• 1
  • 2
2014-01-06, 13:26
Medlem
I Flashbacks regler står att kontaktannonser inte är tillåtet, se nedre stycket i detta citat från Flb:s regler den 14-01-06. Jag tycker att det behövs forum på www för gratis dejting och yttrandefrihet. Dating innebär yttrandefrihet. Eller ingen dating är möjlig utan yttrandefrihet. Dessutom, yttrandefrihet är inte enbart ord. Vad ska jag göra? Vad ska Flb göra? Vad tycker ni?

1.01. Reklam och annonsering

Privata eller kommersiella annonser, så som köpes-, säljes- eller bytesannonser, inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna.
Dölj förtydligande av denna regel.

Regelns syfte är att förhindra att användarna använder forumet för annonsering av egna eller andras varor och tjänster, detta på grund av att Flashback i första hand är ett diskussionsforum
och inte ett köp- och säljforum. Undantag finns genom Recycle your stuff, men där gäller vissa specialregler.

Det gamla uttryckliga förbudet mot spam är borttaget, och inkluderas numera i huvudregeln om förbud mot reklam. Vad som är spam är inte alltid alldeles självklart, bortsett från det självklara att det måste vara en viss mängd, men som utgångspunkt gäller att användaren i sig inte behöver tjäna på att posta spam. Det är alltså lika förbjudet att posta en mängd inlägg med innebörden att ett specifikt företag har rea som att posta en länk till ens egen webbshop eller liknande; i fråga om spam är det inte avsändaren som är relevant utan mängden inlägg som postas.

Regeln innebär en hel del gränsdragningsproblem som inte alltid är lätta att lösa. En ofta återkommande fråga är i vilken mån man får posta inlägg med tips om sin egen webbplats (att ha den i signaturen är fortfarande tillåtet). Här får man göra en bedömning från fall till fall men vissa huvudsakliga utgångspunkter kan ändå tas. Användarens eventuella koppling till bloggen (när detta inte är explicit), huruvida inläggen är on-topic eller off-topic (och också även om inläggen innebär en bump av tråden) samt antalet inlägg/ration som promotar stället. Av detta får man sedan göra en samlad bedömning för att se om detta är ett tillåtet postande (såsom ofta förekommer i Länktips) eller om det är otillåtet i meningen att användaren tjänar pengar eller andra fördelar på det. Referallänkar (även i signaturen) är fortfarande förbjudna, och går under kategorin inlägg med innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på.

Kontaktannonser är förbjudna, bortsett från i vissa specifika trådar (exempelvis tråden om ressällskap till festivaler) och forum (Resekompisar). Är du osäker på gränsdragningen, kontakta en av forumets moderatorer.

Det är fortfarande tillåtet att fråga om allmänna köptips angående olika saker, så länge det inte slår över i en köpesannons. Det är således skillnad mellan "någon som säljer XX" och "någon som vet var jag kan köpa XX", där det första är förbjudet medan det andra är tillåtet.

Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar.

Företag kan i vissa fall ha möjligheten att marknadsföra sina produkter i ett specifikt forum. Detta är endast tillåtet efter godkännande från Flashback, och marknadsföringen kan enbart ske i det specifika forumet.
Senast redigerad av FredSthlm1 2014-01-06 kl. 13:47.
Citera
2014-01-06, 13:33
Medlem
kinesarsles avatar
Du anser att det är ett yttrandefrihetsproblem att man inte får lägga ut kontaktannonser?
Citera
2014-01-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Du anser att det är ett yttrandefrihetsproblem att man inte får lägga ut kontaktannonser?

Ja. Och jag undrar vad du och andra anser att yttrandefrihet är. Min definiton är mycket enkel: Att få säga vad man tycker.

Jag är dessutom amorist, vilket innebär att jag hoppas att det görs för allas bästa. Om det inte är för allas bästa så kanske man ska fortsätta att låta yttrandefriheten vara tilltäppt. Men jag tror inte att Flb och mänskligheten tjänar på det. Eller borde jag starta en egen gratis debatt- och dejting-site istället? Där amorism är ledstjärna för moderering?

En annan fråga är: varför tillåts inte dejting-yttrandefrihet här? Har Flb oligopol med dejtingsajter som tar betalt? Eller är det annan anledning?

