2014-01-06, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Kan märkena i ryggen ha något med upphängning att göra?
Någon typ av krok?
Hur hängs kött?

En sådan slaktkrok hade nog avlämnat den typen av skador. Kroppstyngden i sig gör att denna typ av skador kan uppstå.

Inte osannolikt alls.
Citera
2014-01-06, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En sådan slaktkrok hade nog avlämnat den typen av skador. Kroppstyngden i sig gör att denna typ av skador kan uppstå.

Inte osannolikt alls.

Håller inte med. Om man läser den rättsmedicinska rapporten, framgår att dessa sårkanaler är raka och smala. Inget tyder på att de gjorts av krokar eller utsatts för de tänjskador som vikten av kroppen skulle medföra kring sårkanalerna
Citera
2014-01-06, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Mot denna teori talar den rättsmedicinska rapporten. Mycket tyder på att liket huvudsakligen hanterats i vågrät position, med tanke på blodet som fanns kvar i kroppen. Jag håller med skribenterna som menar att detta tyder på att KJ kan ha haft en medhjälpare. Ryggsäck = lodrät position = läckage.

Men som någon skrev, det kan finnas en del att hämta i den överskottsinformation som KJ ger i förhören: jag skulle vilja återintroducera PULKAN i diskussionen. Både som underlag vid transporten i bakskuffen och som hjälpmedel för vågrät transport av torson till FP2. Benen kan ha däremot ha transporterats i ryggsäcken.

Logiken bakom utplaceringen av delarna är dock svår att följa. Kanske någon aspie-tanke om att "området har inrapporterats (av mig) som genomsökt, alltså ett säkert ställe". Men det känns inte hundra, särskilt utplaceringen av benen i ödehuset känns som ett "budskap". En spekulation: kan ödehuset ha varit ett ställe av särskild betydelse för KJ i relationen till VB? Hade de gjort något där tillsammans då de var ihop? Eller hade VB berättat för KJ att ödehuset var hennes och MBs hemliga mötesplats? Var benen ett budskap till MB? Gåtfullt är det i vilket fall. Teorin om att huset skulle brännas ner är också tänkbar, men det finns inga indicier i den riktningen - inga brännbara vätskor som köpts in (kanske skulle skett vid mackbesöket mitt i natten? Men KJ insåg i sista stund att det skulle vara misstänkt?) eller hittats i närheten av huset.

Jag vet att där pratar jag mot bättre vetande. Jag har envetet pratat om den vågräta positionen av kroppen. Sedan hänger jag upp henne i en lodrät position. Hur tänkte jag där?

Vet inte om detta alls blir begripligt. Men jag försöker.

Det var två saker som fick in mig på detta spår.

* Kroppen avlämnade ytterst lite blodspår, liksom benen
(där tänkte jag på vilt (ursäkt igen) som man avblöder genom hängning i sval temperatur

* Den blodansamling som kvarstod var i ena lungsäcken (enligt rättsläkaren) därför drog jag slutsatsen att hon forslats i vågrätt läge. Den massiva blödningen uppstod när hon skulle vändas.

Jag vet att det kan synas som två saker som inte går ihop. Det kanske dom inte gör heller. Vad vet jag.
Citera
2014-01-06, 03:33
Medlem
Citat:
Håller inte med. Om man läser den rättsmedicinska rapporten, framgår att dessa sårkanaler är raka och smala. Inget tyder på att de gjorts av krokar eller utsatts för de tänjskador som vikten av kroppen skulle medföra kring sårkanalerna

Möjligt, men ryggskadorna är jag inte så tvärsäker på. Hjärtat (och huggen framifrån) där är det inget tvivel.
Citera
2014-01-06, 03:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Förlängs det inte om kroppen förvarats svalt? Gäller inte tiden bara i rumstemperatur?

Jo du har rätt

Hittade just detta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15541589

Long persistence of rigor mortis at constant low temperature.

Varetto L, Curto O.

We studied the persistence of rigor mortis by using physical manipulation. We tested the mobility of the knee on 146 corpses kept under refrigeration at Torino's city mortuary at a constant temperature of +4 degrees C.

We found a persistence of complete rigor lasting for 10 days in all the cadavers we kept under observation; and in one case, rigor lasted for 16 days.

