2013-12-23, 10:08
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Internet, mobiltelefoner, betalsystem och navigationssystem har blivit en fara. Så värst fritt är internet inte längre alls. Tidigare brydde jag mig inte om att använda tor eller kryptering. eller att undvika vissa siter och skydda identitet då de t går. Först nu börjar jag göra det lite.
Vad jag menade är om vi jämför dagsläget mot hur det säkert ser ut om bara 10 år. 10 år är nog ändå ganska lång tid, men låt oss säga 5 år. Om vi utgår från hur snabbt allting har förändrats på bara ett par år, så är det inte omöjligt att internet är en diktatur om 5 år.

Tar vi internet i mitten av 90-talet mot hur det är idag, så har vi helt klart ett övervakningssamhälle idag. Något som var ett skräckscenario på den tiden. Internet upplevs ändå av majoriteten av alla användare som ganska fritt idag, men precis som dig så ser jag det inte på det viset.

Ett internet där vi alla är övervakade på det vis vi är idag, är enligt egen mening inte ett "fritt internet". Men den okunniga majoriteten ser inte problemen, och vi andra tvingas finna oss i situationen även om vi försöker hitta vägar att gå runt det.

Hur anonyma vi än strävar efter att vara på nätet, så tror jag ingen egentligen vågar säga att de är 100% anonyma. För hur kan vi veta? Det kan vi inte.

Det internet som redan idag övervakas så hårt, kommer med största sannolikhet vara en global diktatur inom 5-10 år. En plats där yttrandefriheten är begravd och utbudet kraftigt begränsat utan möjlighet för användare själva att påverka.

I framtiden hoppas jag på ett större "darknet" där alla som vill röra sig anonymt online kan vara uppkopplade utan att känna minsta oro. Ett nät helt oberoende av det vi har idag.

Den likgiltiga massan, som idag inte bryr sig, kan väl fortsätta sälja sina själar som uppenbarligen saknar värde redan idag.
Senast redigerad av Ceborgia 2013-12-23 kl. 10:12.
Citera
2013-12-25, 13:44
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Att bara några av oss är anonyma är i te heller frihet. Anonymiteten blir mindre värd då, utom för rent kriminell aktivitet.
Citera
2014-01-01, 14:05
Medlem
Realinvestings avatar
NSA och Microsofts sammarbete

Kom över detta ganska nyligen.

Finns det fler program som skickar sina "error" rapporter direkt till NSA?
Blir nog att byta operativsystem så snart som möjligt.
Citera
2014-01-01, 15:23
Medlem
.Chloes avatar
Rätt smart av NSA att få tag på kraschrapporter då just dessa är triviala i exploitbygge. Jag ser det som att NSA använder alla användare som en stor fuzzer för att hitta sårbarheter.

Men tråkigt att denna information läcker ut, den bör vara konfidentiell tycker man.
Citera
2014-01-01, 17:19
Medlem
Lite uttag från artikeln:
Citat:
When a Windows program seizes up, someone using a PC can choose to send an error report to Microsoft for review. But Windows owners may inadvertently be sending those error reports to the NSA too, according to a report on Sunday by German magazine Der Spiegel detailing the work of the Tailored Access Operations division of the NSA, which is considered the agency's top hacking unit. The revelations come from the latest document leaks of former NSA contractor Edward Snowden.
[...]
"Microsoft does not provide any government with direct or unfettered access to our customer's data," a Microsoft representative said in response to the latest allegations. "We would have significant concerns if the allegations about government actions are true."
Citera
2014-01-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Major computer security firm RSA took $10 mln from NSA to weaken encryption - report

Man slutar ju aldrig att förvånas över visa personers låga IQ .... vad skulle hända om vi tvingades sluta använda internet? Världens största lågkonjunktur
Citera
2014-01-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia

I framtiden hoppas jag på ett större "darknet" där alla som vill röra sig anonymt online kan vara uppkopplade utan att känna minsta oro. Ett nät helt oberoende av det vi har idag.

hur svårt är det att bygga ett nytt internet (eller darknet) som du kallar det? Enklaste vägen är väl att använda samma routrar som internet idag använder men ett annat protokoll. Är vi låsta till att använda http eller kan man använda något annat som NSA inte kan komma åt. För enkelhetens skull förutsätter vi att NSA inte har root access på varenda router ute på nätet ...

Vad tror ni? Är det inte folk som redan sitter och bygger sina egna protokoll typ httpzerovisible:// och därtill bygger de en ny webbläsare osv .... verkar inte helt oöverkomligt om man säger så

vad säger ni som kan nått om sånt här?
Citera
2014-01-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Du måste skilja på algoritmen RSA och företaget RSA. Samma tre forskare ligger bakom båda två, men krypteringsmetoden RSA anses allmänt vara säker och har blivit ordentligt genomlyst. Det finns attackvektorer mot RSA-algoritmen, men inget av den magnituden som avslöjats av Snowden.

