2013-12-28, 15:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarryCoper
Jag vill inte göra det ännu, av flera skäl som jag inte vill gå in på, men det kommer i boken även om jag inte kan vara för hård i utpekandet pga risk för stämning om förtal oavsett om jag har rätt men kan inte bevisa det till fullo.

När man sätter sig in i det vad som hände politiskt i SA framför allt från aug 1985 så är det ingen tvekan. I princip är det enmanskrig som förs av den forna presidenten den kristna fundementalisten PW Botha. Går man sedan igenom TRC så hittar man mönstren hur de jobbade och vilken strategier de använde för att bekämpa den s.k kommunistiska anstormningen. Det fanns också en hel del pengar att tjäna för aktörerna. Nationalism med profitintresse.

Jag kan nog peka ut med hjälp av bra underlag fem personer från SA som deltog. En av dessa är den s.k sydafrikanska "Bilmekanikern" Heine Human, som ca en månad innan mordet bosatte sig i Björklinge utanför Uppsala och öppnade bilverkstad. Någon större bilmekaniker var han inte enligt bybefolkningen i Björklinge. Men via en underrättelsebyrå använde man sig av civila täckföretag för att dölja den egentliga verksamheten. Med största sannolikhet var han agent och var den som stod för flyktbilarna.
Intressant, men på samma sätt hårdnade också det politiska klimatet i Sverige mot OP sommaren 1985 och på hösten kom det officersuppror som direkt utmanade OP. Det verkar som att den antikommunistiska kampen intensifierades på flera håll i världen just i mitten på 80-talet.

Här är WACL och CIA intressanta aktörer och hur mycket man än sätter sig in i olika förhållanden så kan man inte utesluta deras medverkan, vare sig i Sverige eller i Sydafrika eller någon annanstans.

Men dina informationer är allmänt intressanta, för ingenting talar emot att sydafrikanska agenter medverkade vid mordet.
Citera
2013-12-28, 15:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå de tre säpo-männen. Är det två som du har identiteten på? Contra-Stig och Robban? Med Hököga (okänd identitet) som misstänkt tredje person? Har jag förstått saken rätt?

Jag har ingen kunskap om vilken den tredje personen är, men det finns två anmärkningsvärda incidenter i buggningsrättegången. Jag har inte sett dem diskuterade här, så jag nämner dem ifall någon är intresserad.

Den första rör F*lke Axm*n. Han går AWOL vid en ålder av 65 (alltså sannolikt nybliven pensionär) när han får klart för sig att han skall vittna. Han går under namnet EA i utredningen, men rapporteras i Expressen (1990-11-04) ha rymt landet (sannolikt till sydfrankrike eller Israel) för att slippa vittna. Enligt Expressen föranledde "Hans fria ställning inom Säpo gjorde att det var få personer som hade verkligt grepp om vad han arbetade med." Han förnekar kännedom om buggning. Huruvida han sedan dök upp och vittnade och vad han då sade, har jag inte kunnat utröna. Någon som vet? Axman sägs i artikeln stå nära Näss, vilket väl borde minska sannolikheten för att han tillhörde "Robbans" grupp.

Den andra rör Bj*rne Törn*r. Han sägs tidigare ha varit "ställföreträdande chef för Säpos
kontraspionage. Han var också ställföreträdande chef för den avdelning som genomförde buggningen av kurderna." (Expressen 1990-10-17) Han bevakade rättegången å säpos vägnar (dvs han satt med i rättssalen). Hans uppdrag var att kontrollera att de förhörda säkerhetspoliserna endast svarade på de frågor man i förväg överenskommit att de skulle svara på. Processen är anmärkningsvärd, men verkar ha varit sanktionerad av regeringen. Ett tag funderade jag över om Törn*r kunde ha varit Hököga, men det stämmer inte med Danielssons namngivningssystem.

Hököga är tänkbar som tredje man då han var med och bildade SÅ-gruppen 1977. Denna grupp tillkom som en följd av kröcher-ligans stämpling mot Anna-Greta Leijon och borde lydit under just Folke Axman som då var chef för terroristroteln.

Men tredje mannen kan vara någon annan väl vara någon. Beskrivningen Sten Andersson fick var en Säpo-man som deltagit i en grupp som jobbade med åtgärder mot särskilda personer, låter onekligen som SÅ-gruppen.

