2014-01-01, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var inte han som sms:ade fordonsförfrågningar betr. JE:s bil, eller tog bort MJ:s filofaxstora kalender, eller ljög om sms:et den 29/7 kl. 10:01:39, eller satt och dinglade med benen på en gravstenskant i flera timmar, eller hade 24 kr kvar på sitt konto den 28/7, eller befanns ha åtta ovikta femhundringar i sin plånbok den 4 augusti, eller ljög om att MJ ville att han skulle hålla sig borta en natt, eller sms:ade till MJ:s syster att MJ var på väg till Linköping, eller blundade för jättelika blodfläckar, eller undanhöll två möjliga pistolgömmor, eller ljög om en provskjutning, eller... Det var heller inte någon av MJ:s övriga 999 vänner och bekanta; det var FS.

Du glömmer beviskravet för indiciekedjan:
Citat:
utan att det därutöver som regel måste krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet (NJA 1991 s. 56).
Mycket av det du rapar upp kan lika gärna vara MJ, det är heller inte styrkt att FS ljugit om någon provskjutning.

ÅK har nått fram till 33% av sin beviskravet. Han har ställt upp en hypotes.

Saknas 33% stödjande bevisning.
Tex. Idafallet med klädbränning, mastningar, skospår, mc-box, ögonvittnen av bil/reg.skylt, person med tatuering etc.

Saknas 33% uteslutna alt.gm.
Tex. Francois, Linköpingsdejt, hur chartens personer är avförda. I Idafallet hade man mastningar och alibi på alt.gm.
Citera
2014-01-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vilken del av detta förstod du inte ?

Citat:
att utredningen inte synes ge utrymme för någon alternativ gärningsman
Det är inte en @-adress. Det är en person hon chattade med. Sista chatten i livet.

1. "Inte synes" är ingen exakt vetenskap. Det är en bedömningsfråga, precis som "rimligt tvivel"
2. Det är en @-adress tills dess att man vet vem som ligger bakom. Något som är omöjligt att ta reda på.

Kan du inte bara ge dig? Du har inget att hämta med dessa argument.
Bara för att du tycker varje outredbart spår skall utredas, betyder inte det att det måste göras.
Det är lögn.

Citera
2014-01-01, 21:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Apropå KH som vittne så anser jag att det bör beaktas att tala sanning om sina iakttagelser.
Det duger inte att sitta och titta på bilder på Marina över internet och ändra sig från dag till dag.
Hansson bör stryka vittnet det är hans plikt. Svenkvist kommer köra över detta vittnet och backa tillbaka. Noll värde med ett vittne som är påverkat.
Ett påverkat vittne - eller ett som kan misstänkas ha varit utsatt för otillbörlig påverkan eller påtryckningar, eller som själv försökt tala för sin sak genom att söka påverka sin omgivning - är stendött. - I övrigt kan hänvisas till vittnets mail till polisen; FUP, s. 424 resp. s. 427.
Citera
2014-01-01, 21:58
Medlem
Citat:
Försökte Ida fixa en dejt till mordnatten i sin telefon, när hon hade Morot där ?

Vem var den sista som talade med Ida förutom gm? Jo PT som bråkade med henne på telefon 30 min innan brottet. En alt.gm.

MJ sökte kontakt och bdsm-dejt med personer på nätet för den 28e.
Francois var den sista hon chattade med. En alt.gm.

Beviskravet HD har ändrar sig inte för att något är svårutrett, hur mycket du än påstår att något är omöjligt.

Det vet vi inte eftersom telefonen inte öppnades och undersöktes. Jmfr m. firmamobilen.

Det spelar ingen roll hur svårutrett ett spår är, när man samtidigt har tillräckligt mycket på fötterna för att fälla gm. Det var därför Idas telefon inte behövdes. Jmfr m. Francois eller firmamobilen.

Beviskraven lämnar utrymme för tvivel, hur mycket du än påstår annat.
Citera
2014-01-01, 22:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Källa på att arbetsminnet är RAM och lagringsminnet flash på en Nokia 5100?
Jag tror fortfarande att du har fel, på sidan 29 i manualen kan du läsa bla följande:
http://nds2.nokia.com/files/support/apac/phones/guides/Nokia_5100_APAC_UG_en.pdf

Vidare på sidan 30 står det:

Här framgår det klart och tydligt att användaren måste göra ett aktivt val för att radera samtalen

Vidare kan du läsa på sidan 30 att:

Telefonen har alltså en inbyggd samtalsmätare, ingenstans framgår det att man måste göra
ett aktivt val för att spara denna info. alltså sparas den per automatik.

För att radera timern krävs dessutom att säkerhetskoden används

Vidare kan du läsa på sidan 70 att:

Här skriver alltså tillverkaren att användaren kan använda ett extra batteri. Ingenstans får användaren en varning att om man byter batteri så raderas samtalslistorna eller numren.

