Citat:
Dock vill jag påpeka att KNC har gjort en 180 graders vändning i sin syn på PYD, YPG och hela autonomi pojektet samt administrationen av regionen. KNC och PYD hade ett möte för några veckor sedan och dom lyckades komma överns på flera punkter, men en del återstår och dessa kommer man ta sig an om några dagar. Skulle gissa att dom i och med denna händelse i Hasaka redan är överens per automatik. Det är synd att de människor som riskerar sina liv genom att försvara den kurdiska regionen genom YPG ska behöva bli svartmålade av opportunistiska aktörer som jihadisterna samt SNC/FSA och en del kurdiska aktörer, som försöker vinna billiga politiska poäng genom att tala om att dessa människor (som mycket väl vet vilken barbar regimen är) samarbetar med Damaskus. SNC/FSA/jihadisterna och regimen är två olika sidor av samma mynt. Jag hoppas att människor i allmänhet samt kurder i synnerhet är medvetna om propaganda likt den som används för att underminera YPG är vanligt och inte tror på allting de hör. Speciellt inte när det inte låter logiskt och att man är medveten om att vissa politiska intressen gör allting för att försvaga YPG och PYD som följer sin egen politiska linje.
Jag vet vad du menar med att PYD/YPG blev utsatta för ett propaganda angrepp. Det peakade i samband med att övergångsregeringen deklarerades. Det var inte precis hög nivå på kritiken som framfördes av SNC och resten av gänget. Det var typ personangrepp fast på ett parti och dess militära gren. Men KNC har som sagt vänt och Syrian Coalition har skrivet på ett kontrakt med PYD där dom fick ge en rad eftergifter. Så nu är den dispyten avklarad och nu är det nya omständigheter som gäller.
Siffrorna är säkert 50/50 just nu då SAA lärt sig mer än vad terroristerna gjort när de gäller krigsföring.