06 kl. 19:57.
Citera
2014-01-06, 19:38
Medlem
På facebook, där text oftast är "realtid" anser jag att stavning är mindre viktigt. Jämför detta med folk som utalar ord fel, eller sammar/snubblar på orden. Känner ingen männska som inte gör detta ibland när dom pratar.

I "statiska" texter, som en blogg m.m. där man har tid och engagemang så är stavning viktigt.
Citera
2014-01-06, 19:47
Medlem
Kan inte svara ja eller nej då det för mig helt beror på i vilket syfte man skriver och vem som ser det du skriver. Skriver man med någon tycker jag det inte är lika viktigt som då man skriver till någon eller om något.

Skriver jag något som jag vill att personer skall förstå och något som jag vet att flera andra personer kommer att läsa så bryr jag mig självklart om hur jag skriver. Sms:ar jag eller chattar så bryr jag mig inte lika mycket, utan då det räcker att personer på andra sidan tråden förstår vad jag menar.

Sammanfattningsvis så uppskattar jag då andra lägger ner lite tid och tanke på sin text om den skall läsas av mig och andra, men annars bryr jag mig inte alls. Då jag svarar; nja.
Citera
2014-01-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Kan inte svara ja eller nej då det för mig helt beror på i vilket syfte man skriver och vem som ser det du skriver. Skriver man med någon tycker jag det inte är lika viktigt som då man skriver till någon eller om något.

Skriver jag något som jag vill att personer skall förstå och något som jag vet att flera andra personer kommer att läsa så bryr jag mig självklart om hur jag skriver. Sms:ar jag eller chattar så bryr jag mig inte lika mycket, utan då det räcker att personer på andra sidan tråden förstår vad jag menar.

Sammanfattningsvis så uppskattar jag då andra lägger ner lite tid och tanke på sin text om den skall läsas av mig och andra, men annars bryr jag mig inte alls. Då jag svarar; nja.

Ja det kan klart variera på internet, eftersom det är ett skolarbete vågar jag inte riktigt formulera om frågeställningen utan att kanske påverka folks tankar. Men personligen anser jag:

Citera
2014-01-06, 20:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Vi har förskola, 9-årig grundskola, 3-årigt gymnasium, högskola och andra utbildningar samt gratis bibliotek.
Vi har väldigt bra tillgång till media (tidningar, radio, TV Internet). Utländska TV-program och filmer är textade. Ordbehandlingsprogram har stavnings-och grammatikkontroll.
Analfabetismen är utrotad (med undantag för hos nyanlända flyktingar).
Så nog f-n tycker jag att man ska kunna uttrycka sig korrekt på sitt eget språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in