2013-12-27, 13:18
Medlem
VelvetReds avatar
Det händer väldigt sällan, men ibland när jag möter en annan person på t.ex gångbanan så vänder sig denna lite åt sidan och drar en loska i marken.

Jag förstår mig inte riktigt på ett sådant beteende. Vad beror det på?, och vad vill den här personen få sagt med sitt agerande(om något)?

Jag själv skulle aldrig få för mig att tömma kroppsvätskor offentligt på det viset. Visst ibland har jag haft behov utav att göra mig av med överflödig saliv, men då ser jag till att ingen annan ser mig. Jag skulle aldrig ens komma på tanken att dra en loska i marken när en annan människa passerar mig på cykelvägen, skulle ju skämmas ögonen ur mig.

Kan tillägga att jag finner beteendet smått motbjudande, det är inte riktigt samma sak som att se en annan människa urinera offentligt, men det är fan i samma kategori tycker jag.

Jag kan förstå att vissa kanske har överdriven saliv produktion, eller att man är så van(?) vid att gå runt och loska att man inte ens tänker på att man gör det.

Kan tillägga att det bara är individer utav det manliga könet som drar sig med detta beteende (som jag sett) och åldern på dem kan variera kraftigt.
Citera
2013-12-27, 13:24
Avslutad
Jag spottar när jag ser rödhattar, hbt-folk, nazister och second hand-fjollor.

Skämt åsido, jag spottar nog ibland på gatan så folk ser, men då har jag nog ingen baktanke med det. Kanske beror på snuset.
Citera
2013-12-27, 13:26
Bannlyst
Jag gör det ofta. Lite diskret försöker jag väl vara, men inte så att jag bryr mig om någon ser. Aldrig tänkt på att det skulle vara något pinsamt.

Urinera offentligt skulle jag aldrig göra.
Citera
2013-12-27, 13:26
Medlem
-vaas-s avatar
Jag gör sådär ibland, tror symboliken i det hela är att rensa kroppen på något giftigt eller beskt och iom man spottar det visar det som personen spottar av är dåligt och ska undvikas.

Om de spottar utav dig och du är kvinna är det för att.. tadaa; kvinnor är gift som ska undvikas där de en gång smakat på giftet och blivit sjuka pga det.
Citera
2013-12-27, 13:31
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unthreatened
Jag spottar när jag ser rödhattar, hbt-folk, nazister och second hand-fjollor.

Skämt åsido, jag spottar nog ibland på gatan så folk ser, men då har jag nog ingen baktanke med det. Kanske beror på snuset.

Snus är en annan grej tycker jag, det skall ju ut på ett annat sätt. Det stör mig inte (konstigt nog?) lika mycket som en ren spottloska.
Citera
2013-12-27, 13:34
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Om de spottar utav dig och du är kvinna är det för att.. tadaa; kvinnor är gift som ska undvikas där de en gång smakat på giftet och blivit sjuka pga det.

Jag förstår hur du tänker. Kan tillägga att jag är man, ser ut som en normalbyggd svensk och klär mig propert så jag tar inte beteendet personligt på något sätt, är mer nyfiken på hur andra tänker då jag själv finner det smått pinsamt att loska inför andra jag möter när jag är ute och promenerar.
Citera
2013-12-27, 14:01
Bannlyst
Vad vill du få ut av denna tråden? Jag kan inte förstå att det finns människor som dig, Som inte har något bättre för sig än att klaga på andra människor..
Spotta eller inte spotta? Inget av dem är rätt eller fel.
Citera
2013-12-27, 14:05
Medlem
bergochdals avatar
TS

Tack för denna tråd! Har faktiskt under en tid tänkt skriva en likadan.

Människor som harklar och spottar i närheten av främlingar är helt sjuka i huvudet. Det är en sak om det är akut men vissa verkar göra det med flit. Oftast gör de så när de väl är förbi en men det där vidriga ljudet gör ju att man fattar vad de håller på med.

En gång såg jag en typ sitta i en bil utanför en matbutik och han spottade ut på asfalten. Jag sa högt så han hörde "Ta och skit också när du ändå är igång!". Då tog han illa upp men han fattade inte (?) att folk som såg och HÖRDE honom harkelspotta tog illa upp.

Måste man tömma sig ur något hål så ser man till att göra det diskret och inte äckla sig så att nån annan, mot sin vilja, måste uppleva vidrigheten.
Citera
2013-12-27, 14:13
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softista
Vad vill du få ut av denna tråden? Jag kan inte förstå att det finns människor som dig, Som inte har något bättre för sig än att klaga på andra människor..
Spotta eller inte spotta? Inget av dem är rätt eller fel.

Jag ser inte ner på människor som spottar. Jag uppskattar bara inte själva beteendet. Jag tycker det är intressant att diskutera mänskliga beteenden.

Jag kan hålla med dig om att min tid skulle kunna ägnas åt viktigare saker, men jag kände ett behov utav att dela med mig om mina tankar kring detta och valde därmed att skapa denna tråden för att få ta del utav andra människor perspektiv kring detta, och därmed stärka min egen förståelse.
Citera
2013-12-27, 14:14
Medlem
Maledictuss avatar
Det är ju ett klassiskt sätt att visa sitt missnöje på. Hade det inte varit för att zigenarna sitter precis vid dörren till affären eller systembolaget hade jag spottat framför dem. Annars spottar jag sällan över annat folk.
Citera
2013-12-27, 14:16
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
TS

Tack för denna tråd! Har faktiskt under en tid tänkt skriva en likadan.

Människor som harklar och spottar i närheten av främlingar är helt sjuka i huvudet. Det är en sak om det är akut men vissa verkar göra det med flit. Oftast gör de så när de väl är förbi en men det där vidriga ljudet gör ju att man fattar vad de håller på med.

En gång såg jag en typ sitta i en bil utanför en matbutik och han spottade ut på asfalten. Jag sa högt så han hörde "Ta och skit också när du ändå är igång!". Då tog han illa upp men han fattade inte (?) att folk som såg och HÖRDE honom harkelspotta tog illa upp.

Måste man tömma sig ur något hål så ser man till att göra det diskret och inte äckla sig så att nån annan, mot sin vilja, måste uppleva vidrigheten.

Jag upplever det som att dem jag stött på gör det med flit. De brukar alltid ske när jag är mellan 5-3 meter ifrån att passera dem. Eftersom det tycks vara så pass systematiskt valde jag att ta upp diskussionen kring detta för att få klarhet kring vad som egentligen försigår.
Citera
2013-12-27, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Snus är en annan grej tycker jag, det skall ju ut på ett annat sätt. Det stör mig inte (konstigt nog?) lika mycket som en ren spottloska.

Jag spottar inte ut snuset, jag spottar saliv då min salivproduktion blir högre när jag snusar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in