2014-01-02, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det stod tidigt i samband med något uttalande från polisen att föräldrarna hade underrättats. Det stod också "föräldrarna", inte bara "anhöriga".
Har oxå missat det här om föräldrarna, trots att jag läst de flesta artiklarna, kan någon länka till den artikeln!
Citera
2014-01-02, 01:31
Medlem
R2Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är verkligen klassiskt när det gäller liknande spektakulära fall.

Dessa nya uppgifter är definitivt något man ska akta sig för.

"Jag har en kompis som bor i samma område som Myråskyrkan ligger. Detta är nästan en 100%-ig källa. "

Bara smaka på den karamellen.

Klart man inte ska svälja allt, men det som sagts i PM:et är inget sensationellt direkt. Vi var många som var inne på det spåret redan innan, det enda nya är adressen och den exakta nationaliteten, samt kopplingen till ännu en kyrka. Bara mer att gräva i, inget som direkt löser fallet.
Citera
2014-01-02, 01:32
Medlem
santos_devilles avatar
Har det kommit några "kända" invandrare till sverige nyligen från kosovo?
Kan det handla om en förälder som är känd politiker, journalist eller samhällskritiker?
Mordförsöket var en hämnd för pappans ideologi eller dyl?
Citera
2014-01-02, 01:36
Medlem
En sak jag funderar på är uppgifterna om GM i anslutning till mordförsöket. Dels finns det uppgifter om att han sågs springa mot en busshållplats. Dels finns det uppgifter om att han setts på brottsplatsen både före och efter (!!) brottet.

Minns ej källorna till dessa två uppgifter.

Men en tanke är att det finns flera vittnen och att de sett olika saker. Och att GM också bor på/omkring kyrkan och att han helt enkelt återvänt (åtminstone tillfälligt) ett tag efter att han sprungit till busshållplatsen.
Citera
2014-01-02, 01:39
Medlem
Citat:
Det är verkligen klassiskt när det gäller liknande spektakulära fall.

Dessa nya uppgifter är definitivt något man ska akta sig för.

"Jag har en kompis som bor i samma område som Myråskyrkan ligger. Detta är nästan en 100%-ig källa. "

Bara smaka på den karamellen.

Ska man akta sig för "dessa nya uppgifter"

Vad skiljer dem från övriga "uppgifter" i tråden?
Man får nog bilda sig en egen uppfattning kring ALL information
som man tar del av, skulle jag vilja säga.

Förrutom att media tidigare släppte nyheten om att BO är papperslös och att GM bar
reflexväst så vet vi ju kort sagt ingenting i övrigt.

Hur skulle dessa uppgifter kunna skada, menar du?
Senast redigerad av ophiaghushannah 2014-01-02 kl. 01:44.
Citera
2014-01-02, 01:41
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Polisen gjorde väl nåt uttalande om att pojken levde under nån sorts hotbild. Kan det varit anledningen till att han (och hans familj) eventuellt levt gömda på kyrkan?
Det var att det kunde finnas en hotbild mot honom, efter, mordförsöket då han överlevde.
Inte innan det alltså.
Citera
2014-01-02, 01:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
En av sakerna i rapporteringen som varit något att fundera på har varit att föräldrarna inte nämnts öht vad jag vet.

Är du säker på att uppgiften stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Har oxå missat det här om föräldrarna, trots att jag läst de flesta artiklarna, kan någon länka till den artikeln!

Exempelvis SvD http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tolvaring-svart-misshandlad-i-boras_8861858.svd

Citat:
SvD:

(...)
- Han är allvarligt skadad. Men jag har ingen beskrivning av skadorna. Föräldrarna är underrättade, säger Anki Larsson.
(...)

Finns samma information i DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/barn-svart-misshandlat-i-boras/

I SvD noteras också att det "Sahlgrenska Universitetssjukhuset" vilket inbegriper Drottning Silvias Barnsjukhus, med anledning av en annan diskussion tidigare i tråden tidigare idag, ifall han flyttats till DSB eller Sahlgrenska. Universitetssjukhuset är alltså hela komplexet inklusive Östra, Mölndal, mm. DN skriver bara Sahlgrenska sjukhuset vilket är enheten i Annedal (det som göteborgare av gammal vana kalla Sahlgrenska).

Edit: Även Sveriges Radio har samma information som SvD: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5745968
Senast redigerad av Venator 2014-01-02 kl. 01:56.
Citera
2014-01-02, 01:55
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Svårt att säga, men jag skulle säga att det handlar om en typ av våld som förekommer i klan eller maffiasammanhang. Skulle också säga att det känns personligt. Även om killen bara är 12 eller i nedre tonåren så kan han ju mycket väl ha retat upp fel person eller sett eller hört nåt han inte borde. Jag gissar fortfarande på romer. De romer som kommer till Sverige är ofta kriminella och de har det här klan och maffiatänket. Romska barn får också vara med om väldigt mycket skit, utnyttjas av sina familjer och behandlas som vuxna mycket tidigt.

Det kan ju också vara värt att komma ihåg att han lever. Med tanke på gärningsmannens våldsanvändning, så kan det ju vara som så att avsikten var att straffa. Inte att döda.

Det fetade påståendet att romska barn kan ha det tufft styrks verkligen av denna BBC-dokumentär
Citat: gypsy children*have been trafficked and exploited on a massive scale. In Spain eight-year-olds robbing grown men at cash machines has become a common sight. In Italy a major police investigation found enslaved children locked in a shack like animals

http://topdocumentaryfilms.com/gypsy-child-thieves/
Citera
2014-01-02, 01:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Varför får man inga träffar på Skogslindsgatan 23, Borås, varken på eniro el ratsit. Jag söker personer el boende då...?
Citera
2014-01-02, 01:58
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Varför får man inga träffar på Skogslindsgatan 23, Borås, varken på eniro el ratsit. Jag söker personer el boende då...?

Har också lite svårt att få ihop det. Kyrkans hemsida: http://www.myraskyrkan.se/kontakt.html

Adressen är Skogslindgatan 23. Här är direktlänk till street view: https://maps.google.se/maps?q=Skogslindgatan+23,+507+32+Br%C3%A4mhult,+V% C3%A4stra+G%C3%B6talands+l%C3%A4n&hl=sv&ie=UTF8&ll =57.731611,13.009403&spn=0.000003,0.003114&sll=57. 732687,13.006712&layer=c&cbp=13,98.75,,0,-2.56&cbll=57.731611,13.009403&hnear=Skogslindgatan +23,+507+32+Br%C3%A4mhult&t=m&z=19&panoid=9nWbql-JMkBFs2hPNFds_A
Citera
2014-01-02, 02:01
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Nu är det Skoglindgatan, så du hade ett s för mycket, och postorten är Brämhult. Det hjälper dock ändå inte mycket eftersom det inte är ett bostadshus... Det är Brämhults Missionsförsamling...
Citera
2014-01-02, 02:01
Medlem
SmokeOns avatar
Finns ju uppenbarligen något slags samarbete mellan de två kyrkorna. Från hemsidan:

Citat:
Varje söndag hålls gudstjänst, under sommarmånaderna tillsammans med Bodakyrkan.

Då hjälps de förmodligen åt även med de papperslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in