2013-12-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Varför tränas inte biceps?

För att överarmen knappt blir hård alls jämfört med när man gör vanliga bicepscurls. Och nån sa att det är andra muskler som jobbar när man gör med omvänt grepp.
Citera
2013-12-28, 17:01
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
För att överarmen knappt blir hård alls jämfört med när man gör vanliga bicepscurls. Och nån sa att det är andra muskler som jobbar när man gör med omvänt grepp.
Tack! Då har jag lärt mig något nytt, trots att det går tvärtemot alla kända anatomiska faktum.
Citera
2013-12-28, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Tack! Då har jag lärt mig något nytt, trots att det går tvärtemot alla kända anatomiska faktum.

Du måste ändå hålla med om att majoriteten av alla träningsvideos på ex youtube beskrivs det tydligt att vill man jobba på peak så är det scottcurl och bredd hammer. Trots att det är helt fel så måste jag ändå erkänna att dom flesta verkar tro att det är så.
Citera
2013-12-28, 17:36
Medlem
sedans avatar
Ordnade rubrik.

/MOD
Citera
2013-12-28, 19:00
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tony_Tedeschi

Anledningen till att de flesta tror det är så, är att de lyssnar för mycket på okunniga gymbiffar, och att de felaktigt kopplar ihop kunskap med kroppsstorlek.
Citera
2013-12-28, 19:12
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Du måste ändå hålla med om att majoriteten av alla träningsvideos på ex youtube beskrivs det tydligt att vill man jobba på peak så är det scottcurl och bredd hammer. Trots att det är helt fel så måste jag ändå erkänna att dom flesta verkar tro att det är så.
Jag brukar skratta mycket gott om alla galenskaperna man ser och läser om på nätet.
Citera
2013-12-28, 19:23
Medlem
Om jag får ge min personliga syn på saken så tror jag hela biceps jobbar vid stångcurl, hammer curls, och omvänd curl, men att det är mer av de olika delarna som får mest prio i respektive övning, men de andra får också jobba.

Svårt att liksom koppla ur bicepsen i en bicepsövning, däremot tar olika övningar mer på ett ställe och mindre på ett annat.

Lite som att man inte bara kan träna övre bröst i lutande bänk, även om den ytan prioriteras, men undre delen får ju också träning, och i plan bänk tränar du även den övre ytan, hela bröstet tränas, men prio ligger på den nedre delen.
Senast redigerad av Soccerson 2013-12-28 kl. 19:26.
Citera
2013-12-28, 19:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtangist1995
Man får långa, atletiska och tonade biceps utav omvända curls. Vanliga bicep curls så får man sånna där bulliga och svaga armar som alla bodybuilders har. Men vill du ha snygga och funktionella armar så borde du satsa på omvända curls.

Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Det är väl lika bra att jag säger det, annars kommer någon annan att göra det; Du har fel. En muskel kan antingen bli större eller mindre, det är allt.

Citat:
Det vill jag ha bevis på.

Shtangist1995

Jag vill gärna ha bevis på allt det du skriver i det översta inlägget.
Senast redigerad av trottwell 2013-12-28 kl. 19:47.
Citera
2013-12-28, 19:51
Medlem
Citat:
Man får långa, atletiska och tonade biceps utav omvända curls. Vanliga bicep curls så får man sånna där bulliga och svaga armar som alla bodybuilders har. Men vill du ha snygga och funktionella armar så borde du satsa på omvända curls.

Bra där, alltid kul med killar med koll.

Arnold körde mycket stångcurl, med rak stång, och han körde tungt men han var ändå svag

Utan att ta mig vatten över skallen eller få Arne på mig så törs jag påstå att stående stångcurl är top 3 bland de bästa bicepsövningarna. Skulle kunna sträcka mig så långt som att kalla det är bicepsens basövning.

Men jag kan ha fel, kanske hantelcurl kan klassas som bättre enligt vissa, men stångcurl tillhör lätt de bästa övningarna.
Citera
2013-12-28, 21:13
Medlem
TheMentalitas avatar
Citat:
Det vill jag ha bevis på.

Eller så kan du förklara:
1: Vad är "långa, atletiska, tonade biceps"?

2. Vad med övningen omvända curls gör att man är mer benägen att få detta än t.ex stångcurls?

Bonus: Hur gör man för att ändra sina muskelfästen för att få dessa åtråvärda långa muskler?
Citera
2013-12-28, 21:30
Medlem
Är det inte så att korta pass resulterar i kortare muskler, medan långa passa genererar de där långa slanka musklerna?

Å andra sidan kan jag förstå att unga grabbar är förvirrade i den info-djungel som finns därute.
Citera
2013-12-28, 22:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Är det inte så att korta pass resulterar i kortare muskler, medan långa passa genererar de där långa slanka musklerna?

Å andra sidan kan jag förstå att unga grabbar är förvirrade i den info-djungel som finns därute.

Eh? En muskel blir inte längre eller kortare, det skulle innebära att man flyttade muskelfästena, vilket antagligen inte kan göras utan kirurgiskt ingrepp. Däremot kan en muskel bli större eller mindre, genom att muskelfibrerna växer eller krymper av träning eller genom nedbrytning av muskeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in