2014-01-04, 03:45
Medlem
Cinnabars avatar
Kan det vara som så att fadern upptäcker att ett vapen saknas? Föräldrarna förstår då att det är sonen som tagit vapnet och hans uppträdande den senaste tiden, samt att han inte är hemma på julafton, blir uppenbar. De larmar inte polisen, eller sjukvård, för att fadern inte hållit ordning på nyckeln till vapenskåpet? Ska sonen ha tillgång till hans vapen? Har sonen licens?

Detta skulle kunna ligga till grund för varför de väljer att agera själva, dessutom har det hänt mer än en gång att polisen skjuter ihjäl en vapenförsedd, hotfull person. De kanske ville skydda sonen...

Sonen kommer ut med vapnet… ser föräldrarna, blir desperat, riktar vapnet mot sig själv, men fadern springer fram, vrider bort pipan och blir själv dödad. Modern blev vittne. Detta är makalöst tragiskt.

Eftersom sonen hamnat i stora dispyter under hösten är det nog så att skon klämde hos honom, och ingen annan. Om han blivit sjuk eller haft svåra problem under lång tid, och därför planerade att ta livet av sig. Det verkar ju så. Det var föräldrarna som sökte upp sonen, inte tvärtom.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-04 kl. 03:55.
Citera
2014-01-04, 07:40
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
hur menar du? rättvisan ska väl ha sin gång oavsett var GM:s mamma befann sig? det får visa sig om det var mord, dråp eller olycka.
Det är ingen "olycka" om fadern försökt ta vapnet från sonen, och sonen skjuter sin far.....oavsett vad modern säger om detta...
Det kan endast bli olycka om fadern kom dit för att skjuta sonen men sonen försöker ta vapnet från sin fader och denna blir skjuten....
Jag antager att detta är ett dråp och inget annat....men vad vet jag
Citera
2014-01-04, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Det är ingen "olycka" om fadern försökt ta vapnet från sonen, och sonen skjuter sin far.....oavsett vad modern säger om detta...
Det kan endast bli olycka om fadern kom dit för att skjuta sonen men sonen försöker ta vapnet från sin fader och denna blir skjuten....
"Skjuter sin far" som i att ett skott går av i tumultet, inte att sonen skjuter fadern för att fadern försöker ta pistolen från honom. En viss skillnad.
Citera
2014-01-04, 11:57
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

du skrev att det skulle varit osannolikt att modern var på plats eftersom GM är häktad

en person skjuts på öppen gata i en stad, polisen haffar GM och säkrar vapen => häktning
det spelar ingen roll om mamman så hade suttit på sonens axlar
Citera
2014-01-04, 12:33
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
du skrev att det skulle varit osannolikt att modern var på plats eftersom GM är häktad

en person skjuts på öppen gata i en stad, polisen haffar GM och säkrar vapen => häktning
det spelar ingen roll om mamman så hade suttit på sonens axlar
Jag skrev:
Jag utesluter att mamman var närvarande vid händelsen samt meddelat att det var en olycka utan uppsåt att döda fadern..
Åklagaren skulle inte ha häktat sonen under dessa omständigheterna....slut citat...
Att mamman kan ha varit närvarande är inte uteslutet.....däremot att hon påvisat att det var ev. olycka i samband med skjutningen....
Som jag skrev i mitt första inlägg, vi vet inte vem som tog vapnet till platsen för skjutningen....
Jag antager att när den personen som tog vapnet var det inte laddat....
Någon har laddat vapnet samt osäkrat det....vilket är en medveten handling för att bruka det...
Hur sannolikt är det om man försöker ta vapnet från någon då riktar man det inte mot sig själv.....
Därför utesluter jag att det skulle kunna vara en olycka
Citera
2014-01-04, 16:13
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Jag skrev:
Jag utesluter att mamman var närvarande vid händelsen samt meddelat att det var en olycka utan uppsåt att döda fadern..
Åklagaren skulle inte ha häktat sonen under dessa omständigheterna....slut citat...
Att mamman kan ha varit närvarande är inte uteslutet.....däremot att hon påvisat att det var ev. olycka i samband med skjutningen....
Som jag skrev i mitt första inlägg, vi vet inte vem som tog vapnet till platsen för skjutningen....
Jag antager att när den personen som tog vapnet var det inte laddat....
Någon har laddat vapnet samt osäkrat det....vilket är en medveten handling för att bruka det...
Hur sannolikt är det om man försöker ta vapnet från någon då riktar man det inte mot sig själv.....

