2014-01-02, 13:27
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Jag går rakt på sak nu..

En ogift kvinna är/var fröken i den senaste titelreformen (1860-talet)
Och en gift kvinna är/var fru i den senaste titelreformen (1860-talet)

Men jag har alltid undrat, om frun blir änka, återfick hon sig titel som fröken då?
Någon som vet? Undrat länge..

Gott nytt år
Citera
2014-01-02, 13:35
Medlem
C-3POs avatar
Man sa väl änkan Jansson eller änkan Zetterkvist. Kort sagt, de titulerades änka.
Citera
2014-01-02, 13:36
Medlem
schizophrenias avatar
Änkefru kan användas som titel för en änka, om man vill understryka att hon är änka. Annars torde det räcka att titulera med fru.

Några exempel från SAOB:
  • Änkefru Schvan läste ännu en gång igenom de tre ordknappa små depescher, telegrafen bragt henne. Den första var ett kabeltelegram.
  • Änkefru Regementsskrifverskan Wettermark.
  • Änkefru Hedwin . . flyttade till Stockholm med sina båda unga döttrar . . och stretade sig . . fram till dess Laura, den äldsta, fick plats vid telefon.
  • En ensam Änkefru åstundar . . en trogen och snygg tjänstflicka . . til uppaszning.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-01-02 kl. 13:49.
Citera
2014-01-02, 13:56
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Man sa väl änkan Jansson eller änkan Zetterkvist. Kort sagt, de titulerades änka.

Ja, men jag är ute efter om f.d fru.Jansson och fru.Zetterkvist fortfarande ska benämnas som fru då de blivit änka? Änka förstår jag självklart att dom är

Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Annars torde det räcka att titulera med fru.[/list]
Alltså förblir en änka fortfarande fru och inte fröken?

Idag anser man ju en person vars gemål/make/maka gått bort, som ogift på papper och i folkbokföringen. Därför jag blev fundersam.
Citera
2014-01-02, 14:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingKlubban
Alltså förblir en änka fortfarande fru och inte fröken?
Du kan ju t.ex. läsa Chefen fru Ingeborg av Hjalmar Bergman, där änkan Ingeborg Balzar blir tilltalad som t.ex. fru Balzar. Länk: http://litteraturbanken.se/#!/forfattare/BergmanHj/titlar/ChefenfruIngeborg/sida/1/etext
Citera
2014-01-02, 14:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja, men jag är ute efter om f.d fru.Jansson och fru.Zetterkvist fortfarande ska benämnas som fru då de blivit änka?

En fröken som blivit fru kan aldrig bli fröken igen. Det är som en hingst som blivit valack. Den kan aldrig bli hingst igen.
Citera
2014-01-02, 14:40
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En fröken som blivit fru kan aldrig bli fröken igen. Det är som en hingst som blivit valack. Den kan aldrig bli hingst igen.

Fast fröken och fru är ju bara titlar på en ogift/gift kvinna, till skillnad från en hingst och valack som sedermera är ett ingrepp man gör i form av kastrering (om jag inte minst fel)?

Men fru kan aldrig mer bli fröken, alltså. Tack för alla svar!
Citera
2014-01-02, 14:43
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ja, men jag är ute efter om f.d fru.Jansson och fru.Zetterkvist fortfarande ska benämnas som fru då de blivit änka? Änka förstår jag självklart att dom är
Läs vad jag skrev.

- Önskar änkan Jansson socker i kaffet?

- Har ni hört att änkan Zetterkvist har setts promenera tillsammans med fabrikör Bergstig?
Citera
2014-01-02, 15:12
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Läs vad jag skrev.

- Önskar änkan Jansson socker i kaffet?

- Har ni hört att änkan Zetterkvist har setts promenera tillsammans med fabrikör Bergstig?

Men att titulera sig som "änka" måste aldrig fått något större genombrott i svenska titelregler?
I så fall måste det försvunnit för mycket länge sedan. "Har ni hört änkan Zetterkvist.." har man väl hört, men att man direkt tilltalar en änka som änkan Jansson låter lite ovanligt och änkan fru.Balzar mer vanligt?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Men om om Fru.Jansson och Fru.Zetterkvist skiljer sig från sin make? Förblir frun, fru även då?
För där skiljer man ju faktiskt sig? För att gå in på en annan vinkel..
Citera
2014-01-02, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men om om Fru.Jansson och Fru.Zetterkvist skiljer sig från sin make? Förblir frun, fru även då? För där skiljer man ju faktiskt sig? För att gå in på en annan vinkel..

Du kan läsa vad Språkrådet skriver:

Citat:
Fröken används mycket sällan i Sverige över huvud taget, och titeln känns ofta onaturlig för den som redan varit gift en gång. Fru används relativt ofta som titel för lite äldre kvinnor, oavsett civilstånd.

Ser man till hur kvinnor själva vill tituleras, behåller änkor ofta sin frutitel. Frånskilda kan vilja behålla den ibland, men ofta känns det onaturligt att tituleras fru när man inte längre är gift.

Normalt använder vi i Sverige i dag varken fru eller fröken (eller herr) som titel. Är man osäker gör man därför klokast i att slopa titeln och bara använda personens namn. Samma råd gäller tjänste- och utbildningstitlar, som vi i Sverige är sparsamma med att använda.
Citera
2014-01-02, 15:27
Medlem
KycklingKlubbans avatar
Ja och när barn i lågstadiet titulerar sin lärare ^^

Tack HerrGickhan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem