Citat:
Ursprungligen postat av
L.O.G..G.E
Hej hur många känner till V50 dieselbilar som skär pga att det blir något fel på avgasreningen?
Jag känner två som råkat ut för det.
Sen läste jag lite på några Volvoforum om fler som drabbats.
När avgasreningen inte funkar, fylls tydligen motorn med oförbränd diesel som sugs in i cylindrarna. Vilket resulterar i att den övervarvar tills den skär.
Jag har en själv.

Det enda jag hört som låter i närheten av vad du beskriver är att de ibland kan spä ut motoroljan med diesel, tillslut kan oljenivån bli så hög i tråget så att motorn börjar gå på motorolja, och turbomatade dieselbilar som börjar gå på motorolja tokvarvar gärna tills de dör, kallas för "Runaway". På några modeller av V70 har volvo gått ut med meddelande om ändrad fyllmängd (mindre) på motorolja just pga av detta.
Om detta händer p.g.a. att oljenivån blir för hög skulle jag dock säga att det är den mänskliga faktorn som är problemet då man inte sköter bilen ordentligt. Om man kollar oljan då och då märker man att något är fel om nivån ökar hela tiden. Många bilägare tror tyvärr att nya bilar är underhållsfria bortsett från service bara för att en display talar om när det är dags.
Skulle aldrig köra mer än 2000 mil utan olja/filterbyte med någon bil, men många idag kör 3000, det är ju det tillverkarna säger. Tillverkarna verkar ju dock räkna "bilens livslängd = garantins livslängd".
Håll koll på oljenivån, blir den för låg så fyller du på, blir den för hög så är det dags att byta olja + filter. Är man snål kan man suga ur lite istället men ett oljebyte är inte dyrt jämfört med ett motorras.