2013-12-28, 17:36
Medlem
GarryCopers avatar
chefsåklagare Jan Danielsson säger i en intervju i Tv 4:s nyheter.

"Att Craig Williamsson befann sig i Sverige under aktuell tid, kan han bekräfta, det vet vi att han gjorde"

Efter någon vecka backar Danielsson och säger

"Det var bara något han hört",

Det är uppenbart ett märkligt lappkast, som absolut inte inger någon trovärdighet.
.
Jag kan inte bevisa att det inte var en felsägning, men jag anser det framstår med all önskvärd tydlighet att hans uttalande "att han kan bekräfta det" och med tillägget "det vet vi att han gjorde" är så uppenbart klart och tydligt att det varken är rimligt eller sannolikt att det är en felsägning

Det är ett allmänt känt faktum att alla västliga säkerhetstjänster - där ingår även svenska SÄPO -samarbetade och bytte information över gränserna om den "röda faran" under kalla krigets dagar. Kontakterna med enskilda SÄPO tjänstemän kan ha knutits av förre polismajoren inom Sydafrikanska säkerhetstjänsten, Craig Williamson. Kontakterna kan också ha knutits via den internationella polisorganisationen IPA, International Police Association. Två av varandra oberoende poliskällor har till tidningen Expressen uppgivit att Craig Williamsson hade övernattat under aktuell tid för mordet i IPA:s Stockholmsavdelnings lokaler på Kammakargatan. IPA var en av de få internationella organisationer Sydafrika accepterades som medlemmar.

Enligt journalisten och författaren Anders Leopold hade UD redan några dagar efter mordet fått information om att Craig Williamson befunnit sig i Sverige tiden runt mordet. Informationen har bekräftats av förre utrikesministern Sten Andersson. Dokument med denna information hade överlämnats till förre operativa SÄPO-chefen, P-G Näss, men mörkläggningen om den saken är total. Det är tveksamt om dokumentet överhuvudtaget har överlämnats till Palmeutredningen.

Uppgiften som lämnats till UD nämndes heller aldrig i den statliga granskningskommissionen (GK) som blev satt att granska Palmeutredningen och kom med sin tusensidiga rapport i juni 1999.

Frågan är, om det är SÄPO på eget bevåg, som mörkar uppgiften om Craig Williamsson eller finns det en broms högre upp i samhällets hierarki, som har intresse av att sanningen om mordet på Sveriges statsminister Olof Palme inte kommer fram i ljuset?
Citera
2013-12-28, 18:17
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Jag länkar till användaren ifråga, i signaturen återfinns teorierna. Denne är dessutom inte anonym vilket också framgår av signaturen.

#Utredaren

Det är ju väldigt mycket att läsa så det är ju svårt att få grepp om det, men helt klart verkar han ju insatt i hela södra Afrikas politik vid denna tid. Men jag tycker inte man behöver krångla till det så mycket. I det stora hela handlar det om vem som ska ha makten i Sydafrika. PW Botha är desperat vid denna tid. Efter hans tal det s.k Rubicon speech är han mer desperat än någonsin.

Man får inte glömma att han var en kristen fundamentalist. Anhängare av den Holländska reformerta kyrkan som byggde på Calvinism. Det vill säga att de såg sig själva som den utvalda gruppen här på jorden och de svarta var en underlägsen grupp och att man skulle bo i skilda områden. Det är därför han förespråkade s.k bantustans som ANC vägrade ställa upp på. Han ansåg att han hade stöd av det i den heliga skriften. Så alla mord och bombningar han gav order om gjorde han i den heliga nåd Guds namn och följde bara den heliga skriften, om det kunde han aldrig kompromissa om, oavsett vad övriga världen ansåg. Det är därför han också ställer upp på Nej sidan vid folkomröstningen för att inte avskaffa apartheid, trots ett enormt tryck utifrån. Att han såg Palme som djävulen själv behöver vi inte betvivla. Det var PW Botha som hade makten och det var han som byggt upp de hemliga mördarorganisationerna. Det som Mandela kallade den tredje statsmakten.
Citera
2013-12-28, 18:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
chefsåklagare Jan Danielsson säger i en intervju i Tv 4:s nyheter.

