Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Internet, mobiltelefoner, betalsystem och navigationssystem har blivit en fara. Så värst fritt är internet inte längre alls. Tidigare brydde jag mig inte om att använda tor eller kryptering. eller att undvika vissa siter och skydda identitet då de t går. Först nu börjar jag göra det lite.
Vad jag menade är om vi jämför dagsläget mot hur det säkert ser ut om bara 10 år. 10 år är nog ändå ganska lång tid, men låt oss säga 5 år. Om vi utgår från hur snabbt allting har förändrats på bara ett par år, så är det inte omöjligt att internet är en diktatur om 5 år.
Tar vi internet i mitten av 90-talet mot hur det är idag, så har vi helt klart ett övervakningssamhälle idag. Något som var ett skräckscenario på den tiden. Internet upplevs ändå av majoriteten av alla användare som ganska fritt idag, men precis som dig så ser jag det inte på det viset.
Ett internet där vi alla är övervakade på det vis vi är idag, är enligt egen mening inte ett "fritt internet". Men den okunniga majoriteten ser inte problemen, och vi andra tvingas finna oss i situationen även om vi försöker hitta vägar att gå runt det.
Hur anonyma vi än strävar efter att vara på nätet, så tror jag ingen egentligen vågar säga att de är 100% anonyma. För hur kan vi veta? Det kan vi inte.
Det internet som redan idag övervakas så hårt, kommer med största sannolikhet vara en global diktatur inom 5-10 år. En plats där yttrandefriheten är begravd och utbudet kraftigt begränsat utan möjlighet för användare själva att påverka.
I framtiden hoppas jag på ett större "darknet" där alla som vill röra sig anonymt online kan vara uppkopplade utan att känna minsta oro. Ett nät helt oberoende av det vi har idag.
Den likgiltiga massan, som idag inte bryr sig, kan väl fortsätta sälja sina själar som uppenbarligen saknar värde redan idag.