2013-12-30, 23:05
Medlem
Hej hur många känner till V50 dieselbilar som skär pga att det blir något fel på avgasreningen?
Jag känner två som råkat ut för det.
Sen läste jag lite på några Volvoforum om fler som drabbats.

När avgasreningen inte funkar, fylls tydligen motorn med oförbränd diesel som sugs in i cylindrarna. Vilket resulterar i att den övervarvar tills den skär.
Jag har en själv.
Citera
2013-12-30, 23:20
Medlem
Hände på min 1.6d innan jag köpte den. Köpte den precis efter den fick iaf en utbytes motor men tror inte det är så vanligt men jag har hört om några..
Citera
2013-12-30, 23:22
Medlem
en på jobbet råkade ut för samma sak. han körde om en bil och efter omkörningen så fortsatte bilen gasa, det han gjord var att han bromsade ner bilen till lagom varv tills den slutade dra,kopplar du ur så skenvarvar motorn och det är då dom går sönder. andvänd bromsen bara tills du känner att bilen slutar dra så slipper du skenvarv..
Citera
2013-12-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.O.G..G.E
Hej hur många känner till V50 dieselbilar som skär pga att det blir något fel på avgasreningen?
Jag känner två som råkat ut för det.
Sen läste jag lite på några Volvoforum om fler som drabbats.

När avgasreningen inte funkar, fylls tydligen motorn med oförbränd diesel som sugs in i cylindrarna. Vilket resulterar i att den övervarvar tills den skär.
Jag har en själv.

Det enda jag hört som låter i närheten av vad du beskriver är att de ibland kan spä ut motoroljan med diesel, tillslut kan oljenivån bli så hög i tråget så att motorn börjar gå på motorolja, och turbomatade dieselbilar som börjar gå på motorolja tokvarvar gärna tills de dör, kallas för "Runaway". På några modeller av V70 har volvo gått ut med meddelande om ändrad fyllmängd (mindre) på motorolja just pga av detta.

Om detta händer p.g.a. att oljenivån blir för hög skulle jag dock säga att det är den mänskliga faktorn som är problemet då man inte sköter bilen ordentligt. Om man kollar oljan då och då märker man att något är fel om nivån ökar hela tiden. Många bilägare tror tyvärr att nya bilar är underhållsfria bortsett från service bara för att en display talar om när det är dags.

Skulle aldrig köra mer än 2000 mil utan olja/filterbyte med någon bil, men många idag kör 3000, det är ju det tillverkarna säger. Tillverkarna verkar ju dock räkna "bilens livslängd = garantins livslängd".

Håll koll på oljenivån, blir den för låg så fyller du på, blir den för hög så är det dags att byta olja + filter. Är man snål kan man suga ur lite istället men ett oljebyte är inte dyrt jämfört med ett motorras.
Citera
2013-12-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skar
Hände på min 1.6d innan jag köpte den. Köpte den precis efter den fick iaf en utbytes motor men tror inte det är så vanligt men jag har hört om några..

Vad sa Volvo att felet berodde på?
Vill gärna veta vad man ska kolla upp, när jag pratade med Volvo om det hade dem inte hört talas om det.
Som tur är läcker min olja, så den har jag koll på extra därför.
Citera
2013-12-30, 23:38
Medlem
Ja det är tydligen väldigt vanligt, handlar om en viss serie motorer. Har för mig att framförallt de med 2.0D är utsatta. Volvo påstår att ägaren inte fyllt på additiv till avgasreningen därför börjar motorn regenerera hela tiden så blocket fylls med diesel. Fast tydligen har de som drabbats inte alls slarvat med additiv påfyllning.

När sedan dieseln blandas med motoroljan blir motorn självgående och varvar tills den skär om du inte lyckas få stopp på det innan.

Ett bra varningstecken är att nivån på oljan ökar fast du inte fyllt på något, då är det snart dags för detta.
Citera
2013-12-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Håll koll på oljenivån, blir den för låg så fyller du på, blir den för hög så är det dags att byta olja + filter. Är man snål kan man suga ur lite istället men ett oljebyte är inte dyrt jämfört med ett motorras.

Det där stämmer inte riktigt, oljenivån ökar inte för att det är gammalt filter eller olja. För att den skall öka måste det tillsättas något, i detta fall så är det diesel. Att oljenivån ökar är ett rejält varningstecken för då måste något tillkommit.
Citera
2013-12-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Det där stämmer inte riktigt, oljenivån ökar inte för att det är gammalt filter eller olja. För att den skall öka måste det tillsättas något, i detta fall så är det diesel. Att oljenivån ökar är ett rejält varningstecken för då måste något tillkommit.

Jag har en varningstext som tänds i displayen, fyllde additiv först felet kvarstod. Bytte sen ventiler vid partikelfiltret men felet är fortfarande kvar.
Nu vill dem att jag ska felsöka hos dem igen, hur många grejor kan det vara fel på innan dem hittar rätt.

Tycker även att den är lite för törtstig den dra typ 0,74 i snitt.
Citera
2013-12-31, 00:00
Medlem
Citat:
Jag har en varningstext som tänds i displayen, fyllde additiv först felet kvarstod. Bytte sen ventiler vid partikelfiltret men felet är fortfarande kvar.
Nu vill dem att jag ska felsöka hos dem igen, hur många grejor kan det vara fel på innan dem hittar rätt.

Tycker även att den är lite för törtstig den dra typ 0,74 i snitt.

Måste tyvärr säga att det låter riktigt illa det här. Har ingen V50 själv men en kollega råkade ut för detta. Sen kan du göra en googling så får du upp hur mycket som helst om just detta. Att Volvo inte känner till detta är ren bullshit, de är mycket medvetna om vad det handlar om.

Håll stenkoll på oljenivån, att den drar mycket diesel innebär att din bil genererar mycket. Ökar nivån och oljan ser utspädd ut så har du diesel där i. Går även känna på lukten.
Citera
2014-02-02, 20:47
Medlem
Jag var in på Volvo och körde den i datorn, tätt partikelfilter. Bara ca 10000kr för ett nytt.
Jag skruvade bort det och hällde i avfettningmedel, spolade sen ur det. I början rann inte medlet nästan igenom sen efteråt så rann det rätt igenom.
Så nu hoppas jag ha sparat 10000 kr, jag köpte två nya packningar och 4 nya muttrar för 80 kr.
Bilen går då nu utan att motorlampan tänds och den går att varva ur.
Jag ska bara lämna in den och kolla upp gamla felkoder.
Citera
2014-02-02, 22:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Jag var in på Volvo och körde den i datorn, tätt partikelfilter. Bara ca 10000kr för ett nytt.
Jag skruvade bort det och hällde i avfettningmedel, spolade sen ur det. I början rann inte medlet nästan igenom sen efteråt så rann det rätt igenom.
Så nu hoppas jag ha sparat 10000 kr, jag köpte två nya packningar och 4 nya muttrar för 80 kr.
Bilen går då nu utan att motorlampan tänds och den går att varva ur.
Jag ska bara lämna in den och kolla upp gamla felkoder.
Faan går att rengör det själv alltså. Har aldrog sett ett partikelfilter men uppenbarligen finns ju stora pemgar att spara in där.
Citera
2014-02-02, 23:00
Medlem
SirKnasens avatar
Här är en till
http://www.youtube.com/watch?v=xbWyFcO8Rjg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem