2013-12-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOopyMD
Om man försöker tänka sig in i situationen så har Mange först likt en trotsig treåring lagt sig ner på golvet. Därefter har vakterna fysiskt (burit, släpat, asat, etc) avlägsnat honom från lokalen. Jag har svårt för att tro att detta har pågått under några som helst diskreta former så det är med stor sannolikhet att den övervägande delen utav de närvarande har sett då knytnävsslaget utdelades. Att inte göra en polisanmälan då, med alla dessa vittnen, torde bara det vara kriminellt.

Vad jag har hört så tror jag inte att Magne verkligen slog vakten utan snarare verkade hotfull och kanske knuffade vakten, varav vakten då tar ner Mange mot marken för att lugna sig. Alltså tror jag aldrig att Mange gjorde något så grovt som att slå ett knytnävsslag.
Senast redigerad av sonivel 2013-12-31 kl. 00:44.
Citera
2013-12-31, 00:30
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
där hon är högsta hönset

Nog för att Lunds universitet verkar ha en del udda traditioner och beteckningar, men att en prorektor skulle vara "högsta hönset"? Om nu inte rektor är en tupp, och det var så du menade.
Citera
2013-12-31, 00:37
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Om man försöker tänka sig in i situationen så har Mange först likt en trotsig treåring lagt sig ner på golvet. Därefter har vakterna fysiskt (burit, släpat, asat, etc) avlägsnat honom från lokalen. Jag har svårt för att tro att detta har pågått under några som helst diskreta former så det är med stor sannolikhet att den övervägande delen utav de närvarande har sett då knytnävsslaget utdelades. Att inte göra en polisanmälan då, med alla dessa vittnen, torde bara det vara kriminellt.

Magne
Citera
2013-12-31, 06:25
Awaiting Email Confirmation
är det inte märkligt att vi inte fått reda på nått mer? Hur går häktningsprocesser till, först grips man, sedan hamnar i häkte o där sker samtal bakom stängda dörrar o sen?

Har vi inga polare till MGM här som kan snacka lite? Vågar ingen? Han hade uppenbarligen vänner, vad säger dom? osv
Citera
2013-12-31, 06:40
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi
Har vi inga polare till MGM här som kan snacka lite? Vågar ingen? Han hade uppenbarligen vänner, vad säger dom? osv

De har ju uttalat sig i kvällspressen. Det var inga "konstigheter", etc.
Citera
2013-12-31, 10:41
Bannlyst
Citat:

Med tanke på informationen som finns så tror jag att du kanske springer iväg lite när du skall
tänka dig in i situationen. Knytnävsslag kan nog bytas ut mot ett "viftande i protest",
typ: släpp mig, jag hittar ut själv. Vakten i sin tur har då blivit lite överspänd och "nappat"
ner honom. Att detta skulle vara en handling som är kriminell och kräver en polisanmälan
tror jag inte men gissningsvis har ågren varit och hälsat på M*nge några gånger efter detta.
Hur ågren påverkat MGM vet man inte men ifall infon om HB:s nationsmöte stämmer
har ångesten bytt form och visat sig i att han känt sig förnärmad--jag tror inte denna händelse
alls har med mordet på Pappan att göra.

Citat:
är det inte märkligt att vi inte fått reda på nått mer?

Jag tror att händelsen fortsättningsvis kommer att vara ganska nertystad för skulle
det finnas några spektakulära allmänna händelser att berätta skulle vi redan läst om detta
i tråden. Här i tråden finns det bara små bagateller som förstorats upp i jakten
på att hitta svar varför Pappan blev skjuten. Tystnaden tyder på att detta, ifall det
är mord är tragedier/hemligheter inom familjen som är välbevarade och kommer så att förbli.
Sonen verkar ju neka till mord/dråp men det skall väl inte vara några större svårigheter
för polisen att kunna bevisa det tekniskt utifrån infon som finns att läsa i tidningen.

Fruktansvärt att sonen fick för sig att skjuta ikring sig på Julafton och att Pappan fick
sätta livet till av någon anledning. Jag kan inte annat tro jag än att Pappan planerat att
komma till sonen oanmäld och sedan "kommit på" han med något.
Tumult uppstod och ett skott avlossades.

Att Papppan kommit dit i syfte som samarit för att stötta en deprimerad/själsligt splittrad son
som lämnats ensam över jul tror jag inte. Tvärtom familjen hade sina aningar om något
och valde julaftonskvällen för att se ifall deras farhågor stämde, vem som "döljer" något,
räknar liksom med att få påhälsning/bli påkommen sent på julaftonskvällen.

Så fruktansvärd tragisk historia så det är bedrövligt, jag kan inte annat än att påverkas jag.
Citera
2013-12-31, 12:11
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
är det inte märkligt att vi inte fått reda på nått mer? Hur går häktningsprocesser till, först grips man, sedan hamnar i häkte o där sker samtal bakom stängda dörrar o sen?

Den uppfattningen jag fått är att han var/är en ensam udda varelse utan vänner. Men han hade ju klasskamrater och dessa borde ju ha en uppfattning om honom.
Citera
2013-12-31, 14:07
Awaiting Email Confirmation
DrOopyMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis aldrig kriminellt att låta bli att polisanmäla. Och åtminstone på min tid var man mycket återhållsam med polisanmälningar i nations- eller andra studentföreningssammanhang, oavsett vad saken gällde. Det straff som kändes hårdast var att bli utestängd från miljön.

Nej det är inte kriminellt att undvika polisanmälan men om Farbror Blå hade bevittnat händelsen hade det blivit en anmälan och åtal i alla fall oavsett vad vakterna hade tyckt. Då hade kanske Magne kommit i ljuset och hans eventuella vapeninnehav hade ifrågasatts.
Enligt tråden så har det senare inträffat en incident på ett möte där han hade uppträtt på ett sätt som skapade en obehaglig stämning bland de församlade. Jag misstänker att en skolskjutning á la USA här inte var så långt borta vid detta tillfälle.
Citera
2014-01-01, 19:55
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Fruktansvärt att sonen fick för sig att skjuta ikring sig på Julafton och att Pappan fick sätta livet till av någon anledning. Jag kan inte annat tro jag än att Pappan planerat att
komma till sonen oanmäld och sedan "kommit på" han med något.
Tumult uppstod och ett skott avlossades.

Tycker du lite talar emot dig själv. Att någon kommer på någon med något, som slutar med att upptäckaren avlider -- samtidigt som tystnaden indikerar "tragedier/hemligheter inom familjen som är välbevarade och kommer så att förbli". Vad skulle han ha "kommit på" -- ett knarklabb i "Breaking Bad"-klass, eller vad för slags "tragedier/hemligheter" är det som du har i åtanke?
Citera
2014-01-01, 21:03
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Tycker du lite talar emot dig själv. Att någon kommer på någon med något, som slutar med att upptäckaren avlider -- samtidigt som tystnaden indikerar "tragedier/hemligheter inom familjen som är välbevarade och kommer så att förbli". Vad skulle han ha "kommit på" -- ett knarklabb i "Breaking Bad"-klass, eller vad för slags "tragedier/hemligheter" är det som du har i åtanke?

Magne kanske var Sveriges kommande "Breivik".
Citera
2014-01-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Ja, vem vet vad Magne lägger fram för teorier i förhör och rättegång? Ruggigt, men ska bli mycket intressant att få del av motivet
Citera
2014-01-02, 06:14
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Kan ju bli lite knivigt för centerpartiet om så är fallet...

Jag kan se rubrikerna framför mig "centerpartist skjuter vilt på studentnation i Lund"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in