2014-01-02, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Uppgifterna från Olof Frånstedt / Donald Forsberg har väl inte bekräftats av oberoende källor-om nu sådana finns överhuvudtaget.
Om man nu skall vara djävulens advokat- Kan det uteslutas att det är frågan om ngn slags Damage Control.

Jag har inte referensramarna för att bedöma vad som är sant i detta (des)-informationsträsk.
Har ni?

OF är såvitt jag vet enda källa som direkt placerar Barbro på Sveavägen mordnatten. Däremot antyder ju Moelv att Barbro är en grupp man borde titta närmare på.

Varifrån kommer egentligen uppgiften att Barbro skulle vara Donald? Jag vet att det påstås det i Barbro-tråden, men jag ser ingen källa.
Citera
2014-01-02, 11:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror inte heller på något "utlandsspår" som huvudspår. Konspirationen, i den mening att minst 2 personer i samförstånd agerar med målet att få bort OP, mot OP är svensk med möjliga kontakter utåt.

mvagrippa, har några frågor till dej att bena ut:
7. Var Baltiska kommiten finansierat av CIA?
8. Kan BK rent av ha varit en sorts baltisk gren av SB?
9. Där kan man kanske anta att synen på OP som Sovjetvänlig var rätt stor och OPs resa till Moskva i April 86 inte sågs med blida ögon?

7. Baltiska kommiteén har sannolikt fått ekomnomiskt stöd från USA. Men knappast varit helt finansierade av CIA. En del kom säkert via den Estniska exilregeringen som fanns i Stockholm fram till 1990. Man kan säga att Baltiska var i mångt och mycket en paraply organisation, sammanhållande länk för ett antal föreningar där flertalet hade en tydlig anti-kommunistisk prägel, olika finansiärer för de olika grupperna. Att utländska underrättelsetjänster finansierade vissa föreningar är helt klart, men det ekonomiska stödet vilade långt ifrån enbart på dessa finansiärer.

8. Nej, har funnits enskilda medlemmar som varit engagerade i hemligt väpnat motstånd mot Sovjetunionen, men inte organisationen i sin helhet. Därtill var den alldeles för mångfacetterad och infiltrerad av KGB. Baltikum var redan ockuperat och väpnad kamp mot ockupanten Sovjet hade inte förts på bred från på närmare 30 år när vi skriver 1986. Baltiska var i mångt och mycket en propaganda maskin, och ett paraply för anti-kommunistisk verksamhet. Om du är intresserad av motståndsrörelserna i Baltikum och deras öde bör du läsa Tom Bower. Att trådar, rätt många sådana går från dessa motståndsrörelser till Baltiska är omvittnat, men 1986 rörde det sig om en annan kamp än 30 år tidigare.

9.Fanns folk som Arvo Horm och Anders Larsson som såg med stor fientlighet på statsminister Olof Palmes sovjetpolitik. Det sammanlänkande kittet i BK var motståndet mot Sovjetunionen. Nästan alla hade erfarenheter av de sovjetiska massmorden på balter under och efter andra världskriget. Hundratusentals fick sätta livet till med nackskott eller duka under i Sovjetiska utrotningsläger.

BK innehöll nazister som exempelvis krigsförbrytarenKarlis Lobe men det är fel att peka ut alla medlemmar som nazister. Jag har full förståelse för många balters avsky mot sina ockupanter och bödlar.
Kommitteén var infiltrerad av KGB, som alltid visat exilorganisationer stort intresse. Joel Haukka är en av de utpekade KGB-gubbarna. Dennes samarbete med SSI blir i det läget mycket intressant.
Citera
2014-01-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Låter som en intressant artikel. Finns den uppladdad?

Inte såvitt jag vet, men den är väl värd ett besök på närmsta bibliotek.

Lingärde urskiljer sex grupper med olika funktioner: "nyttiga idioter" (som alltså inte behöver vara medvetna om vad som skall ske), "spanarna", "dödsskvadronen", "logistiskt stöd" (dvs de som bla forslar dödsskvadronen in och ut ur området), "medlöpare" (som stör utredningsarbetet" och "ledningscentral".

Intressantast är kanske att han betonar att mördaren inte finns bland spanarna. Vid beskrivningen av dödsskvadronen finns det återigen en antydan om en hemlig utredning: "Det har gjorts studier på dödsskvadronens storlek. Man kan visa att den måste omfatta minst fem man. Det är osannolikt att den var mindre, och det finns ingen anledning att ha den större." (Det framgår inte varför det måste vara just fem man)
Citera
2014-01-02, 17:02
Medlem
Krokofils avatar
Hur många debattartiklar skrev Lingärde efter MOP? Utifrån hans samtal med kommisionen i mitten på 90-talet verkar han ha skrivit ett antal artiklar omkring -87 som enligt honom själv orsakade övervakningen av hans familj av okända män.

