2014-01-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Läs om! Hon skriver:

"Någon i den familjen som pojkens pappa dödat har redan fått asyl i Sverige och försöker nu hämnas här".

http://meritwager.wordpress.com/2014/01/02/en-migga-varfor-maste-sverige-bli-arena-for-deras-konflikter/

Jag tycker att det som skrivs ovan är bara en teori och inte någon sanning precis- men jag håller med Merit Wager om att det visst kan gå till just så. En familj som dödat och som därför är hotad får PUT. Sedan kommer den andra familjen hit- för att döda- och blir därmed också hotad och får PUT. Och framför allt håller jag med om slutsatsen. Att det inte är vår uppgift att glorifiera brottslingar och att det nog är Albanien, Kosovo eller vilket lands medborgare det här än handlar om som är mest kompetent att lösa den här typen av brott.
Citera
2014-01-04, 22:46
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är beroende av Google översätt, men i vart fall med den hjälpen blir det inte så självklart att det är på det viset. Vad som tydligt framgår av ingressen är att Tafili 2011 erkände mordet på de två Pjetrushi-bröderna. Däremot kan jag inte se några tydliga tecken där på när själva intervjun är gjord.
Men det tyder starkt på att det syftas till en intervju som gjorts 2011.
Citat:
En av de farligaste flykt från en hög säkerhet fängelse i Korca är Admir Drenovë Tafili.

Dömd till livstids fängelse har gett flera intervjuer för "officiella tidningen", och i en av dem han erkände att döda två bröder Pjetrushi.

I september 2011, Tafili erkände att hämnas sin faders mord av den tidigare chefen för brottslighet, PrelPjetrushi dödade två bröder som inte kan döda den före detta chefen för brottslighet, som nu bor i USA.
Citera
2014-01-04, 22:47
Medlem
Poskrjobysjevs avatar
Eftersom det tydligen uppstått osäkerhet om innehållet i den tidigare postade artikeln ber jag att få lämna en snabböversättning nedan.

Admir Tafili 2011: Jag ger inte upp

En av de farligaste rymlingarna från högsäkerhetsfängelset i Korça är Admir Drenovë Tafili. Den livstidsdömde har gett flera intervjuer för Gazetë Shqiptare, och i en av dem erkände han att han mördat två bröder Pjetrushi. I september 2011 erkände Tafili att han hämnats mordet på sin far av den tidigare kriminalpolischefen Prel Pjetrushi genom att mörda dennes två bröder, eftersom han inte kan mörda Pjetrushi själv, som nu bor i USA .

Nedan följer intervjun med Gazetë Shqiptare:

-Sedan du utfört dådet att mörda de två bröderna Pjetrushi, är du nu rädd att fejden kommer att drabba dina släktingar och din familj ?
-Javisst, det är normalt att de kommer att försöka slå tillbaka mot mig. Men jag vet att jag har sänt min egen familj till ett säkert ställe, eftersom jag vet att det kan drivas blodshämnd mot dem, och hade förutsett detta innan dådet.

-Har din familj fått varningar från Pjetrushi om blodshämnd?
-De har varnat mig, men de hade inte varnat innan min far blev skjuten.

-Så din fru och barn är borta från hemmet där ni bodde i Shkodër?
-Visst. Min fru, mina barn, två pojkar, den äldste 15 år, en 12 år gammal flicka och en 10 år gammal son tillsammans med min bror är långt från Albanien för att vara säkra.

-Ångrar du att dina barn nu har blivit indragna i denna fejd?
-Ja, jag är ledsen, jag ville inte att detta skulle hända dem eller vår familj. Men vi har besvarat vad de har gjort med vår familj.

-Du har en gång rymt från fängelset, kommer du att försöka att fly igen för att förenas med din familj?
-Nej, jag har ingen anledning att fly. När jag hade dödat dem anmälde jag mig själv. Jag ska avtjäna mitt straff, om jag får leva, men om jag får chansen att förenas med familjen kommer jag förstås att göra det, om inte, inga problem. Nej, jag kommer inte att fly förrän jag har fullgjort min uppgift.
Citera
2014-01-04, 22:49
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Det finns en äldre kille med på bilden som publicerades av kyrkan. Jag frågade om detta tidigare i tråden.

Bilden är f ö borttagen nu... Någon som har sparat den?

Edit: Hittade en sparad.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1236542_578125468900199_433398952_n.jpg

Vet vi att mamman Flutura finns här i Sverige?

Annars skulle det kunna vara så att farbrodern och den äldsta pojken (kanske precis fyllt 18) betraktas som de "två vuxna". Sedan är det BO och hans 15-åriga syster , samt farbroderns lilla son (som verkar vara runt 7 år på bilden). Kan ju vara den lille killen som var den som sprang fram till BO efter attacken.
Citera
2014-01-04, 22:54
Medlem
Citat:
Vet vi att mamman Flutura finns här i Sverige?

Annars skulle det kunna vara så att farbrodern och den äldsta pojken (kanske precis fyllt 18) betraktas som de "två vuxna". Sedan är det BO och hans 15-åriga syster , samt farbroderns lilla son (som verkar vara runt 7 år på bilden). Kan ju vara den lille killen som var den som sprang fram till BO efter attacken.

