2014-01-04, 17:51
Medlem
Vill härmed lämna in ett förlag till alla användare av detta forum.
Pga, den i mina ögon, dåliga och /eller långsamma modereringen av detta forum, så att vissa får lov sitta och spy galla, personpåhopp och trams till höger och vänster utan att bli bortagna från forumet.

Kan inte vi som önskar diskutera seriöst bara ignorera, inte svara dessa typer. Alla vet vilka jag syftar på. Liksom enda sättet att få dem att sluta med sitt trams.
2014-01-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Hyllas strindberg sverige runt bland radikala mansrörelser med en aggressiv agenda mot kvinnor. Svar nej.

Den enda du blåser här är möjligen dig själv men antagligen vet du själv hur det ligger till och vill bara jobba för att manshatet ska få fortgå

Ne han hyllas bara typ av hela den litterära etablissemanget. så även markis de sade, bibeln samt en hel hög med klart misogyna skrifter.
2014-01-04, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Turteatern står inte bakom något form av manshatande!
jag modifierar frågan med förshoppning att få ett svar istället för att du ska leta efter kryphål.

Så en pjäs baserat på Hitlers "Mein kampf", som problematiserar Hitlers "Mein kampf" en hel del och i grunden har en respektfull syn på Hitler och dennes verk, kryddat med sarkastiska och ironiska judeskämt och galna upptåg för att lätta upp stämningen, med skolklasser som målgrupp, som avslutas med ett öppet snack med publiken, och efterarbete.

Detta hade du varit positivt inställd till?
2014-01-04, 17:56
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Strindberg är idag väldigt problematiserad just pga sin kvinnosyn. Hyllas han så är det trots det. Strindberg skrev dessutom skönlitteratur, inte politiska manifest. Han var en begåvad författare med en stor produktion, ganska knäpp och med ett problematiskt förhållande till kvinnor. Går inte att jämföra med Solana eller SCUM på något hederligt vis alls.

Solanas text är väldigt problematisk, ja. Det tar även Turteatern upp. Deras föreställning problematiserar även texten.

När det gäller skolföreställningen är pjäsen en del i att sedan ha ett samtal om just könsroller. Som sådan är det en väldigt intressant pjäs att börja med.

Och det känns rätt märkligt att diskutera en pjäs med folk som inte har sett den.
2014-01-04, 17:59
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Jag är mer intresserad av att du ska besvara frågan jag ställde. Men jag kan modifiera frågan och förshoppningsvis få ett svar istället för att du ska leta efter kryphål.

Så en pjäs baserat på Hitlers "Mein kampf", som problematiserar Hitlers "Mein kampf" en hel del och i grunden har en respektfull syn på Hitler och dennes verk, kryddat med sarkastiska och ironiska judeskämt och galna upptåg för att lätta upp stämningen, med skolklasser som målgrupp, som avslutas med ett öppet snack med publiken, och efterarbete.

Detta hade du varit positivt inställd till?

nej, det hade jag inte. Och det är inte ens nära vad Turteatern gjorde med SCUM.

En monolog som bygger på Mein Kampf har jag dock inget problem med; beroende på hur pjäsen ser ut.

Nu i Danmark har man satt upp en monolog som bygger på Breiviks manifest t.ex. Nu är jag lite kluven till den, för det kanske är lite väl tidigt. Men idén som sådan har jag förståelse för.
2014-01-04, 18:01
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ne han hyllas bara typ av hela den litterära etablissemanget. så även markis de sade, bibeln samt en hel hög med klart misogyna skrifter.

Det finns inga politiska manschauvinistiska rörelser som hyllar strindberg i ett politiskt syfte eller någon annan kvinnohatande text nej
2014-01-04, 18:03
Medlem
Citat:
Solanas text är väldigt problematisk, ja. Det tar även Turteatern upp. Deras föreställning problematiserar även texten.

När det gäller skolföreställningen är pjäsen en del i att sedan ha ett samtal om just könsroller. Som sådan är det en väldigt intressant pjäs att börja med.

Och det känns rätt märkligt att diskutera en pjäs med folk som inte har sett den.
Prat om könsroller i skolan ska ta avstamp i lite mobbming av pojkar och kollektiv skuldbeläggning. Det är en jämlik utgångspunkt för könsrollssamtal i svensk skola tolkar jag dig rätt?

Det kvinnohat som dagens unga killar kommer bära på när dem inser hur samhället lurat dem kommer inte bli kul. Varför känns Sveriges framtid mörk?

Hade turteatern haft ballar hade man problematiserat Muhammed och Islam istället. Det finns nämligen en växande patriarkal Homohatande hederskultur där flertalet oskyldiga tjejer fått sätta livet till pga kärlek och kåthet. Då hade dem gjort något riktigt avantgarde. Misstänker att hoten blivit realitet då, bättre att ägna sig åt "det legitimerade upproret" mot försvarslösa svenska unga gossar. Fiffan va ballt liksom!
2014-01-04, 18:04
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Prat om könsroller i skolan ska ta avstamp i lite mobbming av pojkar och kollektiv skuldbeläggning. Det är en jämlik utgångspunkt för könsrollssamtal i svensk skola tolkar jag dig rätt?

Det kvinnohat som dagens unga killar kommer bära på när dem inser hur samhället lurat dem kommer inte bli kul. Varför känns Sveriges framtid mörk?

Hade turteatern haft ballar hade man problematiserat Muhammed och Islam istället. Det finns nämligen en växande patriarkal Homohatande hederskultur där flertalet oskyldiga tjejer fått sätta livet till pga kärlek och kåthet. Då hade dem gjort något riktigt avantgarde. Misstänker att hoten blivit realitet då, bättre att ägna sig åt "det legitimerade upproret" mot försvarslösa svenska unga gossar. Fiffan va ballt liksom!

Det finns ingen form av mobbing mot pojkar i föreställningen.
2014-01-04, 18:05
Bannlyst
Citat:
nej, det hade jag inte. Och det är inte ens nära vad Turteatern gjorde med SCUM.
Ligger skillnaden i objektivt innehåll eller snarare att det inte går att byta ut "man" mot "jude" och fortfarande vara kulturellt accepterad? Är förståelsen och toleransen för manshat oerhört mycket större än toleransen för judehat? Även bland män i Sverige idag?
2014-01-04, 18:07
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
Ligger skillnaden i objektivt innehåll eller snarare att det inte går att byta ut "man" mot "jude" och fortfarande vara kulturellt accepterad? Är förståelsen och toleransen för manshat oerhört mycket större än toleransen för judehat? Även bland män i Sverige idag?

Föreställningen handlar inte om manshat, det är där skillnaden ligger.
2014-01-04, 18:07
Medlem
Citat:
Det finns ingen form av mobbing mot pojkar i föreställningen.

Det gör det uppenbarligen:

http://nummer.se/uppfriskande-diskriminering/
2014-01-04, 18:11
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Det gör det uppenbarligen:

http://nummer.se/uppfriskande-diskriminering/

Hon beskriver en väldigt liten del av föreställningen.

Jag kände mig knappast mobbad när jag såg den.

Solanas text är så absurd eftersom den är så tokbiologistisk (vilket ni vet att den rådande feminismen inte är) och Edwards spel gör att det inte går att ta texten allvarligt.

Som sagt, ni har inte sett pjäsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in