Between the 11th and the 17th days, a progressively increasing number of corpses showed a change from complete into partial rigor (characterized by partial bending of the articulation). After the 17th day, all the remaining corpses showed partial rigor and in the two cadavers that were kept under observation "ā outrance" we found the absolute resolution of rigor mortis occurred on the 28th day. Our results prove that it is possible to find a persistence of rigor mortis that is much longer than the expected when environmental conditions resemble average outdoor winter temperatures in temperate zones. Therefore, this datum must be considered when a corpse is found in those environmental conditions so that when estimating the time of death, we are not misled by the long persistence of rigor mortis.

Så altså... vi kan utgå ifrån att VBs ben (och Kropp) förvarats vis en ganska konstant temperatur ca 2-4 grader C i tiden mellan hon mördades och till ca 1/2 till 1 dygn innan benen hittades.

Tycker att det är skandal att inte detta, och info ang hurvida kroppen varit fryst eller inte (har den INTE varit vil jag säga med 99.99% säkerhet för i så fall hadde det stått i FUP eller kommit ut vid rättegången) framkommit i FUP och/eller under rättegången
Citera
2014-01-06, 03:53
Medlem
Citat:
Möjligt, men ryggskadorna är jag inte så tvärsäker på. Hjärtat (och huggen framifrån) där är det inget tvivel.

Sårskadorna C-L (sticken i ryggen) har alla sårkanaler som är raka och riktade rakt inåt eller svagt nedåt. Det stämmer inte med teorin om krokar. De har dessutom tillkommit kort tid FÖRE döden. (FUP 411-420)
Citera
2014-01-06, 04:13
Medlem
Citat:
Sårskadorna C-L (sticken i ryggen) har alla sårkanaler som är raka och riktade rakt inåt eller svagt nedåt. Det stämmer inte med teorin o saker sam krokar. De har dessutom tillkommit kort tid FÖRE döden. (FUP 411-420)

Du antyder att hon hängdes upp och sedan dödades.

Vidrigt.

Detta tror jag är ett utlopp för många känslor och rent besinningslöst hat.
Citera
2014-01-06, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har du ännu inte fattat att händerna togs som souvenirer ? Vilket ord är du inte förstår .. ?

Enligt min mening finns svaret till att händerna saknas på sid 435 i FUP. Bilden som visar de djupa klösmärkena på KJs armar.

Jag vet att man släppte såren på KJs underarmar med hänvisning till att det inte går att utesluta att de varit självförvållade, precis som KJ uppgett. Men mot detta talar uppgifterna från hans stödassistent Bosse (FUP 1445) om att han reagerade på BFs uttalande om KJs självskadebeteende, för det var helt okänt för honom. "Kristoffer har aldrig rispat sig själv".
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-06 kl. 04:32.
Citera
2014-01-06, 04:31
Medlem
Citat:
Du antyder att hon hängdes upp och sedan dödades.

Vidrigt.

Detta tror jag är ett utlopp för många känslor och rent besinningslöst hat.

Nä. Det antyder jag inte. Jag påpekar att den rättsmedicinska rapporten säger att sårskadorna inte kommer från några krokar eller någon upphängning.
Citera
2014-01-06, 07:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Exakt. Vet någon om det var mycket blodfläckar på VBs kropp? Har hon sköljts av innan hon styckades och lades in på kylning?
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
OY skärp dig är du snäll. Jag har läst ALLA inlägg sen dag 1 och FUP såklart. Nu vet du det!
Om du nu har läst FUP, varför hoppade du över obduktionsprotokollet? Och om du har glömt vad som stod i det, varför tittade du inte efter och konstaterade att det inte fanns blodfläckar på kroppen?
Citera
2014-01-06, 07:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är inte i kremeringsbranschen.

I min lilla dumma tankevärld tänkte jag hur snabbt kommer brandbilarna dit och släcker?

Soteld eller öppen låga? Synförmågan är en sak men jag tror luktförmågan överträffar den.

Så korkad är jag.
Vid dubbelmordet i Flakeböle på Öland brändes kropparna i ett garage. Dödsfallet upptäcktes inte förrän efter att branden hade släckts.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-06 kl. 07:27.
Citera
2014-01-06, 07:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att Quarrel tog det klockslaget som ett exempel, jag tror inte att mördaren plockade med kroppsdelar vid 21, snarare 01, iaf mitt i natten.
Därför att i mitt hypotetiska scenario blev personen som placerade ut kroppsdelarna avbruten av MPS, och det skedde kl. 21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in