Frågan är fortfarande om vi vet vilken familj det här handlar om. Jag kan inte se någon 18- årig pojke i den här bilden.
Citera
2014-01-04, 22:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poskrjobysjev
Eftersom det tydligen uppstått osäkerhet om innehållet i den tidigare postade artikeln ber jag att få lämna en snabböversättning nedan.

Admir Tafili 2011: Jag ger inte upp

En av de farligaste rymlingarna från högsäkerhetsfängelset i Korça är Admir Drenovë Tafili. Den livstidsdömde har gett flera intervjuer för Gazetë Shqiptare, och i en av dem erkände han att han mördat två bröder Pjetrushi. I september 2011 erkände Tafili att han hämnats mordet på sin far av den tidigare kriminalpolischefen Prel Pjetrushi genom att mörda dennes två bröder, eftersom han inte kan mörda Pjetrushi själv, som nu bor i USA .

Nedan följer intervjun med Gazetë Shqiptare:

-Sedan du utfört dådet att mörda de två bröderna Pjetrushi, är du nu rädd att fejden kommer att drabba dina släktingar och din familj ?
-Javisst, det är normalt att de kommer att försöka slå tillbaka mot mig. Men jag vet att jag har sänt min egen familj till ett säkert ställe, eftersom jag vet att det kan drivas blodshämnd mot dem, och hade förutsett detta innan dådet.

-Har din familj fått varningar från Pjetrushi om blodshämnd?
-De har varnat mig, men de hade inte varnat innan min far blev skjuten.

-Så din fru och barn är borta från hemmet där ni bodde i Shkodër?
-Visst. Min fru, mina barn, två pojkar, den äldste 15 år, en 12 år gammal flicka och en 10 år gammal son tillsammans med min bror är långt från Albanien för att vara säkra.

-Ångrar du att dina barn nu har blivit indragna i denna fejd?
-Ja, jag är ledsen, jag ville inte att detta skulle hända dem eller vår familj. Men vi har besvarat vad de har gjort med vår familj.

-Du har en gång rymt från fängelset, kommer du att försöka att fly igen för att förenas med din familj?
-Nej, jag har ingen anledning att fly. När jag hade dödat dem anmälde jag mig själv. Jag ska avtjäna mitt straff, om jag får leva, men om jag får chansen att förenas med familjen kommer jag förstås att göra det, om inte, inga problem. Nej, jag kommer inte att fly förrän jag har fullgjort min uppgift.

Tack för översättningen! Där finns också referensen till en farbroder som är tillsammans med den övriga familjen i exil, samt en pojken som alltså var 10 år för två år sedan... Även om vi inte kan vara helt säkra på något så faller bitar på plats på ett intressant sätt här.
Citera
2014-01-04, 22:57
Medlem
Max2009s avatar
Citat:
Läs om! Hon skriver:

"Någon i den familjen som pojkens pappa dödat har redan fått asyl i Sverige och försöker nu hämnas här".

http://meritwager.wordpress.com/2014/01/02/en-migga-varfor-maste-sverige-bli-arena-for-deras-konflikter/
"En migga: Någon i den familjen som pojkens pappa dödat har redan fått asyl i Sverige och försöker nu hämnas här.

Tillägg från samma migga: Det skulle inte förvåna mig ett dugg om gärningsmannen med familj hade fått PUT på grund av att den här pojkens far dödat hans släkting!"

Vad säger hen egentligen?
Citera
2014-01-04, 22:59
Medlem
Flor-Idas avatar
Det här kan vara farbrodern med sin lille son. Finns även bild på ett pass, taget förra året.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=675746072453357&set=pb.100000539102 207.-2207520000.1388872645.&type=3&theater
Citera
2014-01-04, 23:01
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Frågan är fortfarande om vi vet vilken familj det här handlar om. Jag kan inte se någon 18- årig pojke i den här bilden.

Till vänster om farbrodern. Han i röd/vit-randig tröja.
Citera
2014-01-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max2009
"En migga: Någon i den familjen som pojkens pappa dödat har redan fått asyl i Sverige och försöker nu hämnas här.

Tillägg från samma migga: Det skulle inte förvåna mig ett dugg om gärningsmannen med familj hade fått PUT på grund av att den här pojkens far dödat hans släkting!"

Vad säger hen egentligen?

Låter som en gissning. Om nu "Miggan" verkligen vet hur det ligger till så finns det bättre sätt att uttrycka sig, hen är ju trots allt anonym.
Citera
2014-01-04, 23:02
Medlem
Citat:
Det här kan vara farbrodern med sin lille son. Finns även bild på ett pass, taget förra året.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=675746072453357&set=pb.100000539102 207.-2207520000.1388872645.&type=3&theater

Heter båda bröderna Admir...
Citera
2014-01-04, 23:02
Medlem
Tomatos avatar
I huset där explosionen skedde skulle ju Mamma, två söner, en kvinna och barnen bott.
Syftar "två söner" på Admir och Genc, eller två ytterligare bröder?
Om de bara var två undrar man ju vem gubben i sverige är?

Denna "farbrodern" i sverige, är det Genc eller en tredje broder?
Och finns det i så fall en fjärde någonstans i det ni hittat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in