2013-12-26, 23:47
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Zlatan har i och för sig en värdegrund. Vad de menar, antagligen, är att alla ska ha en gemensam värdegrund. En inställnings som i sig själv är högst tvivelsam.

Det har jag alltid tyckt. Men i sverige finns det bara plats för en gemensam värdegrund. Vill du vara en fri individ så får du köpa en egen ö någonstans.
Citera
2013-12-26, 23:49
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det måste verkligen vara förnedrande för er anti-feminister att befatta er med kvinnor!

Det måste verkligen vara förnedrande för er feminazis att verkligheten och naturen hela tiden totalvägrar att finna sig i er påhittade och tillrättalagda samhällssyn. Det måste verkligen plåga er oerhört att något så mätbart som idrott (eller schack för den delen) i princip fullständigt saknar kvinnor som kan jämföra sig med män.

Och likaledes måste det plåga er oerhört när man på kända universitet bedriver seriös och välfinansierad medicinsk forskning om hjärnan och ständigt finner nya könsbaserade skillnader. Eller när man gör statistiska mätningar i resultaten av amerikanska SAT-tester med miljoner deltagare och tvingas konstatera att sisådär 95%+ av de allra bästa matematiska begåvningarna är män. Det kan inte vara lätt att som en religiös stolle, med dårens envishet fortfarande försöka hävda att könsmässiga skillnader inte finns. För de finns, och de är ganska många.

En nykter person hade istället accepterat att naturen ser ut som den gör, snarare än att bedriva korståg på Don Quijote-vis mot inbillade strukturer. Men ju mer vetenskapen bevisar desto stolligare kommer ni framstå.
Citera
2013-12-27, 00:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Visst i Sverige är skillnaden kanske inte enorm. Men ta en titt runt om i världen. Hur tror du det är i Brasilien, Afrika eller Italien t.ex.?
Men ändå får Brasilien fram ett landslag som mer än väl kan mäta sig med de svenska damerna
Citera
2013-12-27, 00:27
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Verkar som att även SvFF slår ifrån sig nu.

Cirkusen kommer kanske att snurra ett tag till innan man helt bestämt sig vem som ska bli syndabock.
Citera
2013-12-27, 00:31
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippu
Problemet ligger ju att SVFF helt plötsligt får för sig att premiera en manlig spelare för att han spelat typ 150 landskamper, medan en kvinna som spelat 180 landskamper inte anses vara värd en bil. Zlatan försöker försvara idiotin med att mena att Anders Svenssons insats är mer värd för att manliga fotbollsspelare är bättre betalda och att herrfotbollen drar in mer pengar.

I min värld har detta inte med saken att göra, för han får sin premie för antalet landskamper och inte något annat. Hade man varit smart så hade man gett en mer vettig motivering, och så hade debatten inte uppstått. Nu har det blivit en genusdabatt och oavsett vad man säger nu så blir det fel, och Zlatan gör bort sig så in i helvete i min värld, men så är han inte heller Einstein, och det får man ha i åtanke.

Han borde inte ha gett sig in i den debatten, för med hans lön och bonusar, så har han råd att hålla käften, och låta debatten dö ut. Nu sitter folk kommentarsfältet i AB och hånar damfotbollen, och det var ju precis det man borde undvikit. Att Zlatan har rätt att ha sin åsikt är ju självklart, men det är faktiskt bättre ibland att hålla den för sig själv.

Som sagt; det är i synnerhet SVFF som gjort bort sig. Man hade kunna nöja sig med att ge honom ett pris av ett värde, där man hade kunnat ge Therese Sjögran samma sak. Ett rimligt värde på ett pris för det Anders Svensson gjort borde vara 25000kr. I arbetslivet får man en guldklocka efter lång och trogen tjänst, inte en bil. En guldklocka hade varit fullt tillräckligt.

Är det antalet landskamper som avgör hur bra en idrottsutövare är? I så fall så kan ju vem som helst söka sig till en väldigt obskyr sport, som de kan vara ensamma i Sverige om att utöva, och per automatik hamna i ett landslag. Så kan man ställa upp i hur många landskamper man vill, eftersom det saknas konkurrens om platserna. Om jag lyckas komma upp i 200 landskamper med denna metod, är jag då en bättre idrottsman an Zlatan?

