2014-01-02, 18:14
Medlem
Luness avatar
Har läst runt lite om mjöd, och funderar på att göra en sats.
Har gjort ett eget recept, som jag skulle behöva lite kommentarer om

Recept:
17 liter vatten
7 kg honung (förslag på var man kan köpa honung?)
1 liter äpplejuice (tänkte tropicana, finns det bättre förslag?)
någon form av starkvinjäst (föreslag?)

Tänkte blanda i 4kg honung och resten av ingredienserna direkt, för att sedan ta i resten av honungen i omgångar, för att undvika sockerchock.

Ungefär hur starkt lär det bli, förutsatt att det jäser ut?
Är receptet en bra kombo? (Läste att äpple var gott till mjöd, så tänkte att juice kunde vara lämpligt och smidigt) + så blir det ju även mer näring för jästen, och citronsyra.
Borde jag ha med något mer? Jästnärsalt, citronsyra? Honungsvatten i sig borde ju vara ganska näringsfattigt, har jag fått upp fattningen av i vart fall, men med tanke på juicen så kanske det löser sig? Även fast det inte är en så stor procent juice..
Citera
2014-01-02, 18:26
Medlem
När jag har gjort mjöd har jag använt ungefär 500g honung per liter vatten, vilket ger en söt mjöd som resultat. Har siktat på att ha en oeschlehalt på ca 110. En oeschlemätare kan jag rekommendera att införskaffa, det är smidigt framförallt när man vill räkna ut alkoholhalten. För mig blev det ungefär 11%.
Vidare kan jag rekommendera att tillsätta humle i mjöden, blir visserligen lite mer öllikt då, men jag gillar beskan, speciellt eftersom jag haft en ganska söt sats.
Gällande jästen har jag använt en mjödjäst som finns att köpa på PGW tror jag. Vidare använda jag inget jästnärsalt eller något, dock använde jag jäststopp för att undvika efterjäsning samt klarningsmedel för att få det klarare.
Citera
2014-01-02, 21:45
Medlem
Luness avatar

Har faktiskt en hydrometer, dock inget "lång-glas" att testa brygden i.. Så har faktiskt inte kunnat använda den...

Ska se om jag får tag på en, har dock gjort 4 satser utan så jag har inte känt något behov av den.
Tänkte satsa på en ganska stark sats Vad tror du om mitt recept?
Tror du på att ha i en liter äppeljuice i brygden?
Citera
2014-01-02, 22:23
Medlem
Funkar att använda en vanlig tillbringare också, och om du desinficerar både den och mätaren så behöver du ju inte förlora så mkt mjöd. Antar att man egentligen ska minska alla risker för kontaminering, men denna metod funkade för mig.

Angående styrkan tror jag att du kommer kanske hamna runt 10-12, kanske beroende på vilken jäst du använder och så. Möjligen kan man kanske få det lite starkare om man använder jästnärsalt, men det är bara teoretiserande från min sida.

Tjaa, ingen aning faktiskt. Tror inte att det kan skada iaf! Tycker det är kul att hålla på och leka lite med olika smaksättningar på mjöd. Läste på ett annat forum att svartpeppar tydligen var en hit. Likaså fläder och pors. Så möjligheterna när det gäller smaksättning är nästan oändliga. Dock har jag hört att det är dåligt att lägga i hela fruktbitar och låta dem ligga för länge.

Vore kul om du återkom och berättade hur det gick!
Citera
2014-01-03, 14:49
Medlem
Fråga dig själv; hur starkt ska det bli, och ska det vara sött eller torrt. När du bestämmt det så kan du anpassa mängd honung och val av jäst efter det, och kan hamna nästan exakt där du vill ha det.
Jästnärsalt, ja, samma som vid ölbryggning.
Citera
2014-01-12, 15:48
Medlem
Luness avatar
Nytt recept:
10liter äppeljuice
5 liter vatten
2kg honung
+ starkvinsjäst & jästnärsalt

Vad tror ni om det receptet?
Något man borde ändra på?
Ska man ta i honungen i omgångar för att undvika sockerchock?
Citera
2014-01-14, 06:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes

Har faktiskt en hydrometer, dock inget "lång-glas" att testa brygden i.. Så har faktiskt inte kunnat använda den...

