2013-12-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Det är möjligt att medicineringen dämpar honom rejält. Men Asperger-folk brukar som jag fattat det
ha ett mkt tydlig idé om vad som är rätt och fel, och därtill bli mkt kränkta om de anklagas för ngt de inte gjort. Just vidhållandet av sanningen brukar snarare vara deras starka sida. Och därtill ha svårt att flexibelt tänja på sanningen för egen vinning. De brukar inte kunna manipulera alls eller ens förstå varför man ska göra det. Jag tycker m.a.o. inte att hans asperger-diagnos skulle minska hans vilja/förmåga att få fram sanningen. Snarare tvärtom.
En person i en aspergares omgivning, en ledsagare, är den som tillsammans med aspin skapar ett tankemönster kring normer och värderingar (sant och falskt) som aspin håller sig fast vid, får den i bästa fall till aspins egna tankemönster. Jag säger " i bästa fall" och då förutsätter jag att ledsagaren har en god vilja att leda aspin på en väg som överensstämmer med de normer och värderingar som råder i en så kallat god värld. Detta sätt att bygga upp tankemönster kan även användas i syftet att skapa en lögn för att ledsagaren har behov av att "rädda" aspin från sina handlingar. En lögn kan således placeras i aspins tankemönster genom ihärdig manipulation, skapande av tankemönster. Aspin blir övertygad om att detta är sanningen. För att detta ska kunna ske ska ledsagaren ha vuxit upp tillsammans med aspergaren och funnits för denna under hela sin uppväxt. Det vill säga en nyckelperson för att densamme skall klara av att leva i vår värld, som är full av normer och värderingar kring sant och falskt. En ledasagare som står mycket nära aspin, den som varit med och skapat tankemönstret och känner "tankemönstret" kan vara den som stöttar aspin i lögnen. Ledsagaren kan även plocka bort "sanningar" kring händelser eller vända dem till andra sanningar.Det förutsätter att densamme har lyckats "hålla" aspin kvar i samma tankemönster, dvs om aspin inte påverkats av någon annan "ledsagare" som skapat ett nytt tankemönster.
Eller som KJ sa i FUP - "Det jag inte tänker på det finns inte".
Citera
2013-12-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satansidiot
Vissa vill skydda KJ...

Vem syftar du på? vill du det?
Citera
2013-12-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Vem syftar du på? vill du det?

Det är uppenbart att du vill sätta dit MB, kosta vad det vill. Att han är oskyldig, det finns ett domslut också som fällt en GM, struntar du i. Om man sätter sig in i domfallet, pekar det på att rätt GM är fälld, något som du ignorerar.
Att det sedan finns 2 olika läger som ARGUMENTERAR för sin sak är bra, det gör denna tråd läsvärd.
Jag tror, baserat på det som framkommit i tingsrätten, att rätt GM är fälld. Dock tror jag också att GM fått hjälp.
Jag tror inte att MB är inblandad i mordet. Inget tyder på det, det är min uppfattning.
Citera
2013-12-27, 14:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är uppenbart att du vill sätta dit MB, kosta vad det vill. Att han är oskyldig, det finns ett domslut också som fällt en GM, struntar du i. Om man sätter sig in i domfallet, pekar det på att rätt GM är fälld, något som du ignorerar.
Att det sedan finns 2 olika läger som ARGUMENTERAR för sin sak är bra, det gör denna tråd läsvärd.
Jag tror, baserat på det som framkommit i tingsrätten, att rätt GM är fälld. Dock tror jag också att GM fått hjälp.
Jag tror inte att MB är inblandad i mordet. Inget tyder på det, det är min uppfattning.

Har du domslutet? Lägg ut och länka i så fall, det vore en välgärning.
Citera
2013-12-27, 14:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
ska bli intressant att följa- får se om det här mordet slutligen kan klaras upp

Citat:
vissa vill skydda honom...

Ja, det tror jag. Framåt april, maj ligger svaret på bordet skulle jag tro.

Många, som det ser ut. Undrar varför ..
Citera
2013-12-27, 14:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Hm .. Du tillmäter "flashback's" stort inflytande över det här målet märker jag. Nej, ingen på Flashback kan "sätta dit" Berg eller påverka utgången i målet. Vad du "tror" eller har för "uppfattning" förmodar jag är lika ointressant som okänt i tingsrätten, och detsamma gäller beträffande hovrätten när målet flyttas över dit framåt senvintern.
Citera
2013-12-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Fantiserande ägnar jag mig inte åt men att VB avled efter utdraget svårt lidande, fysiskt såväl som psykiskt, går väl knappast att sticka under stol med, skadebilden som rättsläkaren beskriver ger väl inte dig anledning att tro på ett annat scenario ? Du kan väl dra egna slutsatser av det du ser och hör ?

Vidare. Var kommer din absoluta uppfattning att KJ är den enda inblandade förövaren i händelserna som slutade med att Vatchareeya avled ? Tycker du på fullt allvar att MB/AN är tillräckligt utredda för att detta ska kännas tillfredsställande ? Jag tycker inte det, förhöret med MB vid ett par tillfällen, varav ett nere på polisstationen, ger mig mera intryck av intervju med Berg än förhör med honom.

Nu backar du och cirklar runt det frågan gällde: nämligen att du hittat på bedömningar från rättsmedicin som helt enkelt inte existerar och fört in dem i tråden, allt för att stärka din ömt omhuldade tortyrteori. Nog om det.