Dessutom, proffsidrott är definitivt inte som vilken annan karriär som helst. Man offrar enormt mycket för att ens få en chans att lyckas (utbildning, socialt liv, hälsa, ekonomi etc.). De som slås ut får börja om från början med en annan karriär. De som lyckas hålla sig kvar och som blir "stjärnor" måste tjäna ihop alla pengar som går åt före/efter karriären, under några få år. Idrottsstjärnor är dessutom offentliga personer, som tusentals människor ser upp till. Det är därför som de får mer pengar än du och jag får. Du och jag besitter varken den talang,eller den dedikation och mentala styrka, som krävs för att bli en idrottsstjärna. På grund av det så blir vi (oftast) inte lika rika och berömda som idrottsstjärnor blir.

Det är oerhört barnsligt och vekt att tycka att alla skall få samma belöningar, trots att de inte presterar tillnärmelsevis lika mycket. Man får vanligtvis lön efter hur mycket det arbete man utför är värt. INTE efter hur värdefull man är som människa.

Sponsorer belönar idrottsmän utifrån hur mycket de kan öka företages försäljning, och utifrån aktuell tillgång och efterfrågan på idrottsstjärnor. Det är en helt igenom affärsmässig transaktion. Jag kan inte se hur det berör någon utomstående, och definitivt inte hur någon skulle ha rätt att klampa in och bestämma hur fria människor och företag ingår frivilliga avtal. Sponsring sker på ekonomiska grunder, och har ingenting med värdering av idrottsmän att göra. Om någon vill skänka bort en bil, så kan jag inte se hur någon utomstående, som inte har betalat för bilen, skall ha rätt till inflytande över transaktionen.

Lite som om jag skulle komma och stjäla de julklappar som du köpt till dina barn, eftersom jag tycker att det vore mer rättvist att skänka dem till barn i tredje världen. Om du tycker detta är ok, vänligen skicka namn och adress, så kommer jag och tar dina barns leksaker bums.

Om inte, så får du gärna förklara varför du (eller någon annan utomstående) skall ha åsikter om vem en sponsor väljer att sponsra?
Senast redigerad av vasadueller 2013-12-27 kl. 00:51.
Citera
2013-12-27, 00:32
Medlem
Samtidigt, vem bryr sig om vad zlatan säger, han e ju bara en fotbollspelare, ok han e bra men knappast kan han So bestämma å styra. Nåra bryr sig resten skiter i honom, merparten skulle jag tro. Somna om..
Citera
2013-12-27, 00:36
Medlem
Jag tycker inte att Anders prestation kan jämföras med Therese på grund av det klara skälet att herr- och damfotboll inte spelas på samma nivå. Nu tog ju inte Anders emot bilen då det var ett ganska ogenomtänkt pris att ge. Frågan är dock om Therese hade tagit emot bilen om den gick till henne, trots de kommande utgifterna.

Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Så jag förstår inte hur en del kan se honom som modig och nu vågade han säga si och säga så och så vidare.
Nej, det förstår inte jag heller. Det är väl ingen nyhet att Zlatan visar vad han tycker? Det har han ju på ett eller annat sätt både gjort av och på planen redan innan han blev såpass känd. Vill man inte att folk brusar upp så kan det vara en bra idé att endast vädra sina åsikter ibland, att Zlatan däremot skulle bry sig om att folk brusar upp stämmer ju inte och det har han redan visat - och det har alla varit nöjda med, tills nu.
Citera
2013-12-27, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Zlatan har i och för sig en värdegrund. Vad de menar, antagligen, är att alla ska ha en gemensam värdegrund. En inställnings som i sig själv är högst tvivelsam.

Etablerade medier har alltid försökt placera Z i olika fack men aldrig lyckats. Z har aldrig gillat svensk media och tydligt dragit en gräns om att inte uttala sig politiskt när medier försökt få honom till det. Han vill nog känna sig så fri som möjligt. Detta med värdegrund är nog inget han ens tänkt på och reflekterat över överhuvudtaget. Han säger bara vad han tycker och sen är det inte mer med det. Därefter kan alla moralpredika och säga vad dem vill.. Han skiter nog mest i vilket då han inte är beroende av svensk media, han har alla världens medier att tillgå om han så vill och en enorm fan-base över hela världen. Hans kritiker, kända eller okända, är helt chanslösa.. Ingenting kommer att förändras och Z skulle aldrig i helvete göra en pudel och be om ursäkt eller nått sånt. Han sitter nog hemma i sin fåtölj nu o flinar åt all uppståndelse medans han lirar fotboll på xbox.
Citera
2013-12-27, 00:41
Medlem
Cyranos avatar
Sanningen är som vanligt tvådelad. Att likställa herr- och damfotboll är förstås ren idioti. Det handlar inte om herr- eller damidrott, utan om konkurrens och svårighet att nå framgång. Inom t.ex fri idrott är villkoren mer likvärdiga, de har liknande konkurrens att hantera. Damfotboll är däremot fortfarande en mycket liten sport med få utövare.

