2014-01-04, 19:12
Medlem
Nu är det så att jag har tänkt bygga en laser som alltid ska peka lodrätt (oavsett hur golvet du ställer lasermodulen på lutar.)
Jag tänkte först på att hänga lasern i en ställning men kom sedan till det problemet att då kan den ju bara pendla i två riktningar.

Så det jag söker är en anordning som gör att lasern alltid pekar lodrätt och därför så måste den kunna röra sig i alla riktningar.

Tror ni att detta skulle gå all lösa med ett gyro och isåfall hur? ni får gärna rika en liten bild eller något så det är lättare att förstå

Anordningen ska användas till att få en precis lodrät laserpunkt i taket oavsett underlag! Tack på förhand /B
Citera
2014-01-04, 19:41
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemigeek
Nu är det så att jag har tänkt bygga en laser som alltid ska peka lodrätt (oavsett hur golvet du ställer lasermodulen på lutar.)
Jag tänkte först på att hänga lasern i en ställning men kom sedan till det problemet att då kan den ju bara pendla i två riktningar.

Så det jag söker är en anordning som gör att lasern alltid pekar lodrätt och därför så måste den kunna röra sig i alla riktningar.

Tror ni att detta skulle gå all lösa med ett gyro och isåfall hur? ni får gärna rika en liten bild eller något så det är lättare att förstå

Anordningen ska användas till att få en precis lodrät laserpunkt i taket oavsett underlag! Tack på förhand /B
Varför kan lasern bara pendla i två riktningar? Ta ett snöre, de kan röra sig så att de alltid är riktade nedåt. Om du verkligen ska ha raka rör kan du ju sätta två pendlar i serie, alltså en pendel som svingas från en pendel, om man låter de olika pendlarna gå i olika riktningar.

Ett gyro behåller sin riktning, så du skulle behöva en referens för att ett gyro ska funka. Du kan ju göra en referens med strukturen jag har beskrivit, men det låter krångligare.
Senast redigerad av yggdrazil 2014-01-04 kl. 19:44.
Citera
2014-01-04, 20:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Ett snöre låter bra eller kardanupphängning. Gyro kan du glömma, de är inte långtidsstabila utan kommer att peka åt fan efter en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in