2014-01-06, 11:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Inte utan att man frågar sig vad som avhandlas på en flera timmar lång "orientering" som drar sig in på kvällstid till 8 på kvällen så att den krockar med andra åtaganden. Låter inte som planerat utan en orientering med särskilda frågor som inte kunde vänta och krävde diskussion. Detta et knappt dygn före mordet. Tänk att få vara en flyga på väggen där!

Nu spekulerar jag (är inte din fluga på väggen) men om ÖB och försvarsministern lägger en heldag på en underrättelseföredragning hos SSI så anar jag mig iaf till att det har med en förestående/pågående övningsverksamhet.

Märk väl att ÖB i sin dagbok noterar för fredagen 28/2 att sedvanlig underrättelsebriefing hållits på Fst, som alla andra fredagar. Inget hot förelåg mot svenska intressen enligt briefingen.

Torsdagsdragningen bör därmed knappast ha innehållit några uppgifter om förestående angrepp. Så vad kan fånga en försvarsministers intresse om inte en föredragning av skyddet för riksledningen?Vore kul om Roine kunde ta bladet från mun och berätta.

Men nu spekulerar jag som sagt.
Citera
2014-01-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Fast det vet vi ju inte egentligen, om du inte sitter på för tråden okänd information. Jag får det till två personer som skulle kunna klassas som Palmefientliga: AK och Stig. Så vitt jag vet finns det ingenting som tyder på att VG och AKs far skulle ha funnits kring mordplatsen.

Det skulle däremot inte förvåna mig om det visar sig vara så, eller att andra Palmefientliga personer identifieras.

Borde inte häktningen av VG kunnat riskera mörkläggningen? Om Holmérs uppdrag var att inte lösa mordet, varför försökte han få VG åtalad, oavsett hur perifer VG eventuellt var i en konspiration?

Tja, när det gäller VG så behöver Holmer inte ha vetat vilka som faktiskt fanns med perifert. Inte heller hade han full kontroll över utredaren i fråga. Dessutom saboterades ju utredaren upprepat genom att vittnen förevisades foton, problem med husrannsakan etc. Även åklagaren och "kollegor" drev på personangrepp mot utredaren i fråga. Tog heder och ära av honom! Detta samtidigt som det fanns ett politiskt och medialt tryck att hålla någon i förvar under begravningen. Ganska snart efter det släpptes spåret trots att där fanns mycket mera konkret än vad som framkom i CP-fallet.

AK har än idag än nära förhållande till sin far som var en ledande Palmehatare, hon beter sig synnerligen underligt genom att varken rapportera eller åtgärda att en dörr står öppen och hon nojsar med en annan i huset känd Palmehatare som knappast kan ha varit okänd för fadern.

Både hon och denne blir föremål för polisers intresse vilket slutar med en total mörkläggning där utredaren i fråga tas bort från utredningen och alla misstankar avskrivs utan att det redovisas varför.

Visst är det extraordinärt!
Citera
2014-01-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Nu spekulerar jag (är inte din fluga på väggen) men om ÖB och försvarsministern lägger en heldag på en underrättelseföredragning hos SSI så anar jag mig iaf till att det har med en förestående/pågående övningsverksamhet.

Märk väl att ÖB i sin dagbok noterar för fredagen 28/2 att sedvanlig underrättelsebriefing hållits på Fst, som alla andra fredagar. Inget hot förelåg mot svenska intressen enligt briefingen.

Torsdagsdragningen bör därmed knappast ha innehållit några uppgifter om förestående angrepp. Så vad kan fånga en försvarsministers intresse om inte en föredragning av skyddet för riksledningen?Vore kul om Roine kunde ta bladet från mun och berätta.

Men nu spekulerar jag som sagt.

Nja, det måste vara något extrordinärt som inte kunde vänta till dagen efteråt. Operativ övningsverksamhet tar inte timmar att diskutera det bör ha varit något mycket allvarligare som föranledde ett sådant möte utanför rutinerna fram tills det inkräktade på andra åtaganden. Något ville man politisk förankra. RC blev ju t ex kvar. Skulle jag spekulera så handlar det om känslig information som måste förankras politiskt. T ex diskussion kring pågående spaning ang misstankar mot landets högste ledare och hur de skulle hanteras!
Citera
2014-01-06, 12:29
Medlem
Citat:
Inte utan att man frågar sig vad som avhandlas på en flera timmar lång "orientering" som drar sig in på kvällstid till 8 på kvällen så att den krockar med andra åtaganden. Låter inte som planerat utan en orientering med särskilda frågor som inte kunde vänta och krävde diskussion. Detta et knappt dygn före mordet. Tänk att få vara en flyga på väggen där!

ÖB har till synes många intressanta möten veckan innan mordet.
21e samtal med Wallroth (nominellt om Orion).
25e samtal med Steffensson (nominellt om arméns organisation)
26e samtal med Synnergren (nominellt om uppgiften att vara kungens stabschef)
26e "Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval"
27e SSI-mötet
28e "en av de regelbundet återkommande redovisningarna av delar av vår underrättelseverksamhet".

