Citat:
En person i en aspergares omgivning, en ledsagare, är den som tillsammans med aspin skapar ett tankemönster kring normer och värderingar (sant och falskt) som aspin håller sig fast vid, får den i bästa fall till aspins egna tankemönster. Jag säger " i bästa fall" och då förutsätter jag att ledsagaren har en god vilja att leda aspin på en väg som överensstämmer med de normer och värderingar som råder i en så kallat god värld. Detta sätt att bygga upp tankemönster kan även användas i syftet att skapa en lögn för att ledsagaren har behov av att "rädda" aspin från sina handlingar. En lögn kan således placeras i aspins tankemönster genom ihärdig manipulation, skapande av tankemönster. Aspin blir övertygad om att detta är sanningen. För att detta ska kunna ske ska ledsagaren ha vuxit upp tillsammans med aspergaren och funnits för denna under hela sin uppväxt. Det vill säga en nyckelperson för att densamme skall klara av att leva i vår värld, som är full av normer och värderingar kring sant och falskt. En ledasagare som står mycket nära aspin, den som varit med och skapat tankemönstret och känner "tankemönstret" kan vara den som stöttar aspin i lögnen. Ledsagaren kan även plocka bort "sanningar" kring händelser eller vända dem till andra sanningar.Det förutsätter att densamme har lyckats "hålla" aspin kvar i samma tankemönster, dvs om aspin inte påverkats av någon annan "ledsagare" som skapat ett nytt tankemönster.Det är möjligt att medicineringen dämpar honom rejält. Men Asperger-folk brukar som jag fattat det
ha ett mkt tydlig idé om vad som är rätt och fel, och därtill bli mkt kränkta om de anklagas för ngt de inte gjort. Just vidhållandet av sanningen brukar snarare vara deras starka sida. Och därtill ha svårt att flexibelt tänja på sanningen för egen vinning. De brukar inte kunna manipulera alls eller ens förstå varför man ska göra det. Jag tycker m.a.o. inte att hans asperger-diagnos skulle minska hans vilja/förmåga att få fram sanningen. Snarare tvärtom.
ha ett mkt tydlig idé om vad som är rätt och fel, och därtill bli mkt kränkta om de anklagas för ngt de inte gjort. Just vidhållandet av sanningen brukar snarare vara deras starka sida. Och därtill ha svårt att flexibelt tänja på sanningen för egen vinning. De brukar inte kunna manipulera alls eller ens förstå varför man ska göra det. Jag tycker m.a.o. inte att hans asperger-diagnos skulle minska hans vilja/förmåga att få fram sanningen. Snarare tvärtom.
Eller som KJ sa i FUP - "Det jag inte tänker på det finns inte".