När det gäller utredningen, finns det självklart saker som fattas och som man kunnat önska sig. En pusselbit som vi inte har t ex, men som rätten haft tillgång till, är KJs personalia och vårdhistorik. Jag har haft en känsla av att den informationen spelat in, men det är möjligt att man tyckte den tekniska bevisning som fanns var tillräcklig för en fällande dom i sig som någon mer erfaren användare (Smålandstintin?) påpekade. Jag utesluter inte att KJ kan ha haft medhjälpare (rätar ut vissa frågetecken, men skapar samtidigt en hel del nya), men din teori om att dessa medhjälpare skulle vara rivalen MB och hans bedragna hustru i samarbete är helt enkelt inte rimligt, av skäl som redovisats ett antal gånger nu
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-27 kl. 16:16.
Citera
2013-12-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Det är möjligt att medicineringen dämpar honom rejält. Men Asperger-folk brukar som jag fattat det
ha ett mkt tydlig idé om vad som är rätt och fel, och därtill bli mkt kränkta om de anklagas för ngt de inte gjort. Just vidhållandet av sanningen brukar snarare vara deras starka sida. Och därtill ha svårt att flexibelt tänja på sanningen för egen vinning. De brukar inte kunna manipulera alls eller ens förstå varför man ska göra det. Jag tycker m.a.o. inte att hans asperger-diagnos skulle minska hans vilja/förmåga att få fram sanningen. Snarare tvärtom.

Har också brottats med den här invändningen. Och har då tänkt på en annan mördare med liknande diagnos - Peter Mangs - och hur han uppträdde i förhör och rättegångar. Då blir det hela mindre obegripligt.
Citera
2013-12-27, 16:13
Medlem
Citat:
vissa vill skydda honom...

Kanske det, men inte jag i alla fall (trots att vissa påstår det ideligen).

Jag kan bara inte bortse från att det finns teknisk bevisning som sammantaget starkt pekar mot KJ samtidigt som det finns annan teknisk bevisning som i mina ögon starkt talar emot MB som GM. Det är där jag börjar, i den tekniska bevisningen. Inte i tänkta motiv eller vilka karaktärer jag "gillar" utifrån vad som framkommit i utredningen.
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-27 kl. 16:19.
Citera
2013-12-27, 16:25
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
...men som rätten haft tillgång till, är KJs personalia och vårdhistorik. Jag har haft en känsla av att den informationen spelat in

Den har troligtvis varit ytterst graverande mot KJ. Som man bäddar...
Citera
2013-12-27, 16:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Nu backar du och cirklar runt det frågan gällde: nämligen att du hittat på bedömningar från rättsmedicin som helt enkelt inte existerar och fört in dem i tråden, allt för att stärka din ömt omhuldade tortyrteori. Nog om det.

Det räcker för mig att av obduktionsprotokollet kunna utläsa att de många skadorna som åsamkats VB:s rygg inte varit avsedda att döda henne, bara tillräckligt djupa att orsaka inre blödningar under tortyrliknande former - VB stacks med ett "eggvasst föremål" hon höggs inte. Därefter använde man någonting annat eggvasst för att döda henne - dvs de två dödande sticken i bröstet. Förmodligen användes en kniv av något slag.

Citat:
När det gäller utredningen, finns det självklart saker som fattas och som man kunnat önska sig. En pusselbit som vi inte har t ex, men som rätten haft tillgång till, är KJs personalia och vårdhistorik. Jag har haft en känsla av att den informationen spelat in, men det är möjligt att man tyckte den tekniska bevisning som fanns var tillräcklig för en fällande dom i sig som någon mer erfaren användare (Smålandstintin?) påpekade. Jag utesluter inte att KJ kan ha haft medhjälpare (rätar ut vissa frågetecken, men skapar samtidigt en hel del nya), men din teori om att dessa medhjälpare skulle vara rivalen MB och hans bedragna hustru i samarbete är helt enkelt inte rimligt, av skäl som redovisats ett antal gånger nu

Nej, det finns ingen teknisk bevisning för en fällande dom. Absolut ingenting av det slaget. Ändå kan KJ påräkna en fällande dom som kommer att överklagas till hovrätten, och i hovrätten kommer fältet att ligga vidöppet för nya spekulationer.
Citera
2013-12-27, 17:13
Medlem
Ankomst till KJs lägenhet var runt 16.00.
Sedan följer denna smstrafik mellan Bangsuan och Berg plus ett sms till 112 följt av stjärna så det aldrig kom iväg.
Tid inom parentes är minutrarna mellan smsen.

17.04 Bansuan till Berg
(5 min.)
17.09 112*
(19 min.)
17.28 Berg till Bangsuan
(14 min.)
17.42 Bangsuan till Berg
(1 min.)
17.43 Bangsuan till Berg
(3 min.)
17.46 Berg till Bangsuan
(1 min.)
17.47 Bangsuan till Berg
(20 min.)
18.07 Bangsuan till Berg
(6 min.)
18.13 Berg till Bangsuan
(8 min.)
18.21 Bangsuan till Berg
(19 min.)
18.40 Bangsuan till Berg
(51 min.)
19.31 Berg till Bangsuan

Ibland tog det runt 20 min för Bangsuan att svara Berg. Det känns inte som att hon kände sig hotat av KJ just denna tidsperiod om hon hade sin telefon och var kapabel att skriva sms. Om KJ var skrämmande och arg, borde han inte tagit telefonen från henne? Passade hon på när chans gavs att sända ett sms. Om KJ var arg och tillfälligt i ett annat rum?
Skrev hon Hjälp i något sms som Berg ignorerade och inte tog på allvar?
Om hon känt sig rädd och utan möjlighet att fly borde ju Hjälp varit ett ord hon använt.
Man undrar ju vad Berg skrev i det sista smset och varför han aldrig skrev igen utom på facebook några dagar senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in