2014-01-06, 02:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Det är väl enkelt att bara kasta ut de?

Hur långt tror du att du kan kasta ut torson i vattnet t ex från en brygga eller från strandkanten ? Knappast längre än att dykare som draggar kommer att hitta den.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-06 kl. 02:38.
Citera
2014-01-06, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det fungerar med natronlut också (NAOH).

absolut.. det finns säkert många fler baser/syror/föreningar som hade fungerat bra.
Citera
2014-01-06, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min spontana gissning. I ett slakthus.

Av flera anledningar.

*Där kan man hänga upp en kropp

*Det finns lämpliga verktyg

*Det finns spolanläggning

*Det finns kylrum

*Det var inte tid för älgjakt

Min gissning. Som faktiskt varit med mig hela tiden.

EDIT- Jag kan ha haft fel. Redan från första stund.

Kan märkena i ryggen ha något med upphängning att göra?
Någon typ av krok?
Hur hängs kött?
Citera
2014-01-06, 02:37
Medlem
Citat:
Hur långt ut tror du att du kan kasta ut torson i vattnet t ex från en brygga eller från strandkanten ? Knappast längre än att dykare som draggar kommer att hitta den.

MBoudine- vi pratade såklart om händerna inte torson!
Citera
2014-01-06, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Enig.

Men vi har fortfarande problemet med att det fanns rigor mortis likstelehet i benen när dom hittades, och likstelhet försvinner ca 1 1/2 dag efter döden inträffat.

Förlängs det inte om kroppen förvarats svalt? Gäller inte tiden bara i rumstemperatur?
Citera
2014-01-06, 02:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
MBoudine- vi pratade såklart om händerna inte torson!

Oki. Och vad hade dom tänkt göra med torson tror du ?
Citera
2014-01-06, 02:43
Medlem
Citat:
Oki. Och vad hade dom tänkt göra med torson tror du ?

gömma undan snabbt som attan, de kan ha vetat att MPS och KJ va i närheten... eller elda upp kanske..., nöjd ;-)?
Citera
2014-01-06, 02:46
Medlem
Citat:
haha kul. Det är förövrigt ganska oväsentligt i sammanhanget.. nog om det.

Det gäller att ha fokus på rätt saker.

Var händerna finns bedömer jag som förhållandevis mindre viktigt .. eftersom vi måste prioritera samt att de kommer troligtvis aldrig att återfinnas.

Summa summarum - säger du att vi måste prioritera och ha fokus på rätt saker.

I första andetaget tycker du att Var elen produceras är oväsentligt.

I nästa andetag säger du att händerna är mindre Viktiga - för dom kommer aldrig att återfinnas. Det finns väl en anledning till att just dom saknas? Eller hur tänkte du där?

Inkludera inte mig i ditt vi. Tack.
Citera
2014-01-06, 02:48
Medlem
Citat:
Har du ännu inte fattat att händerna togs som souvenirer ? Vilket ord är du inte förstår .. ?

Mer troligt att de avlägsnats i ett syfte av att dölja bevis. Än att de tagits som souvenir och då är hemma i någons bokhylla, eller?
Citera
2014-01-06, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Förlängs det inte om kroppen förvarats svalt? Gäller inte tiden bara i rumstemperatur?

Inte kollat, men rimligen borde den kunna senareläggas vid sval temperatur.

Vet att detta är en vidrig jämförelse (ber om ursäkt på förhand).

Men det finns ju en anledning till att slakthus som håller låg temperatur existerar.

Utan att gå in på detaljer.
Citera
2014-01-06, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min spontana gissning. I ett slakthus.

Av flera anledningar.

*Där kan man hänga upp en kropp

*Det finns lämpliga verktyg

*Det finns spolanläggning

*Det finns kylrum

*Det var inte tid för älgjakt

Min gissning. Som faktiskt varit med mig hela tiden.

EDIT- Jag kan ha haft fel. Redan från första stund.

Mot denna teori talar den rättsmedicinska rapporten. Mycket tyder på att liket huvudsakligen hanterats i vågrät position, med tanke på blodet som fanns kvar i kroppen. Jag håller med skribenterna som menar att detta tyder på att KJ kan ha haft en medhjälpare. Ryggsäck = lodrät position = läckage.

Men som någon skrev, det kan finnas en del att hämta i den överskottsinformation som KJ ger i förhören: jag skulle vilja återintroducera PULKAN i diskussionen. Både som underlag vid transporten i bakskuffen och som hjälpmedel för vågrät transport av torson till FP2. Benen kan ha däremot ha transporterats i ryggsäcken.

Logiken bakom utplaceringen av delarna är dock svår att följa. Kanske någon aspie-tanke om att "området har inrapporterats (av mig) som genomsökt, alltså ett säkert ställe". Men det känns inte hundra, särskilt utplaceringen av benen i ödehuset känns som ett "budskap". En spekulation: kan ödehuset ha varit ett ställe av särskild betydelse för KJ i relationen till VB? Hade de gjort något där tillsammans då de var ihop? Eller hade VB berättat för KJ att ödehuset var hennes och MBs hemliga mötesplats? Var benen ett budskap till MB? Gåtfullt är det i vilket fall. Teorin om att huset skulle brännas ner är också tänkbar, men det finns inga indicier i den riktningen - inga brännbara vätskor som köpts in (kanske skulle skett vid mackbesöket mitt i natten? Men KJ insåg i sista stund att det skulle vara misstänkt?) eller hittats i närheten av huset.
Citera
2014-01-06, 02:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Mer troligt att de avlägsnats i ett syfte av att dölja bevis. Än att de tagits som souvenir och då är hemma i någons bokhylla, eller?

Det finns ju ingenting som talar för att händerna avlägsnats för att dölja bevis - dna under naglarna är väl den vanligaste förklaringen/missuppfattningen.

Ja, var förvarar man souvenirer/troféer av det här slaget ? Fantasin sätter gränserna, antar jag ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in