För min del är nog Wienfantasten Folke axman på lite väl hög nivå för att ingå i en bevaknings-grupp. Gunnar Wall skriver initierat om alla restriktioner som drabbade Jan Danielssons buggningsutredning.
Citera
2013-12-28, 15:27
Medlem
ieshos avatar
Från Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/World_League_for_Freedom_and_Democracy :
On September 9, 1985, the 18th WACL General Conference was held in Dallas, Texas, U.S. Gen. John K. Singlaub, President of the U.S. Freedom League (WACL U.S. Chapter), presided over the opening ceremony. Chiang Ching-kuo, President of the ROC, and Ronald Reagan, President of the U.S., sent their congratulatory messages to this occasion. As the U.S. and international media closely watched this conference, 158 reporters joined this event. The Joint Communiqué urged all the free nations to discard the strategy of cooperating with the communists, but instead to aid people from all walks of life to fight for anti-communist movement. Free nations were also encouraged to support the “One China” movement by freedom and democracy, take global anti-communist strategy, and safeguard security.
Nog var väl WACL verksamma även i SA?
Citera
2013-12-28, 15:29
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
1986 är Sydafrika favorit Svartepetter i MOP-sammanhang. Bothas regim i Pretoria blir allt mera omöjlig att stödja i det internationella samfundet. MI6 tips till KG Bäck blir på det sättet extra intressant. Pekar bort ifrån NATO-sovjet konflikten och Olof Palmes ideer om kärnvapen fri zon i Europa. Näst PKK är Sydafrika bästa alternativet att peka finger åt. Med regimens tidigare meritlista ter sig inte det speciellt svårt.
Ja du mvagrippa, Jag vet att det är svårt att ändra uppfattning, oerhört svårt att vända 180grader när man haft sin teori klar under lång tid och förkastat andra.
Men dom var här!
Citera
2013-12-28, 15:35
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant, men på samma sätt hårdnade också det politiska klimatet i Sverige mot OP sommaren 1985 och på hösten kom det officersuppror som direkt utmanade OP. Det verkar som att den antikommunistiska kampen intensifierades på flera håll i världen just i mitten på 80-talet.

Här är WACL och CIA intressanta aktörer och hur mycket man än sätter sig in i olika förhållanden så kan man inte utesluta deras medverkan, vare sig i Sverige eller i Sydafrika eller någon annanstans.

Men dina informationer är allmänt intressanta, för ingenting talar emot att sydafrikanska agenter medverkade vid mordet.

Det gör jag inte heller. Men ska du göra en operation av det här slaget kan du inte blanda in människor från jordens alla hörn. WACL finns sannolikt med på det finansiella planet. Heine Human var dubbelagent och verkade även för CIA.
Citera
2013-12-28, 15:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja du mvagrippa, Jag vet att det är svårt att ändra uppfattning, oerhört svårt att vända 180grader när man haft sin teori klar under lång tid och förkastat andra.
Men dom var här!

Nej du Gary Cooper, inte alls svårt. Men då krävs det mera fakta på bordet. Har De wet potgieters bok framför mig med hans utpekande av Roy Allen men blir inte övertygad . Det skrivs mycket om Uppsala-gruppen men några namn redovisas inte. Utóm möjligen Heine Hûman då.

Att Craig Williamsson var i Stockholm i samband med anti-apartheid konferensen har bekräftats av Jan Danielsson. Men det krävs mera fakta för att bedöma uppgifterna. Varför inte börja med namnet på skytten?
Citera
2013-12-28, 16:41
Medlem
OPK123s avatar
Vad är den allmänna uppfattningen om C-G-Ö? Inblandad i MOP eller inte inblandad?

Vad tycker ni talar för inblandning respektive icke-inblandning? Synpunkter?

Någon här som kände C-G-Ö?
Citera
2013-12-28, 16:41
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Från Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/World_League_for_Freedom_and_Democracy :
On September 9, 1985, the 18th WACL General Conference was held in Dallas, Texas, U.S. Gen. John K. Singlaub, President of the U.S. Freedom League (WACL U.S. Chapter), presided over the opening ceremony. Chiang Ching-kuo, President of the ROC, and Ronald Reagan, President of the U.S., sent their congratulatory messages to this occasion. As the U.S. and international media closely watched this conference, 158 reporters joined this event. The Joint Communiqué urged all the free nations to discard the strategy of cooperating with the communists, but instead to aid people from all walks of life to fight for anti-communist movement. Free nations were also encouraged to support the “One China” movement by freedom and democracy, take global anti-communist strategy, and safeguard security.
Nog var väl WACL verksamma även i SA?