EDIT: Jag tar tacksamt emot i PM Lingärdes debattartiklar, och även Tunanders "Den osynliga handen.."
Senast redigerad av Krokofil 2014-01-02 kl. 17:23.
Citera
2014-01-02, 17:10
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag har skickat en förfrågan till British Library som faktiskt har den aktuella tidningen.
Första svaret är att det kan ta upp till 10 dagar innan man svarar.

Hur gick det med att få tag på Harrisons artikel?
Citera
2014-01-02, 18:44
Medlem
Citat:
Hur gick det med att få tag på Harrisons artikel?

Jo, bra. Den finns i inlägg 52703
Citera
2014-01-02, 18:57
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jo, bra. Den finns i inlägg 52703

Ah, missat helt. Tack!

Det är intressant att det under 1987 kommer ut flertalet debattartiklar som pekar mot Stay Behind, AGAG och hemliga inhemska motståndsrörelser. Var existensen av KSI/SSI offentlig på 80-talet? Sen blev det tyst under ett antal år, som kanske beror på Christer Pettersson-mattan som lade sig över MOP-debatten.

Någon som vet varför Jallai har blivit så tyst? Har fått uppfattning under året att han skulle skriva fler inlägg om MOP och kanske även släppa "bomber" relaterade till Tore Forsbergs bok.
Citera
2014-01-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ah, missat helt. Tack!

Det är intressant att det under 1987 kommer ut flertalet debattartiklar som pekar mot Stay Behind, AGAG och hemliga inhemska motståndsrörelser. Var existensen av KSI/SSI offentlig på 80-talet? Sen blev det tyst under ett antal år, som kanske beror på Christer Pettersson-mattan som lade sig över MOP-debatten.

Någon som vet varför Jallai har blivit så tyst? Har fått uppfattning under året att han skulle skriva fler inlägg om MOP och kanske även släppa "bomber" relaterade till Tore Forsbergs bok.

Jobb och att vid sidan om skriva böcker kan kanske ta en del tid?
Citera
2014-01-02, 21:01
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Det finns fler varianter: http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind .
Min gissning utifrån detta scenario är att AGAG-gruppen är några sammansvetsade individer inom Staybehind som centrala ledningen tappat kontroll över ( p g a tidigare infiltration av KGB som föranlett en mycket decentraliserad organisation) och att Leongruppen mest stått för spaning.
.

Förstår jag dig rätt likställer du AGAG med Barbro. Korrekt?
Citera
2014-01-02, 21:52
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Förstår jag dig rätt likställer du AGAG med Barbro. Korrekt?

Ser man på inlägget från Jallai 27 januari talas det om AGAG. Här nämns inte Barbro. I "Landsförrädaren" däremot sätts likhetstecken mellan AGAG och Barbro. Vad har hänt?.
En möjlighet är att Jallai nu anslutit sig till teorin, som finns i denna tråden, att Barbro var en en spaningsgrupp inom Säpo, men vill inte tala klartext om det.

Som outsider vågar jag inte ha en uppfattning i frågan
Citera
2014-01-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Mm. Ja, alldeles säkert. Men av någon anledning åtnjuter Lisbet Palme frälsestatus. Hon är fridlyst.
När förstaskottet föll så stod ju LP ett par steg framför OP. (skottet framifrån troligen avlossat m vänster hand) LP säger att skytten dröjde kvar en stund men jag tror hon blandar ihop detta med att skytten förflyttade sig till position bakom OP inför andraskottet som bör ta ca :1.5 till 2 sek .De som såg andraskottet säger ju att skytten försvann omedelbart.

Edit:LP bör ha en mycket klar bild av skyttens utseende.
Citera
2014-01-02, 23:29
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ser man på inlägget från Jallai 27 januari talas det om AGAG. Här nämns inte Barbro. I "Landsförrädaren" däremot sätts likhetstecken mellan AGAG och Barbro. Vad har hänt?.
En möjlighet är att Jallai nu anslutit sig till teorin, som finns i denna tråden, att Barbro var en en spaningsgrupp inom Säpo, men vill inte tala klartext om det.

Spekulerar precis som du men man kan kanske säga:

Barbro: Säpogruppen som i mitten på 80-talet innehöll SJ, Robban och den tredje som spanade på och avlyssnade politiker. Barbro arbetar kanske delvis eller helt på eget initiativ.

AGAG: Stay Behind, dvs IB03, Inrikes. Den jämtländska gruppen (med bl a Tore U) och den stockholmska gruppen, ledd av Östling, har vissa beröringspunkter i Magnumklubben, som Lingärde påpekat.

Så var hamnar Leon...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in