2014-01-02, 22:41
Medlem
HuR SER svenska fängelsekläder ut? Får man gå runt i privata kläder på vissa anstalter? Hur ser reglerna för kläder ut
Citera
2014-01-02, 22:46
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
HuR SER svenska fängelsekläder ut? Får man gå runt i privata kläder på vissa anstalter? Hur ser reglerna för kläder ut

Finns ett visst urval av mjukisbyxor, chinos, t-shirts, långärmade t-shirts, collegetröjor och fleecetröjor. Färgerna går i grått, khaki & vinrött.
En del privata kläder, främst kalsonger och strumpor men ibland mössor/kepsar tillåts. Kan vara friare på öppna men det har jag ingen personlig erfarenhet av.
Citera
2014-01-04, 02:45
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:

Det finns många varianter. Nu står det kv på kläderna, förut kvv.
Tshirts finns i olika sorter, främst blåa, äldre finns i grått.
Gråa longsleeves. Finns helvita också.
Svarta tjocka sweatshirts med grå, vit eller grön detalj vid axlarna. Kvv, gammal modell.
Röda polotröjor.
Skor vita gymvariant. Tofflor svarta, och badtofflor för duschen finns.
Byxor finns i gul färg, guldfärg, grått, beige typ.
Shorts i samma färger.
Jackor e främst gröna för vintern, sen finns grå jackor för träning o typ vår/höst väder.
gråa boxershorts. Gråa mössor. Gråa strumpor. Gråa vantar. Mycket grått o blått är det.

min favvo var alltid de svarta långärmade tjocktröjorna, synd de har tatt bort dom från många ställen.
KV har en åt helvete upfuckad storlekstyp, XL kan va som small, o XXXL är typ XL på byxorna. De guldiga skinande jävla arbetsbyxorna e jävligt bekväma men sjukt fula haha.
Citera
2014-01-04, 08:15
Medlem
Vad händer med ens lägenhet och prylar m.m om man åker in via domstol? T.e.x. 1 månad, men vid 6 månader? eller mer? Hyran?
Citera
2014-01-04, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winmxfun
Vad händer med ens lägenhet och prylar m.m om man åker in via domstol? T.e.x. 1 månad, men vid 6 månader? eller mer? Hyran?

Soc kan hjälpa dej att betala din hyra i upp till 6 månader, sen får du lösa det själv.
Citera
2014-01-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Det finns många varianter. Nu står det kv på kläderna, förut kvv.
Tshirts finns i olika sorter, främst blåa, äldre finns i grått.
Gråa longsleeves. Finns helvita också.
Svarta tjocka sweatshirts med grå, vit eller grön detalj vid axlarna. Kvv, gammal modell.
Röda polotröjor.
Skor vita gymvariant. Tofflor svarta, och badtofflor för duschen finns.
Byxor finns i gul färg, guldfärg, grått, beige typ.
Shorts i samma färger.
Jackor e främst gröna för vintern, sen finns grå jackor för träning o typ vår/höst väder.
gråa boxershorts. Gråa mössor. Gråa strumpor. Gråa vantar. Mycket grått o blått är det.

min favvo var alltid de svarta långärmade tjocktröjorna, synd de har tatt bort dom från många ställen.
KV har en åt helvete upfuckad storlekstyp, XL kan va som small, o XXXL är typ XL på byxorna. De guldiga skinande jävla arbetsbyxorna e jävligt bekväma men sjukt fula haha.

där ser man, låter jäkligt tråkigt gå runt i samma sorts kläder vecka ut HAr försökt googla men hittar ej bild på plaggen!
Citera
2014-01-04, 18:54
Medlem
Citat:
där ser man, låter jäkligt tråkigt gå runt i samma sorts kläder vecka ut HAr försökt googla men hittar ej bild på plaggen!

Kolla på kriminalvårdens hemsida. Där är rätt mycket bilder med figuranter.

