2013-12-26, 20:30
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Varför redovisas det en poll of polls för december från Novus på Aftonbladet och SR just nu?

Det står i artikeln att den bygger på "Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Synovate" men har verkligen Skop kommit med något i december och heter inte Synovate numera Ipsos?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5742877

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18081893.ab

Novus sammanställning

Vänsterpartiet: 7,2 procent
Socialdemokraterna: 33,1 procent
Miljöpartiet: 10,2 procent
Centerpartiet: 4,3 procent
Folkpartiet: 5,6 procent
Kristdemokraterna: 3,9 procent
Moderaterna: 25,0 procent
Sverigedemokraterna: 9,4 procent

(Källa: Sveriges Radio/Novus)

Jag får inte ihop siffrorna. Om det skulle finnas en SKOP från december måste det innebära att MP ökat från novembers 8,9 upp till ungefär det fantastiska 11,8 och likadant måste C ökat från novembers 3,5 till ungefär 4,9 eller så är det helt enkelt jag som är bakfull och inte kan räkna.

Vad är det för siffror som redovisas? Enligt AB så ligger artikeln just nu som nyhet nr 4 på SENASTE NYTT.

Alliansen 38.8% (35.9 om man vill räkna bort KD)
Övriga Partier 59.9%

Ska bli intressant se hur det parti som är störst, S, väljer att formera sig inför, och efter valet, blir det MP, SD, och/eller VPK?
2013-12-27, 01:09
Medlem
Janbanan74s avatar
Var hittar jag sverigedemokraterna i opinionsundersökningar???
2013-12-27, 08:01
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Varför redovisas det en poll of polls för december från Novus på Aftonbladet och SR just nu?

Det står i artikeln att den bygger på "Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Synovate" men har verkligen Skop kommit med något i december och heter inte Synovate numera Ipsos?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18081893.ab

Novus sammanställning

Vänsterpartiet: 7,2 procent
Socialdemokraterna: 33,1 procent
Miljöpartiet: 10,2 procent
Centerpartiet: 4,3 procent
Folkpartiet: 5,6 procent
Kristdemokraterna: 3,9 procent
Moderaterna: 25,0 procent
Sverigedemokraterna: 9,4 procent

(Källa: Sveriges Radio/Novus)

Jag får inte ihop siffrorna. Om det skulle finnas en SKOP från december måste det innebära att MP ökat från novembers 8,9 upp till ungefär det fantastiska 11,8 och likadant måste C ökat från novembers 3,5 till ungefär 4,9 eller så är det helt enkelt jag som är bakfull och inte kan räkna.

Vad är det för siffror som redovisas? Enligt AB så ligger artikeln just nu som nyhet nr 4 på SENASTE NYTT.

Egentligen har det knappt hänt ett enda dugg på länge, det är ju ytterst små förändringar, mest kannibalisering inom blocken.

Förhoppningsvis kommer FP att naggas hårt i kanten nu när äntligen bluffen Jan Björklund har genomskådats även av delar av Det Sovande Folket, vallokomotivet JB är numera skadeskjutet. Det blir stor underhållning att se hur Allahiansen behandlar sina tre kamrat-4% partier. Maktbegäret är stort, så jag tror att det blir semi-organiserad kamrat-4% taktik så länge man orkar hålla ihop det - Moderaterna läcker ju även till SD och detta kommer att tära hårt under 2014 pga fri invandring från Syrien!
Detta skådespel blir en härlig attraktion. Fram med popcornen.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-12-27 kl. 08:12.
2013-12-27, 09:27
Medlem
Janbanan, tråden om SD i opinionsmätningar ligger nu under rubriken partier och politik....
2013-12-27, 11:13
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Egentligen har det knappt hänt ett enda dugg på länge, det är ju ytterst små förändringar, mest kannibalisering inom blocken.

