Citat:
Vilket jag skrev i mitt inlägg. Att SÄPO ser vänstern som det större hotet är knappast konstigt, vi vill ju på riktigt störta det kapitalistiska systemet och dess stat. Högerns främsta mål är ju att bevara kapitalism och stärka staten.
Det SÄPO beskriver är ju just att vänstern är ett större hot på grund av "otillåten påverkan", inte på grund av att de begår fler faktiska våldsbrott. Det man kan läsa ur SÄPOs analyser är väl främst att vänstern är fler, mer systematiska och organiserade över hela landet vilket ger dem en helt annan potential. Högern är inte ett hot mot den stat och etablissemang som SÄPO försöker beskydda, deras våld riktar sig främst neråt mot invandrare, homosexuella och mot vänstern. Högern är alltså inget hot mot staten eller kapitalism utan främst mot de som vänder sig mot etablissemanget eller andra mer utsatta grupper i samhället som inte har någon makt, alltså invandrare eller homosexuella osv.
Det SÄPO beskriver är ju just att vänstern är ett större hot på grund av "otillåten påverkan", inte på grund av att de begår fler faktiska våldsbrott. Det man kan läsa ur SÄPOs analyser är väl främst att vänstern är fler, mer systematiska och organiserade över hela landet vilket ger dem en helt annan potential. Högern är inte ett hot mot den stat och etablissemang som SÄPO försöker beskydda, deras våld riktar sig främst neråt mot invandrare, homosexuella och mot vänstern. Högern är alltså inget hot mot staten eller kapitalism utan främst mot de som vänder sig mot etablissemanget eller andra mer utsatta grupper i samhället som inte har någon makt, alltså invandrare eller homosexuella osv.
Jag vill inte att samhället störtas på ända fullständigt. Däremot vore det ju bra med en omfördelning av resurserna. Men det är en annan diskussion. Kapitalism för förvisso med sig mycket tråkigheter men det leder också till att innovativa människor faktiskt för samhället och utvecklingen framåt. Vi ska nog vara glada att det finns människor som med pengar som drivkraft försöker hitta smarta lösningar på olika problem som kommer oss alla till gagn. Enbart idealism räcker inte så för mig är det inte så enkelt att säga att kapitalism enbart är av ondo.
I samband med ett gymnasiearbete kom jag över en radda tidningsartiklar där det framkom att en nazistisk grupp hade stora men förvirrade planer på att omkullkasta det svenska samhället och ta över i en blodig militärkupp. Tror det kan ha varit 1965 men jag är lite osäker på exakt årtal. Så seriösa såna planer från extremhögern har definitivt funnits även i Sverige även om folk kanske inte känner till det. Det är väl så att som rörelsen ser ut nu är de mest ett hot mot individer men det är klart att det blir farligt om nazzarna blir fler, ännu mer våldsamma och bättre organiserade. Det är verkligen ingenting att sträva efter.