Det är alltså ett und/säk möte per dag de tre sista dagarna innan mordet.
Citera
2014-01-06, 12:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Nja, det måste vara något extrordinärt som inte kunde vänta till dagen efteråt. Operativ övningsverksamhet tar inte timmar att diskutera det bör ha varit något mycket allvarligare som föranledde ett sådant möte utanför rutinerna fram tills det inkräktade på andra åtaganden. Något ville man politisk förankra. RC blev ju t ex kvar. Skulle jag spekulera så handlar det om känslig information som måste förankras politiskt. T ex diskussion kring pågående spaning ang misstankar mot landets högste ledare och hur de skulle hanteras!

Det beror ju på övningsupplägget, dvs om föredragningen i sig är en del i övningen men visst, du har rätt i att det mycket väl kan vara något som behöver förankras uppåt.

Vore intressant att veta vilka fler än ÖB och Roine som var där, dvs vilka hade de med sig? Kan svårligen tänka mig att försvarsministern eller ÖB kommer själva till en sådan föredragning. Kanske var detta ett av samtalsämnena på middagen hos Steffenson?

Men som sagt, vi var inga flygfärdiga flugor på SSI´s vägg den där torsdagen.
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-01-06 kl. 12:37.
Citera
2014-01-06, 12:36
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
27e SSI-mötet
28e "en av de regelbundet återkommande redovisningarna av delar av vår underrättelseverksamhet".

Du som läst hans dagbok, hur ser det ut under andra delar av åren den berör? Är det här något som återkommer eller är den här veckan ett undantag? Jag tänker på att det var mycket som skedde de här åren och en ÖB kan tänkas behöva täta rapporteringar om allt från u-båtar till läget i Polen eller slikt.
Citera
2014-01-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Du som läst hans dagbok, hur ser det ut under andra delar av åren den berör? Är det här något som återkommer eller är den här veckan ett undantag? Jag tänker på att det var mycket som skedde de här åren och en ÖB kan tänkas behöva täta rapporteringar om allt från u-båtar till läget i Polen eller slikt.

Jag har inte läst den från pärm till pärm så det är litet svårt att säga. Undantaget Wallroth så är det dock sparsamt med referenser till und/säk folk i personindexet.

Jag tror att det bara finns en referens till SSI (torsdagsmötet). Det är baserat på att redaktören har gjort en fotnot vid SSI för att förklara vad akronymen står för. Det är kutym att man gör det första gången en akronym används, men inte fortsättningsvis.
Citera
2014-01-06, 13:11
Medlem
Citat:
27e SSI-mötet

De fetade sticker ut! Det tror jag att även icke flygfärdiga flugor kan tänka sig!

Vissa aktuella personval. Kan det handla om folk man tog in för vissa känsliga uppgifter just då?
Citera
2014-01-06, 13:14
Medlem
Citat:
Jag har inte läst den från pärm till pärm så det är litet svårt att säga. Undantaget Wallroth så är det dock sparsamt med referenser till und/säk folk i personindexet.

Jag tror att det bara finns en referens till SSI (torsdagsmötet). Det är baserat på att redaktören har gjort en fotnot vid SSI för att förklara vad akronymen står för. Det är kutym att man gör det första gången en akronym används, men inte fortsättningsvis.

OK det i sig säger att det var utanför rutinen dvs mindre troligt någon reguljär verksamhet det handlade om utan istället ett speciellt ärende där man i dokumentationen markerar det särskilt! Intressant arkivdykning...
Citera
2014-01-06, 13:17
Medlem
Citat:
De fetade sticker ut! Det tror jag att även icke flygfärdiga flugor kan tänka sig!

Vissa aktuella personval. Kan det handla om folk man tog in för vissa känsliga uppgifter just då?

Kan vara så. Men sammanhanget är litet kryptiskt. För fullständighetens skull kanske jag skall ge hela stycket om mötet den 26e med säkerhetsavdelningen:

"Genomgång från säkerhetsavdelningens sida om vissa aktuella personval. Jag tycker att man från avdelningens sida gjort en klart bättre avgränsning av de fall som man tar upp än vad förhållandet var för två år sedan."

Det framgår inte vad man avhandlade två år tidigare.
Senast redigerad av HubertNorlen 2014-01-06 kl. 13:19.
Citera
2014-01-06, 13:18
Medlem
Citat:
OK det i sig säger att det var utanför rutinen dvs mindre troligt någon reguljär verksamhet det handlade om utan istället ett speciellt ärende där man i dokumentationen markerar det särskilt! Intressant arkivdykning...

Jämförelsevis kan sägas att när Gordievskijuppgifterna (dvs information om Nejlands och Palme) kommer hösten 85 finns ingen referens till SSI.
Citera
2014-01-06, 13:29
Medlem
Citat:
Jämförelsevis kan sägas att när Gordievskijuppgifterna (dvs information om Nejlands och Palme) kommer hösten 85 finns ingen referens till SSI.

En slutsats man kan dra är alltså att det finns avvikelser som indikerar någon form av extraordinär underrättelsaktivitet på högsta nivå strax för mordet under samma tid som Säpo noterat (åtminstone i efterhand) att OP skuggats av en mindre grupp personer (får man gissa) de tider han ej hade livvaktsskydd vilket var ganska frekvent veckorna innan mordet.

Om man skall bygga en hypotes kring dessa aktiviteter och kringliggande händelser. Hur skulle den se ut? Vilka är kontrollpunkterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in