Eller så tog de tillsammans med vapnet dit för förvaringssyfte, och det var laddat från början. Ditt resonemang bygger på en väldig massa antaganden och spekulation.
Citera
2014-01-04, 17:11
Avslutad
Citat:
Saknar du tankeförmåga eller hur kan du utesluta att det handlar om en olycka?

Möjligt scenario ifall det handlar om olycka:

Sonen är självmordsbenägen. Håller i en pistol.
Fadern försöker ta pistolen ifrån sonen.
Sonen kämpar emot, för att kunna skjuta sig själv.
Ett skott brinner av, träffar fadern som dör.

Märk väl: Jag påstår inte att det handlar om en olycka, men att som FN-SOLDATEN utesluta att det handlar om en olycka med resonemanget
Citat:
hur sannolikt är det om man försöker ta vapnet från någon då riktar man det inte sig mot själv
är knappast genomtänkt.
Citera
2014-01-04, 18:15
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Saknar du tankeförmåga eller hur kan du utesluta att det handlar om en olycka?

Möjligt scenario ifall det handlar om olycka:

Sonen är självmordsbenägen. Håller i en pistol.
Fadern försöker ta pistolen ifrån sonen.
Sonen kämpar emot, för att kunna skjuta sig själv.
Ett skott brinner av, träffar fadern som dör.

Märk väl: Jag påstår inte att det handlar om en olycka, men att som FN-SOLDATEN utesluta att det handlar om en olycka med resonemanget
är knappast genomtänkt.
Efter det var han inte självmordsbenägen längre fastän han hade kvar vapnet..
Därför lägger han ifrån sig pistolen och vandrar bort i mörkret, verkar troligt?
Fadern borde vetat bättre än att försöka förhindra detta...
Men vad vet jag......
Citera
2014-01-04, 19:42
Medlem
d01shs avatar
Tror vi kan komma överens om att IFALL det var en olycka, så är det vad modern hävdar (förvaring av vapen). Sedan kan det ju såklart vara så att hon inte talar sanning och det inte var någon olycka.
Citera
2014-01-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Tror vi kan komma överens om att IFALL det var en olycka, så är det vad modern hävdar (förvaring av vapen). Sedan kan det ju såklart vara så att hon inte talar sanning och det inte var någon olycka.
Oavsett händelseförloppet, som vi faktiskt vet mycket lite om, så befinner sig den nyblivna änkan i en icke avundsvärd situation. Maken död, äldste sonen häktad och två yngre barn.

Tragiskt är bara förnamnet.
Citera
2014-01-04, 20:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Efter det var han inte självmordsbenägen längre fastän han hade kvar vapnet..
Därför lägger han ifrån sig pistolen och vandrar bort i mörkret, verkar troligt?
Fadern borde vetat bättre än att försöka förhindra detta...
Men vad vet jag......

Kan handla om en psykos med paranoida drag... då kan han också få för sig att beväpna sig och det är inte heller en lämplig diagnos för vapeninnehav...
Citera
2014-01-04, 20:38
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Kan handla om en psykos med paranoida drag... då kan han också få för sig att beväpna sig och det är inte heller en lämplig diagnos för vapeninnehav...
Finns det några som helst belägg för "psykos med paranoida drag"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in