Jag brukar ibland kolla damfotboll vid stora mästerskap, men blir snabbt frustrerad pga. bristande bollbehandling och taktisk oförmåga. Men framförallt pga. att de utövar ett spel som de saknar fysiska förutsättningar att behärska. Damfotboll bör utövas som pojklagsfotboll, dvs. med mindre boll, mindre mål och mindre planer. Om dessa självklara åtgärder genomfördes vore mycket vunnet. Av självklara skäl finns det t.ex. ingen inom fri idrott som vill driva igenom att damkulan ska vara lika tung som herrkulan. Att det råder andra villkor inom damfotbollen är troligen politiskt betingat.

Så sakligt har Zlatan helt rätt. Att medias behandling av Anders Svensson är fullkomligt avskyvärt framstår väl klart för alla. Han har istället för att få en välförtjänt hyllning, istället helt oförskyllt hamnat i denna skitstorm.

Men, våra damfotbollsspelare kan endast jämföras med den konkurrens som finns, och där har de nått långt. Och det är inte förbundets sak att ranka prestationer på könsbasis, så damfotbollsspelarna ska behandlas lika i just denna kontext, dvs. fotbollsförbundets uppgift är att ära herrar och damer lika.
Citera
2013-12-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Jag tycker inte att Anders prestation kan jämföras med Therese på grund av det klara skälet att herr- och damfotboll inte spelas på samma nivå. Nu tog ju inte Anders emot bilen då det var ett ganska ogenomtänkt pris att ge. Frågan är dock om Therese hade tagit emot bilen om den gick till henne, trots de kommande utgifterna.

Nej, det förstår inte jag heller. Det är väl ingen nyhet att Zlatan visar vad han tycker? Det har han ju på ett eller annat sätt både gjort av och på planen redan innan han blev såpass känd. Vill man inte att folk brusar upp så kan det vara en bra idé att endast vädra sina åsikter ibland, att Zlatan däremot skulle bry sig om att folk brusar upp stämmer ju inte och det har han redan visat - och det har alla varit nöjda med, tills nu.

Jaha haha jag ser Z lite som kungen. De gör vad de ska, klipper band, sparkar boll gör mer eller mindre sunda uttalanden och ibland hamnar det de säger lite snett och så stormar i den pyttelilla fingerborgen.
Citera
2013-12-27, 00:51
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Etablerade medier har alltid försökt placera Z i olika fack men aldrig lyckats. Z har aldrig gillat svensk media och tydligt dragit en gräns om att inte uttala sig politiskt när medier försökt få honom till det. Han vill nog känna sig så fri som möjligt. Detta med värdegrund är nog inget han ens tänkt på och reflekterat över överhuvudtaget. Han säger bara vad han tycker och sen är det inte mer med det. Därefter kan alla moralpredika och säga vad dem vill.. Han skiter nog mest i vilket då han inte är beroende av svensk media, han har alla världens medier att tillgå om han så vill och en enorm fan-base över hela världen. Hans kritiker, kända eller okända, är helt chanslösa.. Ingenting kommer att förändras och Z skulle aldrig i helvete göra en pudel och be om ursäkt eller nått sånt. Han sitter nog hemma i sin fåtölj nu o flinar åt all uppståndelse medans han lirar fotboll på xbox.

Ja, förmodligen gör han det. Men ibland undrar man varför han spelar i landslaget öht? Det kan inte vara roligt för alla småtjejer runt om i landet som drömmer om att bli en ny lotta schelin att få läsa detta. Svenska fotbollsförbundet har haft ett och ett halvt dygn på sig att kommentera zlatans utspel. Den slutsats dom kom fram till är att dom inte lägger sig i vad enskilda spelare tycker.
Citera
2013-12-27, 01:14
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Han är bara en helt vanlig babbe.. Där har du skälet till hans primitiva och osympatiska beteende och uttalanden.. Babbar är såna helt enkelt..

Den här tråden var kul att läsa tills du dök upp med ditt tröttsamma skitsnack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in