• 1
  • 2
2013-12-28, 01:22
Medlem
Ok, så aktier är inget för mig, har testat. Just nu ligger pengarna och ruttnar hos Swedbank, som hela tiden vill ge mig tips på hur jag placerar dessa i fonder hos dem.

Den bästa sparräntan, enligt compricer, ger 12500kr/år. Vilka vägar finns att gå och vad är realistiskt i avkastning? Det är helt hål i huvudet, känns det som, att låta pengarna ligga på ett sparkonto hos banken.

tack för tips
Citera
2013-12-28, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akatora
Ok, så aktier är inget för mig, har testat. Just nu ligger pengarna och ruttnar hos Swedbank, som hela tiden vill ge mig tips på hur jag placerar dessa i fonder hos dem.

Den bästa sparräntan, enligt compricer, ger 12500kr/år. Vilka vägar finns att gå och vad är realistiskt i avkastning? Det är helt hål i huvudet, känns det som, att låta pengarna ligga på ett sparkonto hos banken.

tack för tips

Fonder:
Avanza Zero
Spiltans aktiefond

Annars så kör du på sparkonto. Insättningsgaranti väljer du själv hur stor risk du vill ta samt bindningstid. Annars för att vara trygg: Insättningsgaranti + rörligt.
Citera
2013-12-28, 01:54
Medlem
Tackar
Citera
2013-12-28, 02:51
Medlem
carlpetersen73s avatar
Har du råd att förlora pengarna? Då ska du givetvis satsa på aktier. Skit helt och hållet i alla rekommendationer, kör ditt egna rejs. Börja med att regga dig på några aktieforum, se hur snacket går. Om du ser att en aktie sticker ut, kolla den på andra sajter och bloggar du reggat dig på. Det skrivs om aktier av olika anledningar, en del vill sänka den, andra vill höja den. Du lär dig snabbt. Och du behöver inte kunna några PE-tal eller annat, bara göra en bedömning utifrån de c.a 10 forum där du värderar aktien. Ofta kommer vi luffare in för sent, men oväntat ofta går det att göra riktiga uppsidor. Börja nu med att ta ut fem aktier och följ dem. Kanske bara en är vettig att satsa i, men gör det. Se till att ha en depå där du kan följa daglig utveckling och där du kan sälja och köpa i realtid när börsen är öppen. Och FÖR FAN, lyssna inte på någon jävla banknisse, de är bara ute för att glänsa och koma över ditt courtage, om de hade kunnat ett skit om aktier hade de inte jobbat kvar. Mvh, Mr 129%
Citera
2013-12-28, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Har du råd att förlora pengarna? Då ska du givetvis satsa på aktier. Skit helt och hållet i alla rekommendationer, kör ditt egna rejs. Börja med att regga dig på några aktieforum, se hur snacket går. Om du ser att en aktie sticker ut, kolla den på andra sajter och bloggar du reggat dig på. Det skrivs om aktier av olika anledningar, en del vill sänka den, andra vill höja den. Du lär dig snabbt. Och du behöver inte kunna några PE-tal eller annat, bara göra en bedömning utifrån de c.a 10 forum där du värderar aktien.
Ska han följa det rådet bör han ha råd att förlora pengarna ja... Följer han "snacket" på diverse aktieforum kommer han mest sannolikt köpa på sig massa förlusttyngda förhoppningsbolag som brukar hypas på forum och han kan i stort sett lika gärna köpa trisslotter för pengarna. Första meningen i hans inlägg var dessutom:
Citat:
Ok, så aktier är inget för mig, har testat.

Jag är personligen lite skeptisk till aktiemarknaden över huvud taget nu eftersom vi är på all-time high och jag ser ingen större uppsida. Så jag skulle inte sätta in några större summor på en gång i aktier eller aktiefonder alls nu. Vill du ha möjlighet till något bättre avkastning än sparkonto skulle jag kika på någon stabil företagsobligationsfond (helst med mycket FRN som inte är så känslig för ränteförändringar) eller hedgefond. Då kan du kanske förvänta dig runt ~5% årlig avkastning eller så. Några exempel:

Cicero Avkastningsfond
SPP Företagsobligationsfond
Catella Nordic Corporate

Brummer Multi-Strategy
Atlant Stability
Citera
2013-12-29, 00:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ska han följa det rådet bör han ha råd att förlora pengarna ja... Följer han "snacket" på diverse aktieforum kommer han mest sannolikt köpa på sig massa förlusttyngda förhoppningsbolag som brukar hypas på forum och han kan i stort sett lika gärna köpa trisslotter för pengarna. Första meningen i hans inlägg var dessutom:

Jag är personligen lite skeptisk till aktiemarknaden över huvud taget nu eftersom vi är på all-time high och jag ser ingen större uppsida. Så jag skulle inte sätta in några större summor på en gång i aktier eller aktiefonder alls nu. Vill du ha möjlighet till något bättre avkastning än sparkonto skulle jag kika på någon stabil företagsobligationsfond (helst med mycket FRN som inte är så känslig för ränteförändringar) eller hedgefond. Då kan du kanske förvänta dig runt ~5% årlig avkastning eller så. Några exempel:

Cicero Avkastningsfond
SPP Företagsobligationsfond
Catella Nordic Corporate

Brummer Multi-Strategy
Atlant Stability
Nej, aktier har över tid alltid varit lönsamt. Jag menar inte att han ska köpa på Aktietorget, men det är ingen rymdforskning att hitta ett antal stabila med bra avkastning. Gissar att Krypo jobbar på bank, och det är inget fel med det, men de är mästare på att förpacka snygga produkter där de själva vinner i slutändan. Har själv någon aktieindexobligation eller vad katten de kallade den som jag köpte i ett svagt ögonblick. Lek lite med den här tanken. Av de femhundra tar TS 100.000 och köper 10 poster i förhoppningsbolag. Hade varit grymt intressant att se hur det landade, räcker med att en eller två sticker så är det grymt. Har själv gjort så med bl.a Starbreeze, Josab, Image Systems och ett gäng till. Men här är tricket att man är lite aktiv och säljer i tid, eller så bestämmer man sig för när vinsten är tillräcklig och låter den gå per automatik. Resten i trygga papper, det är inte svårt att hitta. Bland alla bloggare har jag en favorit, inte för att hon jagar klipp utanför att hon är balanserad, sök på aktiemorsan. Men låt inte pengarna stå och sura på ett gammelt konto.
Citera
2013-12-29, 00:46
Medlem
carlpetersen73s avatar
Kom på en annan sak. Kan hålla med om att aktier inte är så superkul om man inte är insatt, det brukar dock ge sig snabbt och det blir lite mani att följa börsen Investera dina pengar i en sommarstuga, en lägenhet eller en tomt. Du måste här vara lite vaken på att orten inte är beroende av någon enskild industri, men fastigheter är en annan grej som trots dippar alltid gått upp över tid. Också kan du njuta av din investering under tiden. Fiffigt, eller hur Du nämner för övrigt inget om hur lång din investeringshorisont är. Och tänk så här, de 500 behöver bara vara insatsen, om du köper för omkring en mio så kostar det dig cirkus 13-1400/mån i ränta, och en amortering som du kan välja själv = med sparande till dig. Jag amorterar inte, räknar kallt med att inflationen äter upp det lilla bekymret, men då måste det finnas en rejäl bottenplåt i det du köper. Ja, köp ett sommarhus Du kanske till och med kan hyra ut det under säsong och få en vinst samt driften helt betald. Hus är kul.
Citera
2013-12-29, 04:16
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:

tack för tips

Varför är aktier inget för dig? Har du något mål med sparandet? Vilken risk är du beredd att acceptera?
Citera
2013-12-30, 00:30
Medlem
Citat:

tack för tips

Det finns en matematiskt formel som innebär att du tar 110 - din ålder. Den procentandel som summan blir är så mycket du ska placera i aktier.
Jag har läst väldigt mycket böcker, sett diagram, och alla de som blivit förmögna har en gemensam nämnare, och det är långsiktigt äga aktier.
Se aktier som dina barn, vid tidigt stadie är de omogna och kommer göra misstag, men har du tålamod och ger dem tid så kommer de utvecklas och "repay you".

Köp regelbundet, varje månad eller varannan månad och på så sätt kommer du inte köpa "dyrt" eller billigt" och ja du kommer möta börsnedgångar, men förr eller senare går det upp. Börsnedgångar bruka uppstå cykliskt var 5:e år? Du ska ändå inte sälja, köp aktier och behåll hela livet och återinvestera utdelningarna. Ränta på ränta är världens åttonde underverk enligt Einstein.

Anledningen till varför man inte ska köpa aktier när du blir äldre och äldre är med den enkla anledningen att:
Ponera du är 65 år gammal och har 3 år kvar och leva för, de aktier du köper under de 3 åren kvar kanske är just en börsnedgångsperiod.

Läs "Vägen till din första miljon med Tobias Schildfat" Den inspirerade mig väldigt mycket. Och följ Lundaluppens blogg.

Kolla de senate 50 åren. Aktier har dominerat över fonder och sparkontons avkastning.
Senast redigerad av Krypo 2013-12-30 kl. 00:32.
Citera
2013-12-30, 02:55
Medlem
Investera i tillgångar.

Förslag 1.
Köp hyresfastigheter.
Är du ointresserad av de så låna ut till fastighetsbolag?
Du borde få 20-30% avkastning av mindre företag som är seriösa.
Det finns flera attraktiva hyresfastigheter som genererar bra avkastning.
Beror iofs på belopp också.
Citera
2013-12-30, 04:57
Medlem
Gör som Fredrik Lundberg köp aktier i holmen
Citera
2013-12-30, 06:49
Medlem
Till att börja med ignorera allt som står i den här tråden...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in