Självklart! En medlem var den högerextremistiske politikern Clive Derby Lewis, som också deltog i WACL konferenser runt om i världen. Han lejde Janusz Walus att mörda SACP Sydafrikas kommunist parti ledare 1993 Chris Hani. Båda dömdes till hängning, men benådades till livstids fängelse enligt den nya konstutionen som avskaffade dödsstraffet.

Den 17 mars 1992 hölls det folkomröstning enbart för den vita befolkningen i Sydafrika. De fick rösta ja eller nej till de reformer F W de Klerks regering föreslagit och förhandlat fram med ANC som motpart. ANC var det politiska partiet som tveklöst hade flest sympatisörer av den svarta sydafrikanska befolkningen. I förlängningen betydde det Ja eller Nej till avskaffandet av apartheidsystemet, som klassificerade människor i grundlagen efter etnisk tillhörighet och hudfärg.

Ja eller Nej till ett rasistiskt system som var inskriven i konstitutionen där enbart medborgare med vit hudfärg hade fullvärdig demokratisk rösträtt till det Sydafrikanska parlamentet.

Kampanjen för Ja-sidan drevs i huvudsak av konservativa National Party tillsammans med mer liberala Democratic party. Ett Ja i folkomröstningen betydde inte att de gav upp makten uteslutande till vänster inriktade ANC. Deras budskap var att förhandlingarna utgick på grundval av maktdelning. Ja-sidan varnade för att ett Nej i folkomröstningen var lika med fortsatta internationella sanktioner, som årligen kostade Sydafrikanska staten miljardbelopp och risken för ett inbördeskrig och förvärrat kaos i Sydafrika var överhängande.

Nej sidan drevs av Konservativa partiet. Det var ett högerextremistiskt ultrakonservativt parti som 1982 hade brutit sig ur National party, under ledning av Dr Andries Treurnicht, tidigare minister på olika poster i P W Bothas regering. I media kallades han ”Doktor No”. Han motsatte sig hårdnackat alla reformer av apartheidsystemet som National party hade börjat inleda i ett försök att blidka den internationella opinionen och få slut på ANC:s terroristattacker inne i landet.

De reformer Sveriges statsminister Olof Palme 1986, veckan innan han mördades, kompromisslöst kritiserade under antiapartheid-konferensen i Stockholm med orden

”apartheidsystemet kan inte reformeras, bara avskaffas.”

Nej-sidan spelade på rasfördomar och varnade för svart kommunistiskt majoritetsstyre
under ANC:s ledning.

Inte helt oväntat deltog den oresonlige förre ledaren för National party och Sydafrikas president under åren 1984-1989 P W Botha, i folkomröstningen på Nej-sidan.

Nej-sidan var i princip helt utestängd från media och fick mestadels lita på affischer för att nå ut med sitt budskap.

Ja-sidan hade starkt stöd av näringslivet. De bidrog med pengar till TV- reklam och annonser i dagspress. Det internationella samfundet stod på deras sida inklusive praktiskt taget all media av betydelse.

Ja-sidan segrade i folkomröstningen och fick 69 % av rösterna mot Nej sidans 31 %.
85 % av den vita befolkningen deltog i valet, totalt 2.804.947 personer.

Apartheidlagarna avskaffades vilket gav alla medborgare i Sydafrika oavsett hudfärg lika demokratiska fri och rättigheter.
Senast redigerad av GarryCoper 2013-12-28 kl. 16:57.
Citera
2013-12-28, 17:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Är det något jag kan så är det Sydafrika in i minsta detalj.
Och i det fallet kan jag utan att tveka säga att du har helt fel.
Det råder ingen som helst tvekan att Sydafrikas apartheidregim låg bakom mordet på Olof Palme.

Jag ska göra ett utdrag från TRC,Sydafrikas sanning och försonings kommission som upprättades efter apartheidregimens fall. Då handlar det om år 1982, och värre skulle det bli. Det handlar om sprängningen av ANC:s kontor i London 1982. Vad får dig att tro att de skulle ändra åsikt 1985-1986 när terrorn hade ökat i Sydafrika från ANC:s sida och Palme var den största finansiären?

I Sydafrikas sanning och försoningskommission, TRC, försvarade Sydafrikas dåvarande minister för lag och ordning Minister Le Grange Londonbomben på följande vis: (Dokumentation och sammanfattning av Sanning och försonings kommisionens, TRC)

”Minister Le Grange hävdade i TRC att det var en nödvändig åtgärd att som en symbolisk och demoraliserande handling visa anhängarna av ANC och SACP (South African Communist Party) att var de än befann sig i världen så skulle de inte känna sig säkra och utom räckhåll för sydafrikanska säkerhetstjänsten. Syftet med operationen skulle också vara att ge en indikation och ett politiskt budskap till utländska regeringar. Egendom och även liv skulle vara i fara om de fortsätter att ge fristad till medlemmar i dessa organisationer, som från andra länder misstänktes planera och iscensätta terrordåd mot republiken Sydafrika”.

