2013-12-29, 20:54
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Måste du tramsa OT hela tiden och försöka styra över tråden till ditt USA-hat? USA krigar inte i Syrien, varför du tramsar om Iran är ännu mer patetiskt. Anfalla och invadera är inte samma sak ditt nöt. Läs mitt inlägg igen så kanske du fattar.
Anfalla och invadera är inte samma sak ditt nöt! Precis! Så varför irrar du ditt trötta huve hit igen?

Jag sa ju klart och tydligt att en invasion kommer inte på fråga.

Javisst ja. Den hjäntvättade fascistens stolthet blev lite hotad igen. Ingen avgudning av USA's suveräna militära makt?
Citera
2013-12-29, 21:03
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Kurvstrid med MiG-21?
...
Jag sa ju; ta en skopa salt! Sidan har en massa siffror om Nordkoreas försvar vilket är intressant. Och lite historik om tunnlarna och biovapnen och sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Den uppmärksamme noterar att uttalandet är från tiden före GWOT. Dvs, unnan USA drog igång sitt _enorma_ arbete med att rusta upp sig då lite lätt förfallna krigsmakt.
Idag, bara sådär en 14 år senare, är det helt andra styrkeförhållanden som gäller.
Det skiljer ljusår mellan den amerikanska krigsmakten 2000 och den amerikanska krigsmakten 2013/14.
Oh ja, hur mycket skiljer det då? Förresten så borde den uppmärksamme ha märkt att uttalandet gällde stadigvarande trupper i Sydkorea.

Nej inte HELT andra styrkeförhållanden!

Kom ihåg att samanhanget för detta är tron att USA kan erövra och störta regimen militärt då de vill. Nej! Ett bättre kort är ekonomisk krigföring. Den har de framgång med just nu.
Citera
2013-12-29, 21:09
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Anfalla och invadera är inte samma sak ditt nöt! Precis! Så varför irrar du ditt trötta huve hit igen?

Jag sa ju klart och tydligt att en invasion kommer inte på fråga.

Javisst ja. Den hjäntvättade fascistens stolthet blev lite hotad igen. Ingen avgudning av USA's suveräna militära makt?

Jag ska hjälpa dig i din förvirring. Du sa till Tjack-i-starkol:
Citat:
Kan du då säga vad du tycker: Vad skulle hända om Syd och USA gjorde en invasion mot Nord? Det skulle gå bättre än Irak och Afghanistan, va?

Jag sa:
Citat:
Ingen mening besvara det felaktiga antagandet att USA/sydkorea skulle invadera nord. De kommer inte ens anfalla först och om de blir anfallna kommer de bara bomba nordkorea till medeltiden och se dom svälta ihjäl. Använder nord kärnvapen blir straffet bara mycket hårdare. Miljoner kommer att ha dött på 1-2 månader. Speciellt om det inträffar vintertid.

Förstår du fortfarande inte så kan jag inte hjälpa dig. Den här tråden handlar inte om USA, Iran, Irak, Afghanistan och allt vad du brukar försöka inflika. I övrigt sa bernard det så bra:
Citat:
Ursprungligen postat av bernard_law
För det andra så finns det ingen som helst möjlighet för NK att stå emot ett massivt amerikanskt/sydkoreanskt anfall, faktum är att de har noll förmåga att besegra ens Sydkorea. Efter att NK startat sitt anfall skulle de bombas tills dess att de tvingades ge upp. Vilket skulle ske när arméförbanden började svälta på riktigt.
Senast redigerad av Xelious 2013-12-29 kl. 21:12.
Citera
2013-12-29, 21:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Svamlar jag att det var svårt i Vietnam, Irak och Afghanistan? Du kan svamla om ifall Vietnam var vinst eller förlust osv. I sammanhanget för denna debatt borde du förstå att det inte blir lätt vid en markinvasion av Nordkorea.
Beror på vad du menar med att stå emot? Om jag säger att trots att Norkorea blir förstört (ja, så för USA krig mot civilbefolkningar) så har USA inte fått slut på kriget 5 år senare. Rätt självklart så faktiskt. Det hjälper inte att beundra USA's vapenporr eller teknologisk överlägsenhet. Irak senaste exempel.

Du förstår inte skillnaden mellan att BESEGRA och BEFRIA ett land ser jag, hade USA sagt att målet var att besegra Irak istället för att befria folket från diktaturen hade du kunnat ha en poäng, men inte nu. Regimen störtades på ett fåtal veckor. Men hade målet varit att besegra Irak hade vi sett mer av den amerikanska arsenalen användas mycket mer omfattande, och det är så ett krig mot NK skulle utvecklas.

