2014-01-05, 08:29
Medlem
Pethruss avatar
Vi kanske inte ska inte blanda ihop de här två personerna:

Pojkens far Admir Tafili: https://www.facebook.com/admir.tafili.7?fref=ts
och
Admir Tafili: https://www.facebook.com/admir.tafili?fref=ts
Citera
2014-01-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Han ser inte ut att vara 18 år. Dessutom, enligt vad jag har läst, så finns det bara två bröder Tafili, Admir och Genc. Båda sitter inne. Vem är ''farbrodern''.

SER inte ut som 18... tycker du ja, innebär ju inte att han inte ÄR 18

Jag är däremot väldigt intresserad av din teori av händelsen, man kan inte bara sitta och ifrågasätta allt hela tiden utan att ha någon egen teori.
Citera
2014-01-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Vi kanske inte ska inte blanda ihop de här två personerna:

Pojkens far Admir Tafili: https://www.facebook.com/admir.tafili.7?fref=ts
och
Admir Tafili: https://www.facebook.com/admir.tafili?fref=ts

Jag tror inte det är pappan själv som driver och skriver på denna Facebook sida. Men någon som har tillgång till gamla bilder på honom och information kring hans öde.

https://www.facebook.com/admir.tafili.7?fref=ts

Sidan skapades 28 november 2013. Alltså väldigt nyligen.

Bara en slump eller?
Senast redigerad av KlasMydia 2014-01-05 kl. 12:00.
Citera
2014-01-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasMydia
Jag tror inte det är pappan själv som driver och skriver på denna Facebook sida. Men någon som har tillgång till gamla bilder på honom och information kring hans öde.

https://www.facebook.com/admir.tafili.7?fref=ts

Sidan skapades 28 november 2013. Alltså väldigt nyligen.

Bara en slump eller?

Nej, om man inte har tillgång till internet i albanska fängelser. Läste, med hjälp av google- översättning, en intervju med Kimeta Tafili, Admir Tafilis mor. Där säger hon att hon har en son och en dotter i Grekland.
Citera
2014-01-05, 13:27
Medlem
Citat:
Nej, om man inte har tillgång till internet i albanska fängelser. Läste, med hjälp av google- översättning, en intervju med Kimeta Tafili, Admir Tafilis mor. Där säger hon att hon har en son och en dotter i Grekland.

Det skulle vara intressant med en sammanställning om exakt hur många barn Kimeta Tafili har och vilka de är.
Citera
2014-01-05, 13:36
Medlem
Citat:

Ja det vore väl rätt korkat att säga de är i Sverige om man ligger i blodsfejd.
Citera
2014-01-05, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Det skulle vara intressant med en sammanställning om exakt hur många barn Kimeta Tafili har och vilka de är.

Det verkar vara svårt att få reda på, om man inte kan albanska. Admir Tafili verkar ha varit brottsling redan innan blodsfejden startade- om man nu ska tro på albansk media. Om den skadade pojken är hans son kan ha förstås själv ha skickat någon torped hit. Han kan ha varit missnöjd med hustrun....
Citera
2014-01-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max2009
http://agjencia.info/2011/03/20/vrasjet-e-shkodres-flet-nga-burgu-genc-tafili-nuk-ka-shtet-as-drejtesi/
Flutura Tafili: Me kanun, gjaku është marrë
Detta betyder: Med Kanun(traditionella bergslagar), så är blodet taget.

Vad hon menar är att enligt reglerna/lagarna så har hämnden utförts.
Citera
2014-01-05, 13:55
Medlem
Citat:
Det verkar vara svårt att få reda på, om man inte kan albanska. Admir Tafili verkar ha varit brottsling redan innan blodsfejden startade- om man nu ska tro på albansk media. Om den skadade pojken är hans son kan ha förstås själv ha skickat någon torped hit. Han kan ha varit missnöjd med hustrun....

Ja, barnet kan ju exempelvis vara oäkta. Och admir surnat till när han fått reda på det. Om det är sant att admir tillbringat större delen av deras äktenskap i fängelse vore det å ena sidan inte en helt omöjlig tanke. Å andra sidan känns deras kultur rätt konservativ vilket torde tala emot att kvinnor törs vara otrogna.
Senast redigerad av FimpeDimpen 2014-01-05 kl. 14:17.
Citera
2014-01-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Detta betyder: Med Kanun(traditionella bergslagar), så är blodet taget.

Vad hon menar är att enligt reglerna/lagarna så har hämnden utförts.

Är det inte en något märklig syn på reglerna? Hennes man har dödats. Om vi bortser från att det förmodligen var hans eget fel, så är det för mig lite för mycket hämnd att döda två personer (två bröder Pjetrushi). Blodshämnd borde väl innebära ett liv för ett liv. Men jag kan inte albanska seder, någon annan som vet? Om pojken här hade dött, hade det mao varit oklart vem av släkterna, som var vid draget.
Kanske kan, nu när släkterna finns representerade här, svensk förvaltningsdomstol bringa reda i frågan och avgöra hur många liv släkten A är skyldig släkten B eller tvärtom.
Citera
2014-01-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Är det inte en något märklig syn på reglerna? Hennes man har dödats. Om vi bortser från att det förmodligen var hans eget fel, så är det för mig lite för mycket hämnd att döda två personer (två bröder Pjetrushi). Blodshämnd borde väl innebära ett liv för ett liv. Men jag kan inte albanska seder, någon annan som vet? Om pojken här hade dött, hade det mao varit oklart vem av släkterna, som var vid draget.
Kanske kan, nu när släkterna finns representerade här, svensk förvaltningsdomstol bringa reda i frågan och avgöra hur många liv släkten A är skyldig släkten B eller tvärtom.
Det är ju svårt att veta omständigheterna kring morden. Men om bröderna befann sig på samma plats så tordes det ju vara rätt logiskt att han dödade båda, för att inte riskera att själv bli dödad av den andra brodern i själva sammanhanget?
Citera
2014-01-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria

Det bästa inlägget hittills i tråden!
Kanske dax att tillsätta en ny Envar Hoxa? Man förstår att en diktator är enda sättet att få ett dyl. folkslag att öh. få någon som helst samhällsstruktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in