http://blogg.fotbollskanalen.se/lundh/2013/12/26/zlatan-borde-uppskatta-hur-sundhage-o-co-kampat-sig-upp/
Olof Lundh skriver mycket bra om ämnet, men jag tycker han missar en viktig aspekt.
Erving Goffman har beskrivit mänsklig kommunikation som en teater där skådespelarna (alla människor i ett samhälle) har en 'privat sfär' bakom scenen. Där kan vi vara oss själva, säga och tycka vad vi vill. Det är där som vi förbereder oss för att stå på scen (möta andra människor).
Teorin går ut på att det finns olika scener, att vi förbereder oss på olika sätt. Bakre regionen kan motsvara ens hem, där man 'går ut på scen' när man går hem till en polare, går till jobbet, osv). Inom PR-branschen talar man om "medieträning", dvs att man är väldigt kontrollerad i vad man säger när man uttalar sig (eller agerar) offentligt. Erik Niva skrev en gång att det är inga problem att få en intervju med världens bästa fotbollsspelare, svårigheten ligger i att få dem att säga något intressant. Offentliga personer värnar väldigt mycket om sina 'bakre regioner'; väljer sina 'roller' väldigt noga.
Zlatan har under hösten blivit mer öppen än någonsin tidigare, detta är alldeles säkert en planerad PR-strategi. Under alla år har han (bortsett från boken) aldrig sagt mer än "det var en bra match, jag känner mig bra, vi måste fortsätta kämpa". Nu kan vi lyssna på honom göra radiointervjuer när han sitter med morgonkaffet.
Enligt Goffmans teori har Zlatan öppnat ett fönster till sina bakre regioner. Ett lysande exempel är när han diskuterar
sina TV-spelsvanor. Sällan har han varit så privat när han pratar om sitt hem och sin familj. Men att öppna upp sina bakre regioner innebär också att fler aspekter av ens personlighet öppnas upp för granskning.
Alla människor har tankar och idéer som de inte vill dela med andra människor. Att vara fullkomligt ärlig kan få konsekvenser. Zlatans karaktär och pondus gör att många människor är intresserade av hur han är som person. När Zlatan är helt ärlig (eller säger något som han egentligen inte menar) spricker bilden av hur Zlatan
borde vara.
Åsikterna som Zlatan har/gav uttryck för, är inte helt annorlunda från åsikterna som många andra har. Varför Zlatans åsikt får mer uppmärksamhet än någon annans, är också komplicerat.