"Att Craig Williamsson befann sig i Sverige under aktuell tid, kan han bekräfta, det vet vi att han gjorde"

Efter någon vecka backar Danielsson och säger

"Det var bara något han hört",

Det är uppenbart ett märkligt lappkast, som absolut inte inger någon trovärdighet.
.
Jag kan inte bevisa att det inte var en felsägning, men jag anser det framstår med all önskvärd tydlighet att hans uttalande "att han kan bekräfta det" och med tillägget "det vet vi att han gjorde" är så uppenbart klart och tydligt att det varken är rimligt eller sannolikt att det är en felsägning

Det är ett allmänt känt faktum att alla västliga säkerhetstjänster - där ingår även svenska SÄPO -samarbetade och bytte information över gränserna om den "röda faran" under kalla krigets dagar. Kontakterna med enskilda SÄPO tjänstemän kan ha knutits av förre polismajoren inom Sydafrikanska säkerhetstjänsten, Craig Williamson. Kontakterna kan också ha knutits via den internationella polisorganisationen IPA, International Police Association. Två av varandra oberoende poliskällor har till tidningen Expressen uppgivit att Craig Williamsson hade övernattat under aktuell tid för mordet i IPA:s Stockholmsavdelnings lokaler på Kammakargatan. IPA var en av de få internationella organisationer Sydafrika accepterades som medlemmar.

Enligt journalisten och författaren Anders Leopold hade UD redan några dagar efter mordet fått information om att Craig Williamson befunnit sig i Sverige tiden runt mordet. Informationen har bekräftats av förre utrikesministern Sten Andersson. Dokument med denna information hade överlämnats till förre operativa SÄPO-chefen, P-G Näss, men mörkläggningen om den saken är total. Det är tveksamt om dokumentet överhuvudtaget har överlämnats till Palmeutredningen.

Uppgiften som lämnats till UD nämndes heller aldrig i den statliga granskningskommissionen (GK) som blev satt att granska Palmeutredningen och kom med sin tusensidiga rapport i juni 1999.

Frågan är, om det är SÄPO på eget bevåg, som mörkar uppgiften om Craig Williamsson eller finns det en broms högre upp i samhällets hierarki, som har intresse av att sanningen om mordet på Sveriges statsminister Olof Palme inte kommer fram i ljuset?
Att Jan Danielsson först kunde bekräfta CWs närvaro men sedan kände sig tvungen att dementera sitt bekräftande kan ha berott på att han inte insåg att det var en kontroversiell fråga. När det visade sig att det var kontroversiellt kan man fråga sig varför? Det kan handla om allt ifrån att någon inte ville ha just detta villospår lanserat till att CW inblandning ville mörkas av någon högt upp - kanske högre upp än det svenska etablissemanget?

Att någon svensk politiker skulle mörkat detta tror inte jag i varje fall.
Citera
2013-12-28, 18:41
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att Jan Danielsson först kunde bekräfta CWs närvaro men sedan kände sig tvungen att dementera sitt bekräftande kan ha berott på att han inte insåg att det var en kontroversiell fråga. När det visade sig att det var kontroversiellt kan man fråga sig varför? Det kan handla om allt ifrån att någon inte ville ha just detta villospår lanserat till att CW inblandning ville mörkas av någon högt upp - kanske högre upp än det svenska etablissemanget?

Att någon svensk politiker skulle mörkat detta tror inte jag i varje fall.

Det kan mycket väl vara så som du säger. Han förstod inte kraften i det han uttalade och kanske SÄPO tog någon kontakt och dementerade uppgiften. Vilket föranledde Danielsson att göra en pudel.
Citera
2013-12-28, 19:07
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej du Gary Cooper, inte alls svårt. Men då krävs det mera fakta på bordet. Har De wet potgieters bok framför mig med hans utpekande av Roy Allen men blir inte övertygad . Det skrivs mycket om Uppsala-gruppen men några namn redovisas inte. Utóm möjligen Heine Hûman då.

Att Craig Williamsson var i Stockholm i samband med anti-apartheid konferensen har bekräftats av Jan Danielsson. Men det krävs mera fakta för att bedöma uppgifterna. Varför inte börja med namnet på skytten?

Jag har faktiskt haft lite kontakt med de Wet Potgeiter och diskuterat saken, men eftersom jag hade lite annan uppfattning än han så bröts sedermera vår kontakt.
Jag har också gått igenom de kapitel i de Wet Potgeiters bok som handlar om Palmemordet med en kunnig person som sysslat med militär underrättelsetjänst. Vissa saker har han pekat på som kan vara tveksamma, men att det kan finns en grund i det som han skriver om är både han och jag överens om. När det gäller Uppsala grupp så finns det ytterligare en person som man möjligtvis kan koppla till den förutom HH så är det väl i så fall personen som kallats i media för Spionen Bengt alias Jan R Wennerstrand. Han hade sin huvudtjänst som universitetslektor placerad på Uppsala universitet. Att han var informatör till Sydafrikas underrättelsetjänst under den här tiden råder det ingen som helst tvekan om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217275.ab
Citera
2013-12-28, 20:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper

[---]

Jag betvivlar att det förekom sydafrikansk inblandning i mordet på Olof Palme. Riktlinjerna drogs upp när (S) återtog makten i riksdagsvalet 1982 - men man avvaktade med att genomföra attentatet för att se om valsegern skulle upprepas 1985, hade sossarna förlorat hade OP överlevt. Men (S)-seger blev resultatet även i riksdagsvalet 1985, och därmed var Olof Palmes dagar räknade, nu fanns ingen återvändo, Olof Palme stod i vägen för utveckling av Sverige i marknadsliberal riktning som landets ekonomiska elit, och därmed Sveriges egentliga makthavare, önskade.

