NI BORDE FAN SKÄMMAS ÖVER ATT NI HÅLLER MED ZLATAN i JÄMSTÄLLDHETSDEBATTEN!
Du menar på fullaste allvar att man kan jämföra Zlatan med valfri svensk, kvinnlig fotbollsspelare? Du ser alltså inga somhelst problem med det?
Sen vill jag säga att damlandslaget gjorde en fantastisk insats och är värda hyllningar för sina prestationer. Men om de vill ha samma löner och fördelar som manliga fotbollsspelare har, får de väl helt enkelt börja spela mot herrarna och vinna.
Som jag trodde så blev det en liten följetong, Aftonbladet har tryckt ur sig minst två artiklar om dagen på ämnet nu ända sedan hans uttalande på juldagen.
Jag måste sannerligen säga att det är intressant att Sportbladet inte blinkade en sekund på att slänga Zlatan under bussen, han är ju trots allt deras gås som lägger de gyllene äggen. Men kanske låtsas man som att det regnar när serien väl drar igång igen?
Men det jag tycker är mest intressant är ju att journalisterna varken tar till sig eller ens bemöter kärnan av Zlatans kritik, vilket är den undermåliga sportjournalistiken i det här landet, det är ju faktiskt medier som Sportbladet, Sportexpressen och SVT Sport som kontinuerligt fortsätter att jämföra damerna med herrarna.
Jag blir så jävla förbannad över att man inte får säga vad man tycker idag. Speciellt när man säger någonting som majoriteten inte vågar säga själva men som fullständigt håller med om åsikterna.
Det var någon bloggerska som gjorde det för några år sedan som påpekade hur mullig en tjej såg ut på en affisch, precis som varenda jävel också tycker men för det så fick hon väll inga jobb efteråt.
Så jävla äckligt PK samhälle vi lever i, fyfan säger jag bara...
Som jag trodde så blev det en liten följetong, Aftonbladet har tryckt ur sig minst två artiklar om dagen på ämnet nu ända sedan hans uttalande på juldagen.
Jag måste sannerligen säga att det är intressant att Sportbladet inte blinkade en sekund på att slänga Zlatan under bussen, han är ju trots allt deras gås som lägger de gyllene äggen. Men kanske låtsas man som att det regnar när serien väl drar igång igen?
Men det jag tycker är mest intressant är ju att journalisterna varken tar till sig eller ens bemöter kärnan av Zlatans kritik, vilket är den undermåliga sportjournalistiken i det här landet, det är ju faktiskt medier som Sportbladet, Sportexpressen och SVT Sport som kontinuerligt fortsätter att jämföra damerna med herrarna.
Jo du har en poäng där, men än har Wegerup inte yttrat sig mig veterligen? Hon om någon får passa sig jäääävligt noga nu om hon vill ha fler intervjuer med Zlatan. Det är väl i princip bara hon från Aftonhoran som får göra intervjuer med honom. Feministhoran Johanna Frändén var inte sen med att yttra sig, för henne har Zlatan behandlat som luft redan från början, hon bevakade honom i Barcelona sedan följde hon efter honom till Paris men hon har aldrig fått göra någon intervju med honom. Och när hon väl fick en intervju med PSGs tränare Blanc så fick hon känna på hur männen i Frankrike behandlar små feministhoror....
Såklart lagkaptenen blir arg och ska bli det när en av hans spelare blir attackerad. Som Taco blev.
Den dagen alla PK-twittrare som säger att damerna minsann ska ha lika mycket lön uppmärksamhet osv också betalar kalaset genom att gå på matcher, läsa samtliga artiklar, köpa tröjor med sina damfavoriter osv och sedan uppmanar världens medsystrar att göra detsamma då kommer det också bli samma löner. Det är lite så kapitalism fungerar och enda anledningen till att Sverige är unikt att ge damfotboll uppmärksamhet är ju det som Zlatan säger att herrarna subventioner detta. Det är alltså mina pengar och min uppmärksamhet som går till annat än vad jag vill. Jag vill uppmärksamma enbart herrfotbollen. Men så brukar det ju vara i just Sverige.