RSA är en av flera krypteringsalgoritmer som används av TLS (tidigare SSL), som används för att kryptera det mesta som vi krypterar över Internet. TLS är det absolut viktigaste krypteringsprotokollet på nätet, och har en hel del svagheter. Men svagheterna är framför allt kring problemet att man måste kunna lita på att man kommunicerar mot rätt motpart, t.ex. att du verkligen är ansluten mot Flashbacks server just nu. Certifikaten som ska sköta den identifieringen har alltid kunnat utfärdas av nästan vilket bolag som helst, och alla vanliga webbläsare har litat på dem. Dessutom har Snowden avslöjat det som många fruktade: att NSA (och andra) kan skapa fejkade certifikat på löpande band.

Bolaget RSA har ett gäng säkerhetsprodukter, framför allt när det gäller autentisering av användare. Dem skulle jag inte lita på för fem öre längre. I flera år var det känt att en av dem, Bsafe, använde en osäker slumptalsgenerator som default. Det är den slumptalsgeneratorn, eller snarare algoritmen den baseras på, som har försvagats av NSA. Svagheterna har varit kända i ca 6 år, men nu vet vi att det inte var ett oavsiktligt misstag.
Att bolaget RSA dessutom har fått betalt för att försvaga sin egen produkt är helt enastående, och diskvalificerar dem från alla seriösa säkerhetssammanhang framöver.

Det är inte bara Bsafe som har svagheter. Bolaget RSA:s flaggskeppsproudkt SecurID blev rejält hackad för drygt två år sedan. Någon hade tagit sig in i RSA:s system och tankat hem källkod och krypteringsnycklar för SecurID, vilket gjorde alla 40 miljoner levererade nyckeldosor osäkra. Det hacket upptäcktes när man började nysta i hur någon hade kunnat hacka Lockheeds division för militära flygplan - de hade nämligen använt SecurID för autentiseringen... Iran, Kina eller Ryssland anses ligga bakom de här attackerna.

Så hur mycket har bolaget RSA med NSA att göra? Inte så mycket tror jag. RSA-algoritmen publicerades 1977 och bolaget grundades 1982. Då var det inte känt att en motsvarande algoritm hade uppfunnits redan 1973 av ett ungt mattesnille på GCHQ (NSA:s motsvarighet i England), där den genast blev hemligstämplad. Hade upphovsmännen/grundarna bakom RSA gått i NSA:s ledband hade de knappast publicerat det här gigantiska genombrottet på krypteringsområdet.

Dessutom, hade NSA låtit Lockheed med flera använda SecurID ifall de kände till svagheter i produkten? De hade åtminstone inte behövt hacka Lockheeds system.

Men bolaget RSA är ganska körda. Jag tror (och hoppas) att de är uppstyckade och obsoleta om 3-5 år.

Tack för bra genomlysning. Det jag tycker man klart kan utläsa ur historien är hur stater återigen går in på företags domäner och fuckar upp alla företag som inte gör som den egna staten vill. Det här är ju ett par rejäla steg baklänges i den annars så sunda business evolutionen. Fattar de inte det här kan sluta ganska illa för samtliga deltagare (stater/företag)?
Citera
2014-01-08, 12:23
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Man slutar ju aldrig att förvånas över visa personers låga IQ .... vad skulle hända om vi tvingades sluta använda internet? Världens största lågkonjunktur
Vem fasiken har talat om att sluta använda internet? Många Europeiska företag har litat på RSA då de krypterat sitt data. Nu visar det sig att NSA betalat RSA för nåt som i praktiken är en bakdörr. NSA kan altså läsa krypterad information om klienten litat på RSA!

http://rt.com/usa/rsa-nsa-deal-weaken-encryption-581/
Citera
2014-01-10, 11:09
Medlem
Tasken1s avatar
Edward Snowden har tillgång 1.7 miljoner hemliga dokument - Vad vet han?

http://rt.com/usa/snowden-downloaded-millions-documents-389/

Edward Snowden har alltså tagit 1.7 miljoner(!) hemliga dokument i beslag. Har han släppt den ultimata bomben än tror ni? Enligt artikeln så har han bara släppt ett fåtal procent av de dokument han lyckades komma över. Kommer han att släppa alla dokument offentligt så småningom? Edward Snowden bör hyllas som en hjälte och personligen tror jag bara han har låtit oss se toppen av isberget.
Citera
2014-01-10, 13:01
Medlem
Jag kan bara anta hur glada China,Japan och Ryssland är(och alla andra stormakter) att det är så stor fokus på USA just nu med alla konstigheter dom har för sig så ingen kollar runt på andra länder och ser att dom faktiskt har exakt lika mycket sjuka saker för sig.

På tal om sjuka saker som USA har gjort borde du kolla på dirty wars dokumentären. Väldigt bra film,
handlar om en organisation som står över presidenten och ingen annan militär organisation vet dennes metoder eller vad den gör.
Citera
2014-01-10, 13:05
Medlem
Trollishs avatar
Hjälte, nej. Landsförrädare, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in