2013-12-26, 22:19
Medlem
bfilms avatar
Zlatan har ju bara annamat den rådande normkritiska linjen som de röda har kämpat så hårt för. Nu är det bara så att de kämpat så bra att de under en längre tid satt dagordningen och fått agera både åklagare och domare för vad som anses vara rätt eller fel så nu är det deras normer som kritiseras.
Citera
2013-12-26, 22:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
För att det är samma sport? För att om man uppmärksammar Svenssons landskamper på en egen gala så borde man rimligtvis också uppmärksamma Sjögrans. Man sänder ut signaler från förbundets sida att man inte värderar sporterna likadant.

Nä det är ju inte riktigt samma sport. De försöker spela med samma viarabler men det leder till att damernas liga blir usel och saknar kvalitet. Därmed blir det en bisarrt nog en mindre bedrift att ha fler damlandslagskamper. De borde inte ens försöka göra det till samma sport. De borde låta damfotboll utvecklas på egna linjer. Linjer som passar kvinnors fysik bättre. Mindre plan, mindre mål, lättare boll, mer individualism, och sexigare utstrålning.

Sen kan alla journalister som vill göra töntiga jämförelser gå och dra något gammalt över sig.
Citera
2013-12-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilleboy
Med tanke på att damfotbollisterna kan åka på läger osv endast för att Zlatan och Co. Drar in stålar till förbundet så vore det inte mer än rätt om Therese ingick som chaufför till taco-Anders bil. Ett och annat blåsjobb borde hon i ärlighetens namn också kunna bjuda på.

Vad märkligt det måste vara att förstå hur det är i Sverige när man är utlandssvenska som Zlatan.

Zlatan kommer imorgon att ge ytterligare en intervju där han berättar om sin upprördhet över att kallas för utlandssvenskA.

Hur mycket ska han behöva tåla egentligen, stackarn?
Citera
2013-12-26, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Detta är bara en så underbar grej!! Z har sagt sitt hjärtas mening, han backar sin polare Anders S på ett hedervärt sätt. Uttrycker sig sedan väldigt icke-PK och feminist/journalist/vänstern går i total spinn

Fast problemet är att de inte kan ge sig på Zlatan. Han är ju nyckeln till den egna försörjningen (Johanna Fränden typexempel, kolla utfallet mot... "Publicistiska haveriet.." @juanitafranden Man garvar ju på sig åt pinsamheten när hon inte vågar yppa kritik mot Z själv.

Dessutom är han oberörbar för vänstertomtar med sin Rosengårdsbakgrund. Då ger de hellre sig på en kollega på Expressen. Kallar intervjun haveri, katastrofal, mot alla regler osv. Trots att den plockats upp av internationell media, fått enorm uppmärksamhet och lett till omfattande debatt. En succé-intervju helt enkelt. Men det kallar de haveri på Twitter... Deras åsikt verkar vara att om en av världens största fotbollsstjärnor gör ett kontroversiellt uttalande så ska det inte publiceras. Så ologiskt och så långt från sanningen man komma!
Ljugande journalister, inte värda respekt alls.
....men Zlatan pratar ju inte med nån. Han sitter bara och spyr ut meddelanden via sin app. eller twitter, Han borde fundera på att värna om sitt varumärke om han bryr sig. Eller så kan han sitta kvar i sin bubbla och räkna pengar....men nåt föredöme är han iallafall inte i mina ögon. Han är ändå lagkapten för landslaget och det är synd att ingen ställer krav. Skulle man göra det tackar han nej och då blir det inga VM. Tyvärr...
Citera
2013-12-26, 22:58
Medlem
neguins avatar
http://blogg.fotbollskanalen.se/lundh/2013/12/26/zlatan-borde-uppskatta-hur-sundhage-o-co-kampat-sig-upp/

Olof Lundh skriver mycket bra om ämnet, men jag tycker han missar en viktig aspekt. Erving Goffman har beskrivit mänsklig kommunikation som en teater där skådespelarna (alla människor i ett samhälle) har en 'privat sfär' bakom scenen. Där kan vi vara oss själva, säga och tycka vad vi vill. Det är där som vi förbereder oss för att stå på scen (möta andra människor).

Teorin går ut på att det finns olika scener, att vi förbereder oss på olika sätt. Bakre regionen kan motsvara ens hem, där man 'går ut på scen' när man går hem till en polare, går till jobbet, osv). Inom PR-branschen talar man om "medieträning", dvs att man är väldigt kontrollerad i vad man säger när man uttalar sig (eller agerar) offentligt. Erik Niva skrev en gång att det är inga problem att få en intervju med världens bästa fotbollsspelare, svårigheten ligger i att få dem att säga något intressant. Offentliga personer värnar väldigt mycket om sina 'bakre regioner'; väljer sina 'roller' väldigt noga.

Zlatan har under hösten blivit mer öppen än någonsin tidigare, detta är alldeles säkert en planerad PR-strategi. Under alla år har han (bortsett från boken) aldrig sagt mer än "det var en bra match, jag känner mig bra, vi måste fortsätta kämpa". Nu kan vi lyssna på honom göra radiointervjuer när han sitter med morgonkaffet.

Enligt Goffmans teori har Zlatan öppnat ett fönster till sina bakre regioner. Ett lysande exempel är när han diskuterar sina TV-spelsvanor. Sällan har han varit så privat när han pratar om sitt hem och sin familj. Men att öppna upp sina bakre regioner innebär också att fler aspekter av ens personlighet öppnas upp för granskning. Alla människor har tankar och idéer som de inte vill dela med andra människor. Att vara fullkomligt ärlig kan få konsekvenser. Zlatans karaktär och pondus gör att många människor är intresserade av hur han är som person. När Zlatan är helt ärlig (eller säger något som han egentligen inte menar) spricker bilden av hur Zlatan borde vara.

Åsikterna som Zlatan har/gav uttryck för, är inte helt annorlunda från åsikterna som många andra har. Varför Zlatans åsikt får mer uppmärksamhet