Här tex http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsida-Barnsidor/Bilder/Klader-fangelse-man/
Eller på bildspelen här
http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Bildspel---sakerhetsklass-1-2/ och här
http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Bildspel---sakerhetsklass-3/

Typiska kläder.
Citera
2014-01-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
Kolla på kriminalvårdens hemsida. Där är rätt mycket bilder med figuranter.

Här tex http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsida-Barnsidor/Bilder/Klader-fangelse-man/
Eller på bildspelen här
http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Bildspel---sakerhetsklass-1-2/ och här
http://www.kriminalvarden.se/sv/Fangelse/Bildspel---sakerhetsklass-3/

Typiska kläder.

tackar, intressant! Mycket gråa mjukskläder och den där blågråa tshirten.

Förövrigt vilka är det som hamnar på säkerhetsklass 3?
Citera
2014-01-04, 19:30
Medlem
Citat:
tackar, intressant! Mycket gråa mjukskläder och den där blågråa tshirten.

Förövrigt vilka är det som hamnar på säkerhetsklass 3?

Menar du som första placering? Det beror på riskfaktorerna. Det som ökar chansen till initialplacering på klass 3 är Max 2 års fängelse, inga tidigare rymningar/knall under tidigare verkställigheter, ingen missbruksproblematik, ingen dokumenterad gängtillhörighet (HA, Bandidos, black cobra, falanger etc).
Finns partnervåld eller om det är sexualbrottslingar/pedofiler så begränsar det aningen men det finns vissa öppna som har avdelningar för de straffen med. Ålder och tidigare domar spelar också roll. Är du äldre och sitter första gånger så ökar också chansen till att sitta öppet.

Många med långa straff sitter sin sista tid på öppen så straffen varierar väldigt. Förutom långtidarna (som oftast sitter för mord eller grovt narkotika) så har öppna allt möjligt; eko, urkund, rattfylla, olovlig körning, stöld, rån, misshandel, narkotika, doping, dråp, vapenbrott, kidnappning etc. De flesta brott alltså.

Edit: ska man utvisas efter avslutat straff så får man såklart inte heller sitta öppet.
Senast redigerad av MollysLips 2014-01-04 kl. 19:42.
Citera
2014-01-04, 19:49
Medlem
Citat:
Menar du som första placering? Det beror på riskfaktorerna. Det som ökar chansen till initialplacering på klass 3 är Max 2 års fängelse, inga tidigare rymningar/knall under tidigare verkställigheter, ingen missbruksproblematik, ingen dokumenterad gängtillhörighet (HA, Bandidos, black cobra, falanger etc).
Finns partnervåld eller om det är sexualbrottslingar/pedofiler så begränsar det aningen men det finns vissa öppna som har avdelningar för de straffen med. Ålder och tidigare domar spelar också roll. Är du äldre och sitter första gånger så ökar också chansen till att sitta öppet.

Många med långa straff sitter sin sista tid på öppen så straffen varierar väldigt. Förutom långtidarna (som oftast sitter för mord eller grovt narkotika) så har öppna allt möjligt; eko, urkund, rattfylla, olovlig körning, stöld, rån, misshandel, narkotika, doping, dråp, vapenbrott, kidnappning etc. De flesta brott alltså.

Edit: ska man utvisas efter avslutat straff så får man såklart inte heller sitta öppet.

okejokej tackar för svaren!
Citera
2014-01-04, 21:57
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:

Jag säger till dig att det jag skrev om hur andra ser på kvinnorna, jag gillar inte det som en del säger, undrade bara hur ni hanterar sånt, om det e jobbigt å jobba i sån miljö, så du fattar.
Citera
2014-01-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Jag säger till dig att det jag skrev om hur andra ser på kvinnorna, jag gillar inte det som en del säger, undrade bara hur ni hanterar sånt, om det e jobbigt å jobba i sån miljö, så du fattar.

Nä det är inte jobbigt. Jag tycker inte att jag märker av den stämningen men om de vill snacka bakom min rygg så får de väl göra det. Det är ju inget jag kan påverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in