2013-12-28, 09:58
Medlem
blueeyedgirls avatar
Jag skulle behöva lite hjälp med en fråga angående deposition på hyra. Jag får inte in min hyra i tid denna månad och har ca 6 mån hyra i deposition hos min hyresvärd, om hyran inte kommer in dras den då från depositionen ? Någon som är kunnig och vet om det fungerar så ? Tacksam för svar från kunniga här på fb
Citera
2013-12-28, 10:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueeyedgirl
Jag skulle behöva lite hjälp med en fråga angående deposition på hyra. Jag får inte in min hyra i tid denna månad och har ca 6 mån hyra i deposition hos min hyresvärd, om hyran inte kommer in dras den då från depositionen ? Någon som är kunnig och vet om det fungerar så ? Tacksam för svar från kunniga här på fb

Det är upp till din hyresvärd att bestämma.

Värden har ingen _skydlighet_ att dra från depositionen, utan har all rätt att se på situationen som utebliven hyra.
Citera
2013-12-28, 10:07
Medlem
blueeyedgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är upp till din hyresvärd att bestämma.

Värden har ingen _skydlighet_ att dra från depositionen, utan har all rätt att se på situationen som utebliven hyra.

Tack för svaret jag ska höra av mig till värden misstänkte att det var så men hoppades att det rent juridiskt dras från depositionen
Citera
2013-12-28, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueeyedgirl
Tack för svaret jag ska höra av mig till värden misstänkte att det var så men hoppades att det rent juridiskt dras från depositionen

Det är allt läge för dig nu att ta fatt i hyresinbetalningar, annars är det stor risk att du får bo i tält.
Citera
2013-12-28, 13:56
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Det du kan göra är att prata med värden innan hyran ska vara betald och förklara läget. Beroende på hur du har skött dig tidigare så kan du få anstånd.
Citera
2013-12-28, 14:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Det du kan göra är att prata med värden innan hyran ska vara betald och förklara läget. Beroende på hur du har skött dig tidigare så kan du få anstånd.

Oh ja. Jag tycker ju personligen att en juste värd skulle nöja sig med att föra på en lämplig ränta och låta det vara med det eftersom de trots allt har en signifikant dep att luta sig mot.

Men, jag tycker även att TS skall vara proaktiv och prata med sin värd om det inträffade.
Citera
2013-12-28, 14:58
Medlem
LadyMysticas avatar
Som redan sagts sa har varden ingen skyldighet att gora sa. Hyr du i 2:a hand ?

Jag tar ut 3 manaders hyra i deposition for min lagenhet i Sverige. Dessa depositionspengar ar inte till for att tacka upp uteblivna hyror, eller forsenade hyror lite da och da. Sa skulle min hyresgast borja satta det i systen skulle vi ha ett problem.

Skulle han daremot i forvag patala att det kommer bli en forsening i hyran och undra om jag kan ta av depositionen sa skulle jag heller inte saga nej och borja krangla. Detta eftersom han hitills skott allt exemplariskt.

Sa hor av dig till varden pronto. Kommunikation ar A och O
Citera
2013-12-30, 08:42
Medlem
blueeyedgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Som redan sagts sa har varden ingen skyldighet att gora sa. Hyr du i 2:a hand ?

Jag tar ut 3 manaders hyra i deposition for min lagenhet i Sverige. Dessa depositionspengar ar inte till for att tacka upp uteblivna hyror, eller forsenade hyror lite da och da. Sa skulle min hyresgast borja satta det i systen skulle vi ha ett problem.

Skulle han daremot i forvag patala att det kommer bli en forsening i hyran och undra om jag kan ta av depositionen sa skulle jag heller inte saga nej och borja krangla. Detta eftersom han hitills skott allt exemplariskt.

Sa hor av dig till varden pronto. Kommunikation ar A och O

Jag hyr inte i 2a hand, depositionen var en säkerhet för värden som är en välkänd hyresvärd som en försäkring då jag är student. Ska ringa värden idag då det varit stängt och hoppas på det bästa !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in