2013-12-29, 15:59
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Bullshit, då är det inte kristna enligt bibeln, det är som Ateister som vänder andra kinden till för att de är rädd för gud tyst och innerst inne.

Jo, enl. deras subjektiva tolkning utav bibeln som inte överenstämmer med din.
Citera
2013-12-29, 16:00
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja ett svar, Vi som är brotsslingar och ateister har endast lagen att frukta och det är INGET att frukta.

Belägg för påstendena?

Citat:
Jag tror inte det finns kristna brottslingar, för då är de inte kristna, men det finns brottslingar som är ateister.

No true scotsman.
Citera
2013-12-29, 16:01
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Bullshit, då är det inte kristna enligt bibeln,

Och vem gjorde dig till överste bibeltolkare?

Citat:
det är som Ateister som vänder andra kinden till för att de är rädd för gud tyst och innerst inne.

No true scotsman.
Citera
2013-12-29, 16:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Ja då sa jag rätt om vetande det är ateister,

Det är en förenkling i samband med ordet "vetande". Starka ateister åberopar sig 'absolut' vetande, svaga ateister förlitar sig ofta .... men inte alltid .... på 'objektivt' vetande (från ett underlag av akademisk, rationell relativism).

Citat:
men man får tillägna ordet "stark" eftersom det finns svag ateism, och där mitt i mellan förmodar jag.

I praxis är det bara nödvändigt att tala om stark ateism, när en viss typ av teistiska apologeter försökar skapa konfrontation mellan sin egen positivistiska idealism och positivistisk materialism/stark ateism.
Citera
2013-12-29, 16:03
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Ja då sa jag rätt om vetande det är ateister, men man får tillägna ordet "stark" eftersom det finns svag ateism, och där mitt i mellan förmodar jag.

Sen är frågan så jag lär mig kan man se ignosticism som stark ateism, eftersom agnosticism är/kallas svag ateism?

Man kan vara gnostisk teist, gnostisk ateist, agnostisk teist eller agnostisk ateist. Begreppen tro och vetande är ortogonala i det här fallet.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-12-29 kl. 16:07.
Citera
2013-12-29, 16:04
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Sociopater är någotsånår jämt fördelade i alla spjutspets-ideologier o.dyl. Det finns ingen anledning till att fokusera på ateismen, som varken är éntydig eller har samhälls-destruktiva dogmer.

vill iterera ovanstående ifrån bogomil. kriminella kommer att kunna rationalisera sina handlingar oavsett ideologi och t.o.m ursäkta sina handlingar med hjälp av religion vilket är vanligt förekommande i amerikanska fängelser.
Citera
2013-12-29, 16:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror inte det finns kristna brottslingar, för då är de inte kristna,

Alltså: No true scotsman.

Men om du presenterar dina värde-kriterier blir sånt enklare att relatera till.
Citera
2013-12-29, 16:08
Medlem
Citat:
Försök att läsa igenom och inte snabbläsa. Blir enklast så.

Religiös som tror på Jesus.

1. Skit händer en, man blir förbannad, man går till polisen. Vad händer? ingenting... Man gör vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om jag gör det så kör man sin väg till himmelriket. Man börjar lugna ned sig. Tänka lite grann och fundera om det verkligen är värt det.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom idioten kommer bestraffas en vacker dag tänker man. Gud är ju rättvis.
I grund och botten kan man hålla ut i flera år, typ minst 10 år kanske mer.

Ateist som inte tror på någon Gud.

1. Skiter händer en, man blir förbannad, man går till polisen, vad händer? ingenting... Man gör vad vad man kan och samhället sviker en. Man känner att man är så arg att man faktiskt kan slå ihjäl personen man hatar. Då plötsligt inser man att om man gör det så kan man hamna i fängelse. Är det värt det? Nej troligtvis inte så man lugnar ned sig.

När man funderat klart är man inte lika arg. Skit händer igen och samma sak upprepas. Man håller ut eftersom man vill inte hamna i fängelse. Men tillslut får man nog och börjar prata som tillex här på flashback hur man kan lösa en sån situation. Andra likar dyker upp och hjälper till. Efter en stund inser man att man kan hyra någon som kan lösa ens sits. Eftersom antingen blir man galen av ilska eller så tar man itu med problemet.

Det enda man behöver oroa sig för är att åka dit. Så man planerar situationen bra, sopar igen spåren och är beredd att neka till slutet inför polisen. För man vet att om man gör det så har man störst chans att klara sig. Snubben blir mosad av den man hyrde och frid finns äntligen igen för en.