Tror ingen behöver tveka om att det finns en bromsande kraft som ser till att mordet på Olof Palme förblir olöst och i evighet föremål för spekulationer. Obekant för mig vilken i raden av spaningsledare för PU vi har nu, det har ju blivit några stycken genom åren, men vi kan vara säkra på att MOP inte heller blir uppklarat under Dag Anderssons vakt.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-28 kl. 20:59.
Citera
2013-12-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Obekant för mig vilken i raden av spaningsledare för PU vi har nu, det har ju blivit några stycken genom åren, men vi kan vara säkra på att MOP inte heller blir uppklarat under Dag Anderssons vakt.

Det är egentligen synd om honom. Varför tar man ett sådant jobb? Är det väldigt bra betalt? Kravet att inte göra något alls måste ju kännas väldigt besvärande. Särskilt om man varit aktiv (vid liv) tidigare. Ja, det är sannerligen gåtfullt.
Citera
2013-12-28, 21:04
Medlem
Kan vi bjuda in Dag till denna tråd? Då finns det i alla fall något att undra över.
Inte har väl Dag också hemfallit till att räkna pärmar som sin föregångare.
Citera
2013-12-28, 21:36
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är egentligen synd om honom. Varför tar man ett sådant jobb? Är det väldigt bra betalt? Kravet att inte göra något alls måste ju kännas väldigt besvärande. Särskilt om man varit aktiv (vid liv) tidigare. Ja, det är sannerligen gåtfullt.

Håller med, förväntningarna var stora men sedan hände inget. Någon av Rausings skulle ju förhöras enligt PU tidigt i höst;

http://www.expressen.se/nyheter/sigrid-rausing-forhors-om-palme-mordet/

Citat:
Miljardärskan Sigrid Rausing - Tetra Pak-arvtagerska, forskare och bokförläggare - ska "tidigt i höst" höras av de svenska Palmeutredarna, uppger en välinformerad källa till Expressen.

Knappast bra betyg för den nye utredaren eftersom intet har hörts under hösten. Lite intressant, det skyfflar ju undan uppmärksamheten ifrån diverse underrättelsespår men bemöts endast med total tystnad. Var vaksamma.
Senast redigerad av Thurizas-09 2013-12-28 kl. 21:46.
Citera
2013-12-28, 21:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo

Spaningsledare för PU-gruppen kanske är en bekväm reträttplats för Dag Andersson inför pensioneringen, ett sätt att varva ner och gå i mål, pigg och nyter. Det enda kravet DA har på sig är förmodligen att låta känsliga stenar ligga kvar, ovända - samt svara om det händelsevis råkar ringa i tipstelefonen. En rätt behaglig tillvaro skulle jag tro.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-28 kl. 22:03.
Citera
2013-12-29, 00:46
Bannlyst
Jag skrev tidigare i den här tråden att jag tyckte det var konstigt att Palmemordet fortfarande kunde locka så mycket intresse.
Jaja, en och annan kanske tror att det var någon annan än Christer Pettersson, det är åtminstone för mig rätt så obegripligt om folk tror det på allvar dock
Citera
2013-12-29, 01:02
Medlem
mvagrippas avatar
Det var efter tips från försvaret som Wincent Lange fick kontakt med FMWs och Skytteföreningens Per Arwidsson under morgonen söndagen den andra mars. PA identifierade då den s.k. Lisbeth-kulan som winchester-ammunition.

Ur GK: "Via försvaret, som hade kontaktats av polisen, blev Per Arwidsson omedelbart efter mordet tillfrågad om han kunde hjälpa till att identifiera mordkulan. På söndagmorgonen hämtades han av en polisbil och sammanträffade med Vincent Lange.

Han kom fram till att det var en Winchester Western, kaliber .38 eller .357. Efter att ha fått upplysningar om kulans vikt förstod han att det var en .357 Magnum, på räfflorna kunde man se att det var en Smith &
Wesson eller någon av kopiorna".

Blir rätt nyfiken på i försvarsmakten som tipsade om PA. Kan tänka mig arméstaben eller försvarsstaben är två tänkbara alternativ. Kan det vara fråga om en Ulv i fårakläder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in