Ska se om jag får tag på en, har dock gjort 4 satser utan så jag har inte känt något behov av den.
Tänkte satsa på en ganska stark sats Vad tror du om mitt recept?
Tror du på att ha i en liter äppeljuice i brygden?
Du kan mäta direkt i hinken, för kör du 17l så borde det finnas plats.
Humle säljer annars ett fint mätrör ala labbrör.
Kostar inte så mycket om jag minns rätt.
Men gör inte som jag en gång när jag skulle snabbt skaka ur vattnet.
Det slutade med att jag slog den i diskbänken med en jävla kraft.
Idioten stod inte tillräckligt långt ifrån diskbänken
Citera
2014-01-14, 06:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nytt recept:
10liter äppeljuice
5 liter vatten
2kg honung

Vad tror ni om det receptet?
Något man borde ändra på?
Ska man ta i honungen i omgångar för att undvika sockerchock?
Äppeljos?
Det är ingen med konserveringsmedel nu va?
Läste snabbt, men hur kommer sig du vill ha så mycket äppeljos?
Mjöd som så, kräver bara äppeljosen för få rätt ämnen till själva jäsning, så man ofta startar upp jäsningen igen med just äppeljos.
Då helst någon oprocesserad jos(bara pressad inget mer), ala brämhult, kivik eller någon annan utan konserveringsmedel.

Val av jäst kan ge väldigt olika smaker på samma råvaror i övrigt.
Nått att fundera till nästa bryggd, med detta säger jag absolut inte att det är fel nu.
Så inte missförstå så.

Om du ska göra under 12%, så är det mycket viktigare med renligheten, kör du mot 6-8%.
Då måste du vara supernoga.
Givetvis noga annars också, men när man jäser dessa lägre alkoholhalter.
Så är dessa mycket mer känsliga för infektioner.
Citera
2014-01-15, 15:55
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Äppeljos?
Det är ingen med konserveringsmedel nu va?
Läste snabbt, men hur kommer sig du vill ha så mycket äppeljos?
Mjöd som så, kräver bara äppeljosen för få rätt ämnen till själva jäsning, så man ofta startar upp jäsningen igen med just äppeljos.
Då helst någon oprocesserad jos(bara pressad inget mer), ala brämhult, kivik eller någon annan utan konserveringsmedel.

Val av jäst kan ge väldigt olika smaker på samma råvaror i övrigt.
Nått att fundera till nästa bryggd, med detta säger jag absolut inte att det är fel nu.
Så inte missförstå så.

Om du ska göra under 12%, så är det mycket viktigare med renligheten, kör du mot 6-8%.
Då måste du vara supernoga.
Givetvis noga annars också, men när man jäser dessa lägre alkoholhalter.
Så är dessa mycket mer känsliga för infektioner.

Inget konserveringsmedel. Tänkte använda antingen BRAVO
Bild
Eller Tropicana Bild

Tänkte göra ett äppelvin med karaktär av honung istället... Märkte att honungen var mycket dyrare än juicen

Så det jag tänkte var alltså, om man ser till ett vanligt äppelvin - att helt enkelt byta ut sockret mot honung. Och jag tänkte göra det ganska starkt, vad tror du om mitt recept? Behövs det mer honung för att göra det 15%+?
Vilken jäst är lämplig för detta recept på starkvin?
Senast redigerad av Lunes 2014-01-15 kl. 16:07.
Citera
2014-01-15, 17:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Inget konserveringsmedel. Tänkte använda antingen BRAVO
Bild
Eller Tropicana Bild

Tänkte göra ett äppelvin med karaktär av honung istället... Märkte att honungen var mycket dyrare än juicen

Så det jag tänkte var alltså, om man ser till ett vanligt äppelvin - att helt enkelt byta ut sockret mot honung. Och jag tänkte göra det ganska starkt, vad tror du om mitt recept? Behövs det mer honung för att göra det 15%+?
Vilken jäst är lämplig för detta recept på starkvin?
När jag normala fall drick jos, så tar jag hellre tropicanan eller kiviks framför bravo.
Dock är ju bravo billigare.

Honung kostar ju lite, den saken är klar.

Har lite dåligt minne på hur mycket honung motsvarar i socker.
Men annars är det 17g socker per procent och liter.
Det är fruktsocker i honung, så bara där är det 10% mindre socker.
Tycker du kan köra på den jästen, var mer i framtiden du ska testa olika jästsorter till samma recept.
Det blir rätt stor skillnad, då de producerar olika estrar osv...
Jag testade 4liters batcher med 4 olika jästsorter, körde bara honung, äppeljos 0,5l och jäst(US-56 och champagne är de som jag kommer just nu).
Var intressant i hur stor skillnad det är på olika jästsorter.
Citera
2014-05-19, 21:04
Medlem
Citat:
10liter äppeljuice
5 liter vatten
2kg honung
Fungerar det här receptet även med öljäst?
Citera
2014-05-20, 17:47
Medlem
Hur påverkas detta recept när jag lägger till malt, humle och byter jäst till öljäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in