Tycker det är så efterblivet av svenska DAM-fotbollsspelare att förvänta sig bli behandlade lika ur ett ekonomiskt perspektiv. Är dom dumma i huvudet eller? Var har dom fått luft ifrån? Tror dom har läst för mycket korkade feminist skräp på de svenska biblioteken!
Hade Zlatan vart en etnisk svensk, som dessutom inte var uppväxt i Rosengård, så hade det blivit ett sjuhelvetes mycket värre rabalder. Men nu är han ju blatte så då blir det inte supermegaöverdrivet stort, "bara" jävligt överdrivet.
Svensk "jämställdhetsdebatt" är ett jävla skämt. "Jag har aldrig känt mig så liten", BUHU gråt en jävla flod Zlatan är en av dom bästa på HELA JORDKLOTET. Alla män har spelat fotboll. Kvinnor däremot.. hur många spelar fotboll i Sverige? Hur svårt är det att vara bland dom bästa i Sverige bland kvinnor, vs, att vara bland dom bästa i världen?
Hade Zlatan vart en etnisk svensk, som dessutom inte var uppväxt i Rosengård, så hade det blivit ett sjuhelvetes mycket värre rabalder. Men nu är han ju blatte så då blir det inte supermegaöverdrivet stort, "bara" jävligt överdrivet.
Svensk "jämställdhetsdebatt" är ett jävla skämt. "Jag har aldrig känt mig så liten", BUHU gråt en jävla flod Zlatan är en av dom bästa på HELA JORDKLOTET. Alla män har spelat fotboll. Kvinnor däremot.. hur många spelar fotboll i Sverige? Hur svårt är det att vara bland dom bästa i Sverige bland kvinnor, vs, att vara bland dom bästa i världen?
Det jag inte riktigt förstår dock är om Sverige är så unikt att det finns så många som "rasar" osv, journalister som blir mörkrädda när man läser att danskarna bara skickat en reporter att bevaka senaste dammästerskapet i fotboll (medan de flesta andra länder skickat noll st) osv. Det borde vara fullpackat här av PK-ister och de som sägs älska damfotboll varenda jävla match som damer spelar. Ändå är det väl div 1 herrklass sett till publiksiffror om ens det för damallsvenskan. Vart är alla dessa som bryr sig så mycket när det verkligen gäller att lägga pengar och tid för detta stora?
NI BORDE FAN SKÄMMAS ÖVER ATT NI HÅLLER MED ZLATAN i JÄMSTÄLLDHETSDEBATTEN!
För det första så vill jag understryka att jag är stolt över att vara PK, eftersom att PK betyder att man står upp mot rasism, sexism och okunskap. Förstår inte varför folk använder PK som ett skällsord. Vi ska vara stolta över att media i Sverige inte skriver samma rasistiska och fördomsfulla saker som i många andra länder. Jag älskar PK-media!
Jag kan ofta ha en viss förståelse för Zlatans ibland omogna uppträdande med tanke på hans fattiga uppväxt och bakgrund (har sett alla hans matcher de senaste åren). Men Zlatan uttalar sig ju i detta fall faktiskt nedvärderande om en grupp i underläge (på samma sätt som att man talade nedvärderande om svarta spelare på 30-talet). Damfotbollen får bättre och bättre förutsättningar, och fler och fler tjejer börjar spela boll, vilket ökar konkurrensen och höjer nivån och gör damfotbollen allt roligare att titta på. Men visst ligger damfotbollen fortfarande efter herrfotbollen vad gäller själva underhållningsvärdet. Men Zlatan borde uppmuntra fler tjejer att börja spela så att damfotbollen snabbare kan börja hinna ikapp herrfotbollen, istället för att slänga ur sig dessa fjantiga kommentarer.
Faktum är ju att det finns forskning som visar att svarta spelare drar in mindre pengar till sina klubbar än vita spelare i många sporter i USA, trots att de är lika bra (eller bättre) spelare. Och detta på grund av folks fördomar. Tycker Zlatan att det är rättvist att de därför får lägre löner (allt annat lika)?