För övrigt säger du emot dig sjlv, du sa att det var "omöjligt" att invadera landet.
Citera
2013-12-29, 22:02
Medlem
I dag är det väl kvalite och inte kvantitet som avgör vem som vinner i en konflikt. Nordkoreas enorma arme och stridsvagnsflotta är nästan noll värt misstänker jag mot den högteknologiska krigföring som Sydkorea skulle ägna sig åt om det blev allvar. Irak var ju ett klassiskt exempel på hur
avancerad krigföring slog ut landets försvar på nolltid utan stora egna förluster för NATO. För vad hjälper det att en stor militärapparat om ledningen för den blir utslagen eller oförmögna att ge order.
Citera
2013-12-30, 07:38
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ingen mening besvara det felaktiga antagandet att USA/sydkorea skulle invadera nord.
Det är en mening i att visa att USA invaderar inte därför att det vore militärt dumt!
Citera
2013-12-30, 07:40
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
I dag är det väl kvalite och inte kvantitet som avgör vem som vinner i en konflikt. Nordkoreas enorma arme och stridsvagnsflotta är nästan noll värt misstänker jag mot den högteknologiska krigföring som Sydkorea skulle ägna sig åt om det blev allvar. Irak var ju ett klassiskt exempel på hur
avancerad krigföring slog ut landets försvar på nolltid utan stora egna förluster för NATO. För vad hjälper det att en stor militärapparat om ledningen för den blir utslagen eller oförmögna att ge order.
Och här handlar det inte om vem som "vinner" utan om en invasion är möjlig eller lönsam rent militärstrategiskt.
Citera
2013-12-30, 07:44
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Du förstår inte skillnaden mellan att BESEGRA och BEFRIA ett land ser jag, hade USA sagt att målet var att besegra Irak istället för att befria folket från diktaturen hade du kunnat ha en poäng, men inte nu. Regimen störtades på ett fåtal veckor. Men hade målet varit att besegra Irak hade vi sett mer av den amerikanska arsenalen användas mycket mer omfattande, och det är så ett krig mot NK skulle utvecklas.
Jag har väl inte snackat om att befria Nordkorea! Vad USA än strävar efter i din fantasivärld (godhet och lycka åt alla, pyttsan) ligger inte "all options on the table". Invasion är uteslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
För övrigt säger du emot dig sjlv, du sa att det var "omöjligt" att invadera landet.
Det är omöjligt att invadera landet framgångsrikt. Visserligen har USA ständigt visat en förmåga till fadäser. Som sagt Irak...
Citera
2013-12-31, 16:03
Medlem
Någon mera so vanligt där nyligen som har foton att bjuda på?

Alt. Någon rätt färsk blogg med foton från NK får gärna länkas!
Citera
2013-12-31, 16:06
Medlem
Såg en bild på diktatorn i skidliften. Men visst är väl bilden ett montage om man synar den ingående?
Citera
2013-12-31, 18:56
Medlem
2,3,5,7,11...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Någon rätt färsk blogg med foton från NK får gärna länkas!

Denna blogg av pokerspelaren Mattias Andersson, när han och hans far reser till NK, har kanske varit uppe här förut. Men den är jävligt bra, speciellt avsnittet när hans far och en militärgränsvakt på DMZ blir vänner:
http://vegas2008.blogg.se/2012/may/ (Skrolla ned till botten av sidan. Inläggen om NK är utspridda över ett halvår med det sista i December)

Jag måste bara återge en rolig anekdot från wrestlings stjärnan Ric Flairs bok:

http://www.ar15.com/archive/topic.html?b=1&f=5&t=374851
Citat:
Back in 1995, North Korea -- for reasons unfathomable to mortal men -- invited World Championship Wrestling to come there and do a show, there's a hell of a good Muhammad Ali tale (Yes, he was there, too, for some reason) included.

Citat:
Because of the ravages of Parkinson's disease, it was difficult to understand Muhammad Ali when he spoke. But at one function, we were sitting at a big, round table with a group of North Korean luminaries when one of the guys started rambling on about the moral superiority of North Korea, and how they could take out the United States or Japan any time they wanted. Suddenly, Ali piped up, clear as a bell, "No wonder we hate these motherf*ckers."

My hair practically stood up on my head. "Oh, sh*t," I whispered, "don't start talking now."
Senast redigerad av 2,3,5,7,11... 2013-12-31 kl. 19:12.
Citera
2013-12-31, 23:50
Medlem
Citat:
Det är en mening i att visa att USA invaderar inte därför att det vore militärt dumt!

USA invaderar inte eftersom de inte har något behov eller någon lust till det.

Tror du att USA invaderar varenda land som de kan? Bara för att.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in