2009-08-20, 20:39
Bannlyst
Vad i helvete! Är det bara jag som är helt jävla slut i huvudet efter en hård dag eller är det något fel på min duschstång?

Köpte idag en "Ore duschstång" på IKEA. Enkelt och billigt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/71756310

Öppnade nu plasten (som är utan instruktioner) och tänker expandera stången.
Känner att det är en fjäder i botten av stången, men hur jag än snurrar och roterar på den "inre" stången händer ingenting.

Är det någon som vet vilket håll man snurrar åt? Och pressar eller drar man i den inre stången när man gör detta?

Idiotisk fråga, jag vet - men hellre fråga om någon vet istället för att slita sönder stången.

Tack på förhand!
Citera
2009-08-20, 20:59
Medlem
Skall du inte skruva på den inre (den långa?) så att de två yttre trycks mot väggen och låser sig fast?
Citera
2009-08-20, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Skall du inte skruva på den inre (den långa?) så att de två yttre trycks mot väggen och låser sig fast?

Tack för svar. Tyvärr är det inte möjligt.
Den här känns väldigt annorlunda. Märkligt!
Det är två stänger; en smalare variant som sitter inuti den yttre. På något sätt ska man dra ut den inre så att den trycks ut (av fjädern som sitter i botten på höljet/den grövre) och mot väggen - och på så sätt fastna mellan väggarna.

Men jag får inte ens ut den inre! Den sitter så jag kommer åt ungefär en centimeter av den. Den "fjongar" tillbaka när jag trycker på den, den tar alltså emot med fjädern i botten.

Men om jag drar ut den (rakt ut) kommer den inte ut. Inte heller om jag trycker och snurrar - ifall den skulle behöva fästa i någon gänga inuti för att matas ut. Ingenting verkar fungera!

Lång story om en jäkla duschstång!
Citera
2009-08-20, 22:42
Medlem
sommarlovs avatar
Man ska lossa genom att vrida lite, dra ut så lång den ska vara + 1 centimeter.
Då går den att kila in mellan väggarna och sitter kvar med fjäderkraften.

Tricket är att få den exakt lång, så man får upp den utan problem eller att den ramlar ner...
Citera
2009-08-20, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man ska lossa genom att vrida lite, dra ut så lång den ska vara + 1 centimeter.
Då går den att kila in mellan väggarna och sitter kvar med fjäderkraften.

Tricket är att få den exakt lång, så man får upp den utan problem eller att den ramlar ner...

Aha! Så jag ska bara slita till lite mer då? Vill ju inte paja fjädern inuti. (Erfarenhet)
Spelar det någon roll åt vilket håll jag snurrar? Motsols/medsols?

Så du menar att när jag dragit ut stången så pass långt att den täcker vägg-vägg (+lite till) så finns alltså fjäderkraften kvar inuti som jag ska pressa ihop lite medan jag trycker upp den mellan väggarna..?

Är det en lång fjäder som expanderar när man drar i den inre stången eller hur ser det ut därinne? Kan ju vara bra att ha en liten koll på hur konstruktionen ser ut så man vet ungefär hur mycket våld man vågar använda.
Citera
2010-10-08, 23:38
Medlem
Ursäkta för att jag väcker en gammal tråd, men jag har ett litet problem med just en sån stång.

Jag köpte en och hade den uppe ett tag, sen kom stambytet med nya rör och byggarna tog ner den.

Nu när jag tänkte sätta upp den igen är den för lång. Antingen jag själv eller gubbarna som råkat dra ut den lite.
Hur som helst.
Är det någon som vet om man kan få den att bli mindre igen?

Har testat att pressa och vrida lite men inget resultat.

Som sista utväg tänkte jag testa att dra ut den helt och föra in den från början igen. Men inte helt säkert om det funkar.
Citera
2010-10-08, 23:53
Medlem
Ok, jag kunde inte vänta.

Kan berätta att det gick jättefint. Fick en ganska bra syn på hur dom jävlarna funkar med. Lite intressant.

Bara att dra ut den inre helt och föra in den från andra hållet igen. Pissenkelt.
Citera
2011-05-15, 19:54
Medlem
jag blev rätt paff att man behövde dra så jävla hårt i skiten för att sära på den första gången, sen gick det väl bra...
Citera
2012-03-20, 13:31
Medlem
Pontens.Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeruz-1
Ok, jag kunde inte vänta.

Kan berätta att det gick jättefint. Fick en ganska bra syn på hur dom jävlarna funkar med. Lite intressant.

Bara att dra ut den inre helt och föra in den från andra hållet igen. Pissenkelt.

Tack! Har fan alltid undrat hur man gör. Förstört åtskilliga genom åren och köpt nya
Citera
2013-12-31, 16:09
Medlem
Och en grej till.. Jag har aldrig använt en plugg, hur kattsingen sätter man den?
Ska man hamra i den först i väggen och sen stoppa i skruven, eller ska man stoppa skruven i den först eller vad?
Citera
2013-12-31, 16:52
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intrusive
Lånar denna gamla tråd då jag har problem med min duschstång också. Jag fattar helt enkelt inte hur/var jag ska sätta skruvarna?

Jag har en sådan här duschstång:

http://www.jula.se/duschstang-vit-434099

Citat:
Ursprungligen postat av intrusive
Och en grej till.. Jag har aldrig använt en plugg, hur kattsingen sätter man den?
Ska man hamra i den först i väggen och sen stoppa i skruven, eller ska man stoppa skruven i den först eller vad?

Du borrar hål i väggen först och sätter in pluggarna i hålen sedan skruvar du fast de två hållarna i väggen (de som är till höger i bild nedanför stångkanalerna på bilden) med skruvarna som följer med. Därefter sätter du fast duschstången i hållarna du monterat på väggen.

Förslagsvis så monterar du ihop duschstången så som du vill ha den sedan använder du den som mall när du märker upp på väggen var fästena ska sitta och därefter borrar du hålen och skruvar fast fästena och monterar stången.
Citera
2013-12-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du borrar hål i väggen först och sätter in pluggarna i hålen sedan skruvar du fast de två hållarna i väggen (de som är till höger i bild nedanför stångkanalerna på bilden) med skruvarna som följer med. Därefter sätter du fast duschstången i hållarna du monterat på väggen.

Orka inte vänta på svar så listade ut det själv.. Problemet var att jag inte fattade var/hur skruvarna skulle sitta. Satt liksom ett "hölje" på hållarna som inte verkade gå att ta loss först, som dolde skruvhålen. Men sen fick jag loss det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in