Näh icke. Det är karaktärsvittnet EV som kanske minns fel.
Vad mer kan hon kommit ihåg fel ? FS storlek "där nere" ? Kanske hann han säga "hej då" ?
Är det någon sorts dold lojalitet som förhindrar dig att raljera kring FS utsagor vilka slår ev. "karaktärsvittnen" med hästlängder då det kommer till bristande trovärdighet:
Jag visar nu bild nummer 4. (hostar) det är ju sängen, jag vet inte vad du?
Det ser inte riktigt likadant ut eller hur? Vad menar du?
Ja men det ser ju inte riktigt likadant ut som dom förra bilderna. Nej
Har du någon kommentar till det? Nej men jag förstår, jag förstår inte vad det är jag ska kommentera.
Vad är det för nåt? Vet jag inte.
Har du aldrig sett det tidigare? Jag ser inte vad det är för någonting.
Behöver du glasögon i vanliga fall? Nej
Men känner du igen det på nåt sätt det är ju ett blått eller grönt eh … en blå färg enljusblå färg ser jag ju (?). Ja jag ser inte vad det är för någonting det är, det är nåt tyg det förstår jag ju men vad det är för någonting det vet jag inte.
Ja som du förstår så ser du ju blodbesudlingen där va. Ja
Mmm, så att det täcker ju det här tyget eller vad du nu kallar det, det täcker ju alltså i stort sett hela blodbesudlingen. Ja javisst.
Med nåt material. Ja
Vad är det för någonting då? Ja det ser ut och va nåt tyg.
Det är ett så kallat inkontinenstyg eller absorberingstyg vet du vad det är för någonting? Ja det vet jag vad det är.
Ja, känner du igen det nu när jag säger det då? Ja då vet jag vad det är för nåt.
Vad är det då? Va?
Vad är det för någonting? Ja man har det i sängen för vuxna eller barn som kissar ner sig.
Mmm, känner du igen detta som att det skulle va, hur har det hamnat där? Inte en aning.
Men har du haft nåt sånt i din, i din ägo? Ja
Kan du förklara det för mig? Vad menar du?
Hur, hur du har fått det till dig hur du har ägt det eller fått det till dig? Varför jag har ett sånt ja vad det nu heter inkontinentskydd…
…ja …eller vad det nu heter.
Mmm Ja för att min son har kissat i sängen tidigare.
Okej, och då och? Va? Han har kissat i sängen tidigare. Ja det vet jag inte om han gör längre.
Nej, hur gammal var han då? Ja en bra fråga men jag har för mig att jag både jag och hans mamma fick dom när han var sex eller nåt.
När såg du det här inkontinentskyddet eller tyget senast då? Ja du det är en bra fråga, det måste vart när barnen var hos oss senast
Kan du komma ihåg när det var? 2008 tror jag, jag är inte säker. Nej däromkring i alla fall.
Var tog det inkontinentskyddet vägen sedan efter att barnen har varit då varit hos er? Ja du antagligen där lakan och sånt har legat.
Ja var ligger dom någonstans i erat hus där? I tvättstugan.
Okej, var är det nu kommer jag inte ihåg var låg, låg det i? I källaren.
I källaren, det kan har legat bland linne och lakan därnere då alltså. Ja
Men du vet inte. Nej men det borde ha gjort det.
Men varför ligger det här nu då? Det vet jag inte.
Du kan inte tänka dig? Det är inget ja, jag vet inte och jag spekulerar inte
Här tar jag för sannolikt att FS ljög och spelade dum, vid flertalet tillfällen. Att ställa frågor till en vårdtagare på ett hem för dementa hade sannolikt gett ärligare och tydligare svar.
Jag vill minnas att MH frågade EV om pengarna i TR och hon kom på att de var möjligt att hon festat upp dessa i GBG ihop med FS.
Det kanske var under denna 20000 kronorsfylla hon såg FS lyfta 140kg snubben ?
Jodå, det kom fram i tidigare rättegång att E och F vart och festat i gbg. E blev rätt stum när advokaten tog upp det och där sprack ytterligare ett påstående från E.
Hon var tydligen rätt stum när FS & hon idkade snabbis också. Hon fick inte fram ett "nej".
Det kan bero på att de flesta brukar krysta "o, å, ja"
Å andra sidan fick inte FS fram ett "hejdå", så kommunikation var nog inte deras starka kort...
Nja, enligt EV i TR fick FS fram ett "hej", men EV fick inte fram ett "hejdå". Så kommunikation fanns det, även om den var enkelsidig. Hon fick inte heller fram ett "nej", trots att hon inte verkar ha tunghäfta.
Har E visat upp underlag från bankkontot på att 20.000 försvunnit under den tiden hon vart tillsammans med F?
Jag har då inte sett något sådant.
Hon visade bara upp sitt missnöje med FS, hon verkade mest sårad över att blivit dumpad.
Kanske oväntat för EV om hon bjudit på dyra fester i storstaden ?
Hon visade bara upp sitt missnöje med FS, hon verkade mest sårad över att blivit dumpad.
Kanske oväntat för EV om hon bjudit på dyra fester i storstaden ?
Det är inte försent att kolla, banker brukar behålla uppgifter i tio år.
Jodå, det kom fram i tidigare rättegång att E och F vart och festat i gbg. E blev rätt stum när advokaten tog upp det och där sprack ytterligare ett påstående från E.
Och det har du underlag på förstår jag.
Är det inte så att åklagaren anser att just E är något som kan ge en bild av vem Fredrik Svensson är?`
Ja, just det så är det naturligtvis.
Det är väl inte så att du hittar på saker nu igen?
Det är inte försent att kolla, banker brukar behålla uppgifter i tio år.
Med Es påståenden så ska hon även bevisa att det inte är hon själv som tagit ut pengarna.
Kan hon styrka att uttag gjorts medans hon vart hos läkaren/försäkringskassan m.m?
Och det har du underlag på förstår jag.
Är det inte så att åklagaren anser att just E är något som kan ge en bild av vem Fredrik Svensson är?`
Ja, just det så är det naturligtvis.
Det är väl inte så att du hittar på saker nu igen?
Det framkom i TR och finns på ljudinspelning, så underlag finns.