Zlatan är dessutom en mångmiljonär, anställd av en diktatur som förorenar världen och förtrycker sin befolkning (Qatar, som äger PSG) och tillhör världens absoluta ekonomiska och mediala elit. Dessutom är han lagkapten. Ändå väljer han att sparka nedåt istället för uppåt. Hur kan någon tycka att han är någon bra förebild? Han är en fantastisk fotbollsspelare. Men det är tyvärr allt.
På något sätt är det nog bra att Zlatan kommer med dessa okunniga och fördomsfulla uttalanden, då det förhoppningsvis kan innebära att folk kan börja se honom som den människa han faktiskt är (människor har brister). Han är ingen gud, utan en förortskille som ägnar sin fritid åt att spela Xbox trots att han är 32 år (enligt hans egna uttalanden i en intervju för någon månad sedan). Sedan så kanske jag bör inflika att stora delar av Zlatans kommentarer ter sig smått obegripliga. Han säger emot sig själv lite varstans och det är delvis oklart vad han egentligen menar. Men så är han ju inte heller jättebra på att uttrycka sig begripligt.
Fotboll är dessutom en påhittad bollsport, alltså egentligen en fånig lek som är helt oviktig för mänskligheten. Zlatan har ingen som helst självinsikt, utan låtsas som att han är någon sorts auktoritet. Han kan inte ta kritik trots att han är 32 år gammal.
EDIT: Jag baserar mig på forskning och statistik, inte fördomar. Folk med Zlatans underklassuppväxt har oftare aggressionsproblem och lägre bildningsnivå, läser mer sällan på universitetet osv. Men det gäller såklart inte alla. Men jag talar om genomsnitt nu.
Självklart bör man ha större förståelse om någon som haft en jobbig uppväxt har vissa aggressionsproblem än om en bortskämd överklassperson från Östermalm har det.
Han säger klart och tydligt att dom är duktiga och bra osv men att dom är långt ifrån herrarnas nivå både fysiskt och tekniskt. Den som inte håller med om det borde se över sin hjärna.
Citat:
Damfotbollen får bättre och bättre förutsättningar, och fler och fler tjejer börjar spela boll, vilket ökar konkurrensen och höjer nivån och gör damfotbollen allt roligare att titta på.
Den blir till viss del bättre, men herrarnas fotboll kommer alltid ligga flera snäpp över och vara det som folk väljer. Det är underhållning på en helt annan nivå. Fotboll är den sporten där det skiljer sig mest tillsammans med hockey när det gäller mellan herrar och damer. Finns helt andra profiler inom herrfotboll, det finns stora fan bases, mer passion för laget och sporten. Jag skulle verkligen kalla det för två olika sporter.
Citat:
Faktum är ju att det finns forskning som visar att svarta spelare drar in mindre pengar till sina klubbar än vita spelare i många sporter i USA, trots att de är lika bra (eller bättre) spelare.
Stämmer inte alls. Kolla baseball och basketscenen som förmodligen är de största sporterna i USA.
Citat:
Hur kan någon tycka att han är någon bra förebild? Han är en fantastisk fotbollsspelare. Men det är tyvärr allt.
Han har kommit från svåra förhållanden till att vara en av världens största fotbollsspelare och den största stjärnan vi haft i svensk fotboll. Du underskattar hans personlighet. Rekommenderar dig att läsa boken.
Citat:
Fotboll är dessutom en påhittad bollsport, alltså egentligen en fånig lek som är helt oviktig för mänskligheten.
Nej, det är en livsstil. Du som inte gillar fotboll förstår inte vitsen med fotboll. Det finns en affär i fotboll, det finns en business. Sponsorer, tv-bolag och ägare investerar i detta. Det är som vilket företag som helst. Fotboll är den bredaste sporten i världen. Den underhåller en hel värld på många olika håll och sprider glädje. Fotbollen förenar människor.