2013-12-29, 15:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neon666
Det är inte att du ifrågasätter dom (han har gått ut)

Ur rummet eller ut till bilen?

Citat:
det är hur du ifrågasätter dom.

Jag tror bestämt att din upplevelse av detta inte riktigt är korrekt.

Citat:
I grund och botten du framställde att det var hans fel att han blev mobbad på det sätt du sa.

När sa jag det? Citera vänligen.

Citat:
Att det var hans fel att han brast.

Citat:
Att han skulle bara lita på systemet som inte hjälpte.

Citat:
Nu är det så att jag inte önskar någon, något sådant. Jag är bara självisk, inte ett monster.

Då har vi alltså fastställt att du HAR empati. Bra början. Vad sägs om att du applicerar denna empati på dina tidigare argument?
Citera
2013-12-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Men vad ska man kalla folk för som säger de är vetande och säger det finns ingen Gud?
Måste finnas ett begrepp för dessa individer.

Vad jag har lärt mig är att en ateisten säger att det inte finns någon gud.
Eller som sagt avsaknaden av tro.....som nämns ovan.
När det gäller agnostikern säger "Vi kan inte veta om det finns någon Gud" eller "Jag vet inte om Gud finns".

Så vad ska vi kalla dessa "vetande" människor i frågan om Gud finns?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
STARKA ateister/positivistiska materialister.(1)

Ovanstående (1) är redan välkände begrepp för dom som hållar sig informerade om religions-debatt terminologin.

Det är vanligt att agnosticismen kallas "svag ateism" inom den samlade ateism-kategori. Men eftersom "svag ateism" numera är den överlägset största ateist-faktion anses det inte nödvändigt att påpeka detta konstant.

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
"Stark ateism i allmän mening" skulle väl vara den mest korrekta beskrivningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Starka"/gnostiska ateister.

Du har lärt dig fel.

Vilken är en helt annan sak.

Vilket inte har något att göra med huruvida någon TROR eller inte. Finns gott om såväl ateistiska som teistiska agnostiker.

Sen skulle jag egentligen vilja skilja på frågan om huruvida man tror att man inte kan veta eller om man helt enkelt inte vet. Att mena att det inte går att veta är mer åt ignosticism. Agnosticism används dock i vardagligt tal ofta för just detta ändamål men jag vill mena att det är fel, eftersom det egentligen betyder "att INTE veta" vilket inte säger något huruvida man KAN veta.

"Starka"/gnostiska ateister/teister

Ja då sa jag rätt om vetande det är ateister, men man får tillägna ordet "stark" eftersom det finns svag ateism, och där mitt i mellan förmodar jag.

Sen är frågan så jag lär mig kan man se ignosticism som stark ateism, eftersom agnosticism är/kallas svag ateism?
Citera
2013-12-29, 15:51
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ur rummet eller ut till bilen?

Jag tror bestämt att din upplevelse av detta inte riktigt är korrekt.

Då har vi alltså fastställt att du HAR empati. Bra början. Vad sägs om att du applicerar denna empati på dina tidigare argument?

Sluta dela upp mina texter, jag svarar inte på sånt. Det blir så enorma texter så det vill jag inte. Svara helhetsmässigt. Du sa faktiskt så, genom att du sa att du kunde hantera något som han inte kunde hantera utan att ha råkat ut för det.

Det är faktiskt förbannat oförskämt att göra så. Han tagit bilen, men jag tror inte att han far efter dig. Han lär bara fara och skaffa en öl eller två.

Hade han farit efter dig hade han nog först först tagit sin bärbara dator och tagit reda på var du befinner dig. Men som sagt, lär inte hända.
Citera
2013-12-29, 15:52
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ateism har INGENTING med hur moralisk du är.

Då säger du med andra ord emot dig själv igen.

Citat:
Det är bara avsaknaden av tro.

Korrekt.

Citat:
Du måste se hela bilden, ifall vi har 5% som är farliga ateister så är det tillräckligt att krasha samhället med. Förstår du nu?

1. Du sa ju precis att deras ateism inte hade något med deras moral att göra?

2. Har du någon form av verklighetsbaserade siffror som stödjer din tes?

3. Har du något som styrker kausalitetsfrågan?
Citera
2013-12-29, 15:54
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Ja då sa jag rätt om vetande det är ateister, men man får tillägna ordet "stark" eftersom det finns svag ateism, och där mitt i mellan förmodar jag.

Du bör dock komma ihåg att sannolikt 99,9 % av alla är "svaga".

Citat:
Sen är frågan så jag lär mig kan man se ignosticism som stark ateism, eftersom agnosticism är/kallas svag ateism?