Jag lägger ämnet här på sex-sidan eftersom många som vill ha kontakt inte är främmande för sex i vissa fall.
Senast redigerad av FredSthlm1 2014-01-06 kl. 13:53.
Citera
2014-01-06, 13:46
Medlem
soulreapers avatar
Det här är ett diskussionsforum inte ett annonsplank. Finns gott om sidor man kan använda sig av om man vill lägga ut en kontaktannons. Yttrandefrihet på riktigt är inte det samma som total yttrandefrihet där man får skriva vad man vill var man vill. Regelverket finns till för att underlätta diskussioner samt se till att fokus ligger på diskussion.
Citera
2014-01-06, 13:58
Medlem
kinesarsles avatar
Det är ingen som hindrar dig att säga vad du tycker. Det som hindras är rena annonser, men du får ha vilken åsikt du vill och uttrycka den.
Citera
2014-01-06, 14:01
Medlem
Pellejonsons avatar
För att det är ett diskussionsforum, är det så svårt att lista ut?

Man kan inte ha hur bred målgrupp som helst. Yttrandefrihet på riktigt innebär att man nästan kan diskutera vad som helst, ribban är satt ganska högt. Men det betyder inte att man kan förvandla forumet till vad man än behagar.
Citera
2014-01-06, 14:16
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Det här är ett diskussionsforum inte ett annonsplank.
Varför inte införa 'annonsplank'?

FB har många som garanterat skulle önska ett sådant, och varför inte - hur mycket extra jobb är det att skapa och drifta?

Jag är för köp/sälj osv, det vore en god idé som dessutom kan leda till diskussioner om det som avses köpas/säljas/dejtas och skulle troligen helt sänka de betalsajter som redan finns.

FB skulle bli King of Internet, helt enkelt.
Citera
2014-01-06, 14:19
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Varför inte införa 'annonsplank'?

FB har många som garanterat skulle önska ett sådant, och varför inte - hur mycket extra jobb är det att skapa och drifta?

Jag är för köp/sälj osv, det vore en god idé som dessutom kan leda till diskussioner om det som avses köpas/säljas/dejtas och skulle troligen helt sänka de betalsajter som redan finns.

FB skulle bli King of Internet, helt enkelt.
Jag ser inte behovet. Köp och sälj finns många andra ställen. Flashback finns för att något motsvarande inte finns.
Citera
2014-01-06, 15:14
Medlem
BigIvars avatar
Var sak på sin plats. Det finns massor av gratis kontaksajter därute.
Citera
2014-01-06, 16:54
Medlem
Sereenas avatar
Finns ju gott om ställen för kontaktannonser och köp/sälj redan så det skulle inte fylla nån funktion.

Sen tillkommer ju problemet med anonymiteten på forumet.
Citera
2014-01-06, 17:24
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Känns som att den här tråden passar bättre i "Flashback".

Flashback är först och främst ett diskussionsforum, ingen dejtingsajt.
Om kontaktannonser tilläts skulle vissa delforum svämma över av sådana, vilket skulle hindra och begränsa diskussionsutrymmet. Eller så skulle man få skapa ett separat delforum för kontaktannonser, men som sagt - kontaktannonser hör hemma på dejtingsajter.

Jag funderar på det här med signaturer. Gäller inte regeln mot kontaktannonser där?
TS har jag lagt ut vad som helt klart är avsett som en kontaktannons i sin signatur och man ser även andra användare som lägger ut liknande signaturer emellanåt, även om de flesta inte är lika övertydliga.
Senast redigerad av CaptainSweatpants 2014-01-06 kl. 17:35.
Citera
2014-01-06, 17:26
Moderator
VitKallas avatar
Vilket sorts kontaktannonser skulle vara ok då?
De där man önskar finna sig en kärleks eller relationspartner? Sexpartner? knarkarpartner? supapartner?
ska det vara ok att söka efter folk som inte vill hittas? söka efter försvunna barn?

Vem ska ha koll på annonsörernas autenticitet?

Det här forumet, om något, är ju byggt på anonymitet. Skulle den tas bort så kan man prata om hinder för yttrandefriheten, men att inte få lägga upp en kontaktannons kan jag inte se är något hinder.

Fö verkar du ju annars redan löst din egen situation alldeles utmärkt. Har nog aldrig stött på någon användare tidigare som har en kontaktannons som signatur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in