Förhoppningsvis kommer FP att naggas hårt i kanten nu när äntligen bluffen Jan Björklund har genomskådats även av delar av Det Sovande Folket, vallokomotivet JB är numera skadeskjutet. Det blir stor underhållning att se hur Allahiansen behandlar sina tre kamrat-4% partier. Maktbegäret är stort, så jag tror att det blir semi-organiserad kamrat-4% taktik så länge man orkar hålla ihop det - Moderaterna läcker ju även till SD och detta kommer att tära hårt under 2014 pga fri invandring från Syrien!
Detta skådespel blir en härlig attraktion. Fram med popcornen.
Apropå Moderaterna som tappar till SD så vore det skandalöst för hela Allahiansen som kommer att förlora valet kraftigt. Med tanke på kåkstäder som utvecklas kring sthlm, fortsatt fri invandring och fritt fall i skolresultaten så finns där inget som talar för Allahiansen i det kommande valet. Jag hörde från min farmor igår att hennes Moderatvänner kommer att lämna M för SD.
Det innebär att Allahiansens mohikaner kommer behöva stödrösta på KD och C för att hålla dem kvar som i sin tur leder till ännu större dipp för M och säkert ner till 19%.
2013-12-27, 13:45
Medlem
PaterNoster777s avatar
För Sd finns det en sammanställning av opinionsundersökningar hos Status.
http://status.st/

Finns de något motsvarande för andra partier?
Det vore kanske ett bra underlag i så fall.
2013-12-27, 13:53
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Apropå Moderaterna som tappar till SD så vore det skandalöst för hela Allahiansen som kommer att förlora valet kraftigt. Med tanke på kåkstäder som utvecklas kring sthlm, fortsatt fri invandring och fritt fall i skolresultaten så finns där inget som talar för Allahiansen i det kommande valet. Jag hörde från min farmor igår att hennes Moderatvänner kommer att lämna M för SD.
Det innebär att Allahiansens mohikaner kommer behöva stödrösta på KD och C för att hålla dem kvar som i sin tur leder till ännu större dipp för M och säkert ner till 19%.

Här finner vi en av de faktorer som dömt alliansen till undergång.
Det är inte speciellt många moderatväljare som ändrat värderingar eller åsikter - det är partiet M som övergett sina tidigare positioner och därmed öppnat dörren för Sd.

Ironiskt men också rättvist att M själva, genom att underlåta att föra en ansvarsfull migrationspolitik, skapat monstret Sd och därmed också kommer att förlora nästa val samtidigt som man försvårat sitt eventuellt framtida regerande betydligt.

Man har gett utrymme för ett värdekonservativt parti som liksom de nya moderaterna själva, attraherar socialkonservativa väljare från båda blocken.
2013-12-27, 15:49
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Lika glädjande är att 63% av väljarna helt saknar förtroende för Jimmie Åkesson (mot 55% i förra mätningen)
En gigantisk ledning. Närmaste konkurrenten i bottenligan är Annie Lööf, som 26% helt saknar förtroende för.

Antingen hatar man Jimmie eller älskar honom. 63% hatare betyder 37% älskar. För de andra partiledarna är det en skala med mycket stor spridning.
2013-12-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Antingen hatar man Jimmie eller älskar honom. 63% hatare betyder 37% älskar. För de andra partiledarna är det en skala med mycket stor spridning.
Nej, det betyder det inte, enbart 10% hade något som helst förtroende. Åkesson hade bara 5% förtroende bland ungdomar till exempel.
2013-12-28, 13:47
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Trevlig läsning.

Inte blir den mindre trevlig när man läser Sifos opinionsundersökning om partiledarstödet.
Gobitarna:

Stefan Löfven ´+9%

Fredrik Reinfeldt -7%

Jimmie Åkesson -3%

Allvarligt tror du på de här siffrorna?
2014-01-03, 16:08
Medlem
Är det någon som ännu sett en opinionsundersökning inför EU-valet? För Sverige och/eller för flera länder i Europa. Man kan ju tänka sig att det kan uppstå vissa bandwaggoneffekter fram till valet.
2014-01-03, 16:16
Medlem
RobinNilsens avatar
Jag undrar också när opinionsmätningar kring EU-valet startar. Det är mer demokratiskt och betydelsefullt än någonsin. Bla. kommer ordförande för EU-kommissionen faktiskt vara demokratiskt tillsatt efter valet. Det finns många frågetecken kring valresultatet:

Hur stora blir SD?
Kommer PP sitta kvar?
Kommer C och/eller KD åka ut?
Hur mycket förlorar FP på mer EU-kritisk opinion?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in