2014-01-02, 05:30
Medlem
Nemesis1s avatar
Om jag har förstått saker och ting rätt kan det i USA vara bättre för ens akademiska karriär om man är en stjärna i herrbaseball, -football eller basketball; att det är lättare att få stipendier genom att briljera i idrott än sina studier... Även om media inte alltid ger en så precis bild av verkligheten tycker jag dock att det alltid brukar vara herridrott som visas... När det gäller damer verkar det nästan som om cheerleaders är den kvinnliga motsvarigheten till idrottare... Men även om USA inte är lika genusjämställt som Sverige skulle det inte förvåna mig om det faktiskt finns stora möjligheter att som kvinnlig idrottare också komma förbi ekonomiska hinder när det gäller val av universitet; att det bara är en stereotyp att killar spelar amerikansk fotboll och tjejer hejar på... Eller tja, om män hade samma möjlighet att göra karriär i damlagens hejarklack skulle jag faktiskt bli förvånad, men isåfall är det ju ojämställt till kvinnornas och inte männens fördel...

Nåväl - nog spekulerat från min sida - hur fungerar det egentligen borta i Staterna??
Citera
2014-01-02, 07:48
Medlem
Gaffees avatar
Just dessa tre sporter är ju exempel på sådana som det är en extremt stor skillnad mellan damer och herrar. Speciellt football där det ju krävs väldigt god fysik etc.
Dambasket är väl på uppgång nu vilket man kan se genom att damlaget i OS fick mycket uppmärksamhet samt att damligan börjar bli större, så jag kan tänka mig att det ska finnas goda möjligheter för en tjej med talang att komma in på ett college.

Baseball har jag faktiskt ingen aning om och jag skulle bli väldigt förvånad om det gjordes en damserie i amerikansk fotboll inom de närmaste åren.

Detta är dock också bara spekulationer från min sida.
Citera
2014-01-02, 11:49
Medlem
sheldor4599s avatar
Tjejer spelar inte baseball i USA, de spelar softball. Större boll, underarmskast etc. Basket spelar dem, WNBA är ju "stor" även om NBA som äger ligan förlorar pengar på den. Jag har läst om två tjejer som spelat football, den ena var systern till centern i Jets, Nick Mangold. Hon spelade i high school, sen var det ju den här lilla flickan som "chockade" världen för ett tag sen när hon sprang runt hela laget. Men det är inte särskilt stort.

Som tjej har du möjlighet att komma in på idrotts stipendier på ganska många skolor om du sysslar med softball eller basket huruvida du kan göra en professionell karriär i softball vet jag dock inte.

Angående det här med cheerleaders så är det väldigt vanligt men manliga cheerleaders i high school och college, men det förekommer inte alls professionellt.
Citera
2014-01-02, 22:57
Medlem
Carelesss avatar
Om man bortser från (amerikansk) fotboll, delar NCAA ut fler stipendium till kvinnliga studentatleter än manliga. Jag hittar inte siffror på hur mycket mindre dessa kvinnliga studenter får än deras manliga motsvarigheter, men de kan inte vara så jättestora.

Det blir ju dock en rätt gigantisk skillnad när vi pratar om spelarlöner (alltså efter college). WNBA har en minimilön på $37,950 medan NBA har en minimilön på $473,604.
Senast redigerad av Careless 2014-01-02 kl. 23:01.
Citera
2014-01-03, 09:44
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Tjejer spelar inte baseball i USA, de spelar softball. Större boll, underarmskast etc.

Softboll spelas i olika former. Som "Fast-pitch" softball är det en seriös sport; "Slow-pitch" däremot spelas med fördel med öl istället för sportdryck.
Citera
2014-01-04, 12:27
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffee
Just dessa tre sporter är ju exempel på sådana som det är en extremt stor skillnad mellan damer och herrar. Speciellt football där det ju krävs väldigt god fysik etc.
Dambasket är väl på uppgång nu vilket man kan se genom att damlaget i OS fick mycket uppmärksamhet samt att damligan börjar bli större, så jag kan tänka mig att det ska finnas goda möjligheter för en tjej med talang att komma in på ett college.

Baseball har jag faktiskt ingen aning om och jag skulle bli väldigt förvånad om det gjordes en damserie i amerikansk fotboll inom de närmaste åren.

Detta är dock också bara spekulationer från min sida.
Borde inte kvinnors fysik vara ganska väl lämpad till football, i och med att kvinnors största statistiska svaghet gentemot män är deras överkropp snarare än benmuskler?? Således borde väl kvinnliga football-spelare ha bättre förmåga än manliga att springa trots att de blir hindrade, eftersom armarna som hindrar dem är svagare än benen som bär dem??

Nu är väl collage-stereotyper inte de bästa grunderna men är det så att amerikansk football är mer förknippad med traditionella könsroller än t.ex. basket- och baseball och framför allt friidrott?? I collagefilmer är ju football-stjärnorna populärast bland killarna och cheerleaders deras kvinnliga motsvarighet... Jag har också för mig att det brukar arrangeras football-turneringar för tjejer där de spelar i underkläder... Jag skall se om jag hittar något YouTube-klipp eftersom jag kan tänka mig att många här vill se... =)

Lingerine Football:
http://www.youtube.com/watch?v=-vCZx8wOIlA

Detta kanske är en orsak till att friidrott tycks vara mer jämställt än lagsport också?? Friidrott handlar mer om invidien medan lagsport är mer kollektivistiskt??
Citera
2014-01-05, 00:08
Medlem
Markmags avatar
WNBA är väl ganska stort skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in