Ser ni liknelsen? I det ena fallet GÅR DET INTE ifall man tror på Jesus att komma undan, i det andra fallet går det. Kom inte och säg att du inte har någon bristningsgräns, för då ljuger du som en häst travar.

När din bil blir söndeslagen gång på gång. När du får din fönsterruta förstörd av sten mitt i natten. När du får hotbrev och anonyma hot i telefonen då blir du knäckt, eller löser situationen.

Polisen kan göra absolut 0 åt detta. För det finns inga vittnen och inga spår. Finns många artiklar om detta i tidningarna om personer som är maktlösa och polisen sviker.

Kan även tillägga en polis som sa till mig all information du får, är laglig information.
Till exempel om man nu skulle lyckats bugga någon, så är det lagligt, tror jag, något jag ogillar. Som när polisen sviker en då måste man försöka hjälpa en själv då det är mer eller rätt, även om man tror på Gud. Men det måste enbart används i svåra situationer om man vill ge igen, då man känner ett lidande som bara pågår och pågar man vet vem och polisen kan inget göra, då är alla medel tillåtna utan att mörda och utsätta en för ett pågående lidande, utan man ska försöka få stopp på lidandet utan ett lidande.
Citera
2013-12-29, 16:09
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Löjligt, finns ingenstans i nya testamentet som stödjer det där påståendet. Nya testamentet = var slav för överheten end of story. Jag kan biblen 1000% bättre än du. Jag har varit fanatisk kristen en gång i tiden, har läst den minst 10 gånger. Gamla testamentet är histora och gäller inte, det vet varenda kristen som faktiskt är kristen.

No true scotsman fortfarande.

Ja vare sig du är fanatisk eller ej så förändrar det inte realiteten att kristna är i osämja och har sina egna subjektiva tolkningar och kan rationalisera sina sociopatiska handlingar efter bibeln. Du kanske inte tycker om det och tycker att dom inte är sanna till tron men det förändrar inte saken.
Citera
2013-12-29, 16:09
Medlem
StefPhoenixs avatar
Din tes postulerar inte bara att en majoritet (vilket faktiskt kan stämma), utan att hela befolkningen är totalt irrationella utan en dunst av intellektuellt samvete.

Det som är logiskt behöver knappast rättfärdigas av tro eller någon form av övlig beroendeställning.
Citera
2013-12-29, 16:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Löjligt, finns ingenstans i nya testamentet som stödjer det där påståendet.

"Det-bara-är-så"?

Citat:
Nya testamentet = var slav för överheten end of story.

Jag måste ha missat den bibeltolkningen.

Citat:
Jag kan biblen 1000% bättre än du.

kan du ge ett exempel på denna djupa insikt?

Citat:
Gamla testamentet är histora och gäller inte, det vet varenda kristen som faktiskt är kristen.

No true scotsman.

Citat:
FIififififif

Nja, du hade aldrig blivit mördad. Men jag råder dig att vara försiktig med hur du skriver.

Vad sägs om att du slutar med hoten och fokuserar på sakfrågan?

Citat:
Jag låtsas aldrig att jag förstår en situation jag aldrig varit i, det gör folk förbannade till tusen ifall de har varit i den.

Jag väntar fortfarande på att du ska citera mig när jag sagt dessa saker.

Citat:
Problemet är att du inte kan bibeln, du vet ingenting om den.

Jo, faktiskt.

Citat:
Den är faktiskt inte bara en massa huller och buller. Den har en tydlig riktlinje.

Inte alltid.

Citat:
Men de som smygläser den följer det inte och det gör dem INTE till kristna oavsett.

No true scotsman.

Citat:
Riktlinjen är, var slav för överheten. Varenda kristen som kan nya testament kan säga att det stämmer.

No true scotsman.

Citat:
Det finns endast ett undantag och det är om överheten går emot Guds 10 budord då ska de inte lyda.

Nyss sa du ju att GT inte gällde? Så budorden står även i NT? Vilken vers då?
Citera
2013-12-29, 16:12
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlPanzram
No true scotsman fortfarande.

Ja vare sig du är fanatisk eller ej så förändrar det inte realiteten att kristna är i osämja och har sina egna subjektiva tolkningar och kan rationalisera sina sociopatiska handlingar efter bibeln. Du kanske inte tycker om det och tycker att dom inte är sanna till tron men det förändrar inte saken.

Skitsnack, kan du bibeln? har du läst den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in