Per definition, nej. Hur ska man kunna veta om säger att man inte KAN veta?
Citera
2013-12-29, 15:54
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Då säger du med andra ord emot dig själv igen.

Korrekt.

1. Du sa ju precis att deras ateism inte hade något med deras moral att göra?

2. Har du någon form av verklighetsbaserade siffror som stödjer din tes?

3. Har du något som styrker kausalitetsfrågan?

Ja ett svar, Vi som är brotsslingar och ateister har endast lagen att frukta och det är INGET att frukta.

Jag tror inte det finns kristna brottslingar, för då är de inte kristna, men det finns brottslingar som är ateister.
Citera
2013-12-29, 15:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Stämmer inte alls, det är det du inte förstår. Ateism har INGENTING med hur moralisk du är.

Hur är den då samhällsfarlig?

Citat:
Det är bara avsaknaden av tro. Du måste se hela bilden, ifall vi har 5% som är farliga ateister så är det tillräckligt att krasha samhället med. Förstår du nu?

Sociopater är någotsånår jämt fördelade i alla spjutspets-ideologier o.dyl. Det finns ingen anledning till att fokusera på ateismen, som varken är éntydig eller har samhälls-destruktiva dogmer.
Citera
2013-12-29, 15:56
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur är den då samhällsfarlig?

Sociopater är någotsånår jämt fördelade i alla spjutspets-ideologier o.dyl. Det finns ingen anledning till att fokusera på ateismen, som varken är éntydig eller har samhälls-destruktiva dogmer.

Det du inte fattar är att det finns inga kristna brottslingar, för då är de inte kristna. Det finns brottslingar som är ateister. Tillex mig. Jag är en lätt brottsling. Jag sysslar med dåliga saker, men jag tjänar på det och vet hur jag undviker lagen.
Citera
2013-12-29, 15:56
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Yep, man får passa sig vilka man pratar med. Troligtvis så händer det inget. Ska bjuda han på öl tror jag, vi tar en runda ned till parken och sitter och snackar och det lär rinna ut i sanden.

Jag trodde jag var på din ignore-lista, men tydligen inte. Om jag får komma med ett råd, så undvik att hota folk till livet på internet. Det spelar ingen roll om det är din polare som ska verkställa hoten eller du själv.

Hur vore det om du skulle komma fram med ett argument för din tes annat än att det skulle kunna vara farligt med ateism?
Citera
2013-12-29, 15:58
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Det du inte fattar är att det finns inga kristna brottslingar, för då är de inte kristna. Det finns brottslingar som är ateister. Tillex mig. Jag är en lätt brottsling. Jag sysslar med dåliga saker, men jag tjänar på det och vet hur jag undviker lagen.

"No true scotsman."

Det finns gott om Kristna brottslingar som säger att Gud förlåter de.

Religion går hand i hand med brottslighet i vissa kriminella skaror*, vare sig du tycker deras trosdefinition är den sanna eller ej är irrelevant.

Edit: kriminella skaror.
Citera
2013-12-29, 15:59
Medlem
Neon666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlPanzram
"No true scotsman."

Det finns gott om Kristna brottslingar som säger att Gud förlåter de.

Religion går hand i hand med brottslighet i amerikanska fängelser, vare sig du tycker deras trosdefinition är den sanna eller ej är irrelevant.

Bullshit, då är det inte kristna enligt bibeln, det är som Ateister som vänder andra kinden till för att de är rädd för gud tyst och innerst inne.
Citera
2013-12-29, 15:59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Sluta dela upp mina texter, jag svarar inte på sånt. Det blir så enorma texter så det vill jag inte. Svara helhetsmässigt.

Överblicken försvinner tyvärr ganska snabbt på det sättet.

Citat:
Du sa faktiskt så, genom att du sa att du kunde hantera något som han inte kunde hantera utan att ha råkat ut för det.

Och när sa jag det? Citera vänligen EXAKT vad du menar och förklara sedan hur min text kunde tolkas på det sättet som du säger.

Citat:
Det är faktiskt förbannat oförskämt att göra så.

Inte det minsta. Jag vill ha en tydlighet kring vad man menar, och vilket det avser svara på.

Citat:
Han tagit bilen, men jag tror inte att han far efter dig. Han lär bara fara och skaffa en öl eller två.

Hade han farit efter dig hade han nog först först tagit sin bärbara dator och tagit reda på var du befinner dig. Men som sagt, lär inte hända.

Så din empati räddade precis mitt liv? Tack, antar jag.

Men känner du inte lite att du precis gått ifrån din ursprungtes om "att inte bry sig om andra"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in