Okej, du är övertygad. Inget fel med det, men mina invändningar kvarstår dock. Nog om det. Har du förresten bekantat dig med användaren Utredarens "Diamantspår" och hur ställer du dig till det i så fall? Där finns ju en klar Sydafrikakoppling med persongalleri och allt.
Citera
2013-12-28, 17:12
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Självklart! En medlem var den högerextremistiske politikern Clive Derby Lewis, som också deltog i WACL konferenser runt om i världen. Han lejde Janusz Walus att mörda SACP Sydafrikas kommunist parti ledare 1993 Chris Hani. Båda dömdes till hängning, men benådades till livstids fängelse enligt den nya konstutionen som avskaffade dödsstraffet.

Den 17 mars 1992 hölls det folkomröstning enbart för den vita befolkningen i Sydafrika. De fick rösta ja eller nej till de reformer F W de Klerks regering föreslagit och förhandlat fram med ANC som motpart. ANC var det politiska partiet som tveklöst hade flest sympatisörer av den svarta sydafrikanska befolkningen. I förlängningen betydde det Ja eller Nej till avskaffandet av apartheidsystemet, som klassificerade människor i grundlagen efter etnisk tillhörighet och hudfärg.

Ja eller Nej till ett rasistiskt system som var inskriven i konstitutionen där enbart medborgare med vit hudfärg hade fullvärdig demokratisk rösträtt till det Sydafrikanska parlamentet.

Kampanjen för Ja-sidan drevs i huvudsak av konservativa National Party tillsammans med mer liberala Democratic party. Ett Ja i folkomröstningen betydde inte att de gav upp makten uteslutande till vänster inriktade ANC. Deras budskap var att förhandlingarna utgick på grundval av maktdelning. Ja-sidan varnade för att ett Nej i folkomröstningen var lika med fortsatta internationella sanktioner, som årligen kostade Sydafrikanska staten miljardbelopp och risken för ett inbördeskrig och förvärrat kaos i Sydafrika var överhängande.

Nej sidan drevs av Konservativa partiet. Det var ett högerextremistiskt ultrakonservativt parti som 1982 hade brutit sig ur National party, under ledning av Dr Andries Treurnicht, tidigare minister på olika poster i P W Bothas regering. I media kallades han ”Doktor No”. Han motsatte sig hårdnackat alla reformer av apartheidsystemet som National party hade börjat inleda i ett försök att blidka den internationella opinionen och få slut på ANC:s terroristattacker inne i landet.

De reformer Sveriges statsminister Olof Palme 1986, veckan innan han mördades, kompromisslöst kritiserade under antiapartheid-konferensen i Stockholm med orden

”apartheidsystemet kan inte reformeras, bara avskaffas.”

Nej-sidan spelade på rasfördomar och varnade för svart kommunistiskt majoritetsstyre
under ANC:s ledning.

Inte helt oväntat deltog den oresonlige förre ledaren för National party och Sydafrikas president under åren 1984-1989 P W Botha, i folkomröstningen på Nej-sidan.

Nej-sidan var i princip helt utestängd från media och fick mestadels lita på affischer för att nå ut med sitt budskap.

Ja-sidan hade starkt stöd av näringslivet. De bidrog med pengar till TV- reklam och annonser i dagspress. Det internationella samfundet stod på deras sida inklusive praktiskt taget all media av betydelse.

Ja-sidan segrade i folkomröstningen och fick 69 % av rösterna mot Nej sidans 31 %.
85 % av den vita befolkningen deltog i valet, totalt 2.804.947 personer.

Apartheidlagarna avskaffades vilket gav alla medborgare i Sydafrika oavsett hudfärg lika demokratiska fri och rättigheter.

