2014-01-02, 00:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
10 000 kr i månaden är inget som banker lyfter på ögonbrynen åt. Pengarna kan ha kommit från fotografering under konståkningsuppvisningar, inte många under tiden som polisen har undersökt kontona.

Intressant att du tar upp utpressningsteorin igen.

Jag har visat en bild som kan användas i samband med utpressning, särskilt bilden på personens framsida. Den föreställer en politiker i Göteborg. Utpressningsmål? Är utpressning mordmotiv?
Så du menar att banker inte bryr sig om lagen om penningtvätt? De har inte system som fångar upp att en kund gör upprepade kontantinsättningar? De medverkar till att kunder omvandlar svarta pengar till vita genom köp av fondandelar för odeklarerade inkomster?

Det vill jag ha källa på för det är bara fria fantasier från din sida. Banker har sofistikerade system för att fånga upp olika försök till oegentligheter. Du verkar tro att det handlar om ifall den enskilde bankkassören är vaken eller ej. Det är du som behöver vakna upp. Det är 2014 nu och vi är i dataåldern.

Edit: du behöver läsa på
http://www.penningtvatt.se/
Citera
2014-01-02, 00:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Är du totalt okunnig om Sveriges lagar och finansinspektionens krav på hur banker hanterar kontanter?
http://www.finanssivalvonta.fi/se/Finanskund/Finansiella_tjanster/Pages/kundidentifiering.aspx#.UsSmJGTuI5A
Nej, inte helt. Tror du att ett belopp på 1/3 av en ordinär månadslön skulle få någon bank att lyfta på ögonbrynen? Lägg på en nolla, kanske.
Citera
2014-01-02, 00:45
Medlem
Citat:
Finns det fler personer som liknar FS i Spekerödstrakten, eller som var på genomresa 27-28 juli 2010? LJ kan ha sett någon som var väldigt lik FS.

Eller inte !
Jag är mest förvånad över att en pundare sätter dit en annan pundare.
Dom brukar ju för det mesta vara som två tummar i en röv.

Någonstans känns det som om LJ inte vill säga det rent ut....Att det var FS han såg.
Citera
2014-01-02, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du menar att banker inte bryr sig om lagen om penningtvätt? De har inte system som fångar upp att en kund gör upprepade kontantinsättningar? De medverkar till att kunder omvandlar svarta pengar till vita genom köp av fondandelar för odeklarerade inkomster?

Det vill jag ha källa på för det är bara fria fantasier från din sida. Banker har sofistikerade system för att fånga upp olika försök till oegentligheter. Du verkar tro att det handlar om ifall den enskilde bankkassören är vaken eller ej. Det är du som behöver vakna upp. Det är 2014 nu och vi är i dataålderm.

Vi vet inte hur insättningarna gjorts, utredning om detta saknas.
Citera
2014-01-02, 00:47
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ljug inte det ansåg inte HD och där håller inte proffstyckandet.
HD ansåg inte att man haft den nya bevisningen med i tidigare instanser så som Marinas kropp och paket. Är det något mer du inte är insatt i?

Det håller inte med smygmobiler och sexkontakter längre utan Fredrik Svensson står åtalad för mord.
Häktad först av HD sen av HR. Fatta att det är godnatt för mördarsagan.
Tack vare att HD beviljade resning så har mer fakta slipprat ut. Och den faktan som tillkommit ger mer utrymme till alt. g.m.

RÅ har lämnat in underlag till HD men inte haft riktigt koll på den tidsschema de själva utarbetat. Vilket nu gjort att åklagaren fått reducerat ett vittne som skulle stödja ett annat vittnes utsago.
P.K:s vittnesmål ska bli intressant att höra eftersom han hämtat in sin minnesbild utifrån det fakta som utkom från att HD offentliggjort resningsansökan.

Vi alla som är intresserade av fallet får med spänning invänta och se vad HR framkommer till de närmasye veckorna.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Stjärnadvokat Hansson (och du) definierar alltså utredningens fokus på FS utifrån ett påhittat begrepp?
Gott om trovärdighet är det ont om.
Källa på att advokat Hansson definierar utifrån ett påhittat begrepp?

Och spelar det någon roll? Nu vet du definitionen. Ända sen konstapel B. Guldfisk uttalade de magiska orden "han har haft ihjäl henne" finns begreppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, det är också något att tänka på. Men den där dejten skavde nog bra i Fredrik också, och den skulle hon ha nästkommande dag. Men då va hon inte i livet.
Den svartsjuka, strypande kvinnomisshandlaren hade ingen kontroll över vem Marina träffade, så han tog sin mordplan och fulländade den just då den 28 juli efter 00:55.

Han har arbetat metodiskt med paketet och ombesörjt detta mycket noga. Han är totalt iskall och har agerat utan minsta samvete.

Jag har också svängt lite när det kommer till motivet. Jag tror att det omedelbara motivet att ha ihjäl Marina stavas svartsjuka. Främst på grund av FS:s fordonsfråga på dejtens bil.

Det var liksom ingen tillfällighet. Har otroligt svårt att tänka mig att JE skulle blinka underligt mot FS, när han lämnade Marina uppe vid huset.
Citera
2014-01-02, 00:48
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Det vill jag ha källa på för det är bara fria fantasier från din sida. Banker har sofistikerade system för att fånga upp olika försök till oegentligheter. Du verkar tro att det handlar om ifall den enskilde bankkassören är vaken eller ej. Det är du som behöver vakna upp. Det är 2014 nu och vi är i dataålderm.
Exakt, det finns inte en bank i Sverige som inte ställer frågor om du kommer och ska sätta in 10.000 kronor.
De undrar varför och vill tex ha kvitto på om du säger att du sålt en bil och vill sätta in pengar.
Citera
2014-01-02, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Eller inte !

Någonstans känns det som om LJ inte vill säga det rent ut....Att det var FS han såg.

LJ säger rakt ut att han kommer känna igen personen om han får se ett foto.
Polisen fotokonfronterade aldrig den samarbetsvillige, nåja , Lennart
Citera
2014-01-02, 00:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Eller inte !

Eller inte. Hur många kvinnor lika Marina körde i en bil lik Marinas på Svartedalsvägen i lagom tid för uttaget?
Citera
2014-01-02, 00:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Är du totalt okunnig om Sveriges lagar och finansinspektionens krav på hur banker hanterar kontanter?
http://www.finanssivalvonta.fi/se/Finanskund/Finansiella_tjanster/Pages/kundidentifiering.aspx#.UsSmJGTuI5A

Det stämmer att banken har en gräns för att sätta in kontanter. Så nej, det går bort.
Visste man inte ens detta?
Citera
2014-01-02, 00:52
Medlem
Citat:
Källa på att advokat Hansson definierar utifrån ett påhittat begrepp?

Och spelar det någon roll? Nu vet du definitionen. Ända sen konstapel B. Guldfisk uttalade de magiska orden "han har haft ihjäl henne" finns begreppet.

Ja, det spelar roll eftersom advokaten skuldlägger polisen. Vilket enligt mig är så fel det kan bli.
Jag frågade ju om en trovärdig källa på begreppet "gärningsmannastyrd utredning". En fullt relevant fråga.
Du hänvisar till flashback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in