Citat:
Ursprungligen postat av
Gaffee
Just dessa tre sporter är ju exempel på sådana som det är en extremt stor skillnad mellan damer och herrar. Speciellt football där det ju krävs väldigt god fysik etc.
Dambasket är väl på uppgång nu vilket man kan se genom att damlaget i OS fick mycket uppmärksamhet samt att damligan börjar bli större, så jag kan tänka mig att det ska finnas goda möjligheter för en tjej med talang att komma in på ett college.
Baseball har jag faktiskt ingen aning om och jag skulle bli väldigt förvånad om det gjordes en damserie i amerikansk fotboll inom de närmaste åren.
Detta är dock också bara spekulationer från min sida.
Borde inte kvinnors fysik vara ganska väl lämpad till football, i och med att kvinnors största statistiska svaghet gentemot män är deras överkropp snarare än benmuskler?? Således borde väl kvinnliga football-spelare ha bättre förmåga än manliga att springa trots att de blir hindrade, eftersom armarna som hindrar dem är svagare än benen som bär dem??
Nu är väl collage-stereotyper inte de bästa grunderna men är det så att amerikansk football är mer förknippad med traditionella könsroller än t.ex. basket- och baseball och framför allt friidrott?? I collagefilmer är ju football-stjärnorna populärast bland killarna och cheerleaders deras kvinnliga motsvarighet... Jag har också för mig att det brukar arrangeras football-turneringar för tjejer där de spelar i underkläder... Jag skall se om jag hittar något YouTube-klipp eftersom jag kan tänka mig att många här vill se... =)
Lingerine Football:
http://www.youtube.com/watch?v=-vCZx8wOIlA
Detta kanske är en orsak till att friidrott tycks vara mer jämställt än lagsport också?? Friidrott handlar mer om invidien medan lagsport är mer kollektivistiskt??