Vad vill jag säga med ovanstående. Jo det påstås att Sydafrika var på väg 1985 1986 att blidka den internationella opinionen. Ja visst, men inte presidenten, premiärministern PW Bhota och det var han som bestämde. Han satt ordförande i State security council, statens säkerhetsråd. Det var därifrån order utgick att mörda viktiga medlöpare och ledare inom ANC, allt för att förhindra ett svart kommunistiskt maktövertagande. Han vägrade att släppa makten till ANC. Hans rådgivare var Craig Williamsson.
Citera
2013-12-28, 17:21
Medlem
GarryCopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Okej, du är övertygad. Inget fel med det, men mina invändningar kvarstår dock. Nog om det. Har du förresten bekantat dig med användaren Utredarens "Diamantspår" och hur ställer du dig till det i så fall? Där finns ju en klar Sydafrikakoppling med persongalleri och allt.

Jag har tyvärr inte läst det, men jag får väl kolla. Det här tycker jag däremot är bra och det är skrivet av signaturen Sumer (och det är inte jag)

Jag börjar tycka att allting känns underligt som man läser!
Åke J Ek var alltså både involverad i WACL och Sverige-Sydafrika föreningen.

"När Bertil Wedin 1984 höll en presskonferens angående sina kopplingar till Apartheid-Sydafrika tog han tillfället att gå till rasande angrepp mot Olof Palme.

Bland annat sa han: ”Jag arbetar emot Olof Palme och svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i de skandinaviska länderna. Jag ser det som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. Säpo och svensk militär står i klart motsatsförhållande till sin egen regering.”

Sedan i varje fall 1967 hade denne Wedin ett samarbete med WACL. Vad den svenska sektionen egentligen sysslade med är höljt i dunkel. Arbetet bedrevs under anonymitet eller under andra organisationers namn. Enligt en verksamhetsberättelse för åren 1969-70 var bland annat Baltiska kommittén, Demokratisk allians och Kommittén för ett fritt Asien knutna till WACL-sektionen.

WACL hade sitt Sverigekontor i Estniska Huset på Wallingatan 32-34 i Stockholm. Huset ägs av den estniska exilrörelsen och var i varje fall på 1980-talet något av ett centrum för extremhöger och antikommunister.
En annan av hyresgästerna på 1980-talet var International Police Association (IPA) som bland annat arrangerade resor för svenska poliser till Sydafrika.

Att Åke J Ek spelade en viktig roll i detta centrum är klart. Utöver aktiviteten inom WACL var han också ordförande i Stockholmsgrenen i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika.

Vi mitten på 1980-talet var han även ordförande för flera organisationer som samlade militärer på yttersta högerkanten, krigsveteraner från Finland, Korea, Kongo, Cypern etc."
Citera
2013-12-28, 17:34
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag har tyvärr inte läst det, men jag får väl kolla. Det här tycker jag däremot är bra och det är skrivet av signaturen Sumer (och det är inte jag)

Jag börjar tycka att allting känns underligt som man läser!
Åke J Ek var alltså både involverad i WACL och Sverige-Sydafrika föreningen.

"När Bertil Wedin 1984 höll en presskonferens angående sina kopplingar till Apartheid-Sydafrika tog han tillfället att gå till rasande angrepp mot Olof Palme.

Bland annat sa han: ”Jag arbetar emot Olof Palme och svenska regeringen. Det sker i samarbete med underrättelsetjänsten i de skandinaviska länderna. Jag ser det som en viktig uppgift att arbeta mot Olof Palme. Säpo och svensk militär står i klart motsatsförhållande till sin egen regering.”

Sedan i varje fall 1967 hade denne Wedin ett samarbete med WACL. Vad den svenska sektionen egentligen sysslade med är höljt i dunkel. Arbetet bedrevs under anonymitet eller under andra organisationers namn. Enligt en verksamhetsberättelse för åren 1969-70 var bland annat Baltiska kommittén, Demokratisk allians och Kommittén för ett fritt Asien knutna till WACL-sektionen.

WACL hade sitt Sverigekontor i Estniska Huset på Wallingatan 32-34 i Stockholm. Huset ägs av den estniska exilrörelsen och var i varje fall på 1980-talet något av ett centrum för extremhöger och antikommunister.
En annan av hyresgästerna på 1980-talet var International Police Association (IPA) som bland annat arrangerade resor för svenska poliser till Sydafrika.

Att Åke J Ek spelade en viktig roll i detta centrum är klart. Utöver aktiviteten inom WACL var han också ordförande i Stockholmsgrenen i vänskapsföreningen Sverige-Sydafrika.

Vi mitten på 1980-talet var han även ordförande för flera organisationer som samlade militärer på yttersta högerkanten, krigsveteraner från Finland, Korea, Kongo, Cypern etc."

Jag länkar till användaren ifråga, i signaturen återfinns teorierna. Denne är dessutom inte anonym vilket också framgår av signaturen.

#Utredaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in