Som jag skrev i inlägget till dig, återkom gärna när du har fakta. Ditt gissande och tyckande är oväsentligt.
Jag frågade efter en källa från första början och du hänvisade till denna länk.
Nu vill jag se från denna länk var det framgår att nummer, samtal osv raderas när strömmen bryts.
Du har fått en källa. Tro den om du vill. Jag tänker inte lära dig att läsa bruksanvisningar.
Citera
2014-01-01, 22:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Du är inte lite elak nu...
Det här är inte ett mål byggt på fakta. Det är byggt på indicier. Och ska du köra det stuket ang KH skulle jag vilja veta hur du ser på Lennarts vittnesmål. 3 år senare ska han beskriva något som skedde fel dag och eftersom Lennart kände till FS till utseendet så borde det vara klarlagt sedan länge om det var FS Lennart såg den där flaxande natten för tre år sedan.

Lennart är kanske kranen?
Det vore nog intressantare att berätta för PK vad mened är.
Citera
2014-01-01, 22:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Försökte Ida fixa en dejt till mordnatten i sin telefon, när hon hade Morot där ?

Vem var den sista som talade med Ida förutom gm? Jo PT som bråkade med henne på telefon 30 min innan brottet. En alt.gm.

MJ sökte kontakt och bdsm-dejt med personer på nätet för den 28e.
Francois var den sista hon chattade med. En alt.gm.

Beviskravet HD har ändrar sig inte för att något är svårutrett, hur mycket du än påstår att något är omöjligt.
Ida-fallet hör inte hemma här.
Det finns en alldeles egen tråd för det.

Förresten när jag har dig på tråden: Tror du fortfarande inte att blod koagulerar utanför kroppen?

Citat:
Koagulerar blod utanför kroppen ?
Skulle inte tro det. Det torkar

https://www.flashback.org/sp46733636

Hur tror du då att sårskador kan läka om blodet inte koagulerar?
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-01 kl. 22:21.
Citera
2014-01-01, 22:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du glömmer beviskravet för indiciekedjan:

Mycket av det du rapar upp kan lika gärna vara MJ, det är heller inte styrkt att FS ljugit om någon provskjutning.

ÅK har nått fram till 33% av sin beviskravet. Han har ställt upp en hypotes.

Saknas 33% stödjande bevisning.
Tex. Idafallet med klädbränning, mastningar, skospår, mc-box, ögonvittnen av bil/reg.skylt, person med tatuering etc.

Saknas 33% uteslutna alt.gm.
Tex. Francois, Linköpingsdejt, hur chartens personer är avförda. I Idafallet hade man mastningar och alibi på alt.gm.
Aktuell gm saknar alibi och alla mastningar talar för att MJ aldrig lämnat Ö R. Att utesluta alternativa gärningsmän handlar inte om några procentsatser i den meningen att 100% av alla de som MJ talat eller chattat med måste synas i sömmarna, och särskilt inte i det här fallet eftersom MJ inte befunnits ha talat med en enda människa sedan hon 00:55 avslutat sin sista chatt. Ej heller hennes syster C har talat med henne; sista gången systern hörde MJ:s röst var den 27/7 vid 18-tiden. - En lång indiciekedja ska prövas, och beviskravet är att det inte får finnas något rimligt tvivel kvar om FS:s skuld för att han ska kunna dömas.
Citera
2014-01-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Eh va? Alkoholen flödade? På FS födelsedag? nej det tror jag inte, Marina skulle inte accepetera det.

Fortsatt fetade: Gör det? Startar alkohol sug efter cannabis om man rökt Cannabis tidigare i livet? Du har aldrig testat va?

Nej Marina accepterade tydligen vare sej alkohol eller nån pipa rök.
Likförbaskat så röktes det.Tomflaskorna i garaget gör att jag tror att det dracks ngt.
Och jo då,hos vissa kan alkoholintag få brukaren att bli sugen på nån pipa rök med viss blandning.
Samtidigt som det finns exempel på individer som inte vill blanda.
Citera
2014-01-01, 22:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Nej Marina accepterade tydligen vare sej alkohol eller nån pipa rök.
Likförbaskat så röktes det.Tomflaskorna i garaget gör att jag tror att det dracks ngt.
Och jo då,hos vissa kan alkoholintag få brukaren att bli sugen på nån pipa rök med viss blandning.
Samtidigt som det finns exempel på individer som inte vill blanda.

Det är en väsentlig skillnad på att ta någon öl och "alkoholen flödade" för det första.
För det andra vet varenda en som träffat på någon som röker på, eller röker själv att man helst inte dricker innan man röker en joint. Efteråt möjligtvis. Men inte innan. Så då tycker jag att det låter märkligt att säga att alkoholen skulle stimulera fram ett sug efter cannabis.
Jag vet varför de föredrar det på det viset. Vet du?
Citera
2014-01-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Självklart tycker man det. Han var ju så duktig på att känna igen Marina rida förbi hans bostad flera gånger.

Huruvida han säger sej ha sett Marina rida förbi hans hus är väl rätt ointressant.
Eftersom han aldrig såg Marina,utan snarare en låda/paket med ev Marina i.
Citera
2014-01-01, 22:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ett påverkat vittne - eller ett som kan misstänkas ha varit utsatt för otillbörlig påverkan eller påtryckningar, eller som själv försökt tala för sin sak genom att söka påverka sin omgivning - är stendött. - I övrigt kan hänvisas till vittnets mail till polisen; FUP, s. 424 resp. s. 427.
Ja, det vittnet lär vara oanvändbart och vad har herr Hansson sedan att komma med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in