Citat:
Ursprungligen postat av
akatora
Ok, så aktier är inget för mig, har testat. Just nu ligger pengarna och ruttnar hos Swedbank, som hela tiden vill ge mig tips på hur jag placerar dessa i fonder hos dem.
Den bästa sparräntan, enligt compricer, ger 12500kr/år. Vilka vägar finns att gå och vad är realistiskt i avkastning? Det är helt hål i huvudet, känns det som, att låta pengarna ligga på ett sparkonto hos banken.
tack för tips
Det finns en matematiskt formel som innebär att du tar 110 - din ålder. Den procentandel som summan blir är så mycket du ska placera i aktier.
Jag har läst väldigt mycket böcker, sett diagram, och alla de som blivit förmögna har en gemensam nämnare, och det är långsiktigt äga aktier.
Se aktier som dina barn, vid tidigt stadie är de omogna och kommer göra misstag, men har du tålamod och ger dem tid så kommer de utvecklas och "repay you".
Köp regelbundet, varje månad eller varannan månad och på så sätt kommer du inte köpa "dyrt" eller billigt" och ja du kommer möta börsnedgångar, men förr eller senare går det upp. Börsnedgångar bruka uppstå cykliskt var 5:e år? Du ska ändå inte sälja, köp aktier och behåll hela livet och återinvestera utdelningarna. Ränta på ränta är världens åttonde underverk enligt Einstein.
Anledningen till varför man inte ska köpa aktier när du blir äldre och äldre är med den enkla anledningen att:
Ponera du är 65 år gammal och har 3 år kvar och leva för, de aktier du köper under de 3 åren kvar kanske är just en börsnedgångsperiod.
Läs "Vägen till din första miljon med Tobias Schildfat" Den inspirerade mig väldigt mycket. Och följ Lundaluppens blogg.
Kolla de senate 50 åren. Aktier har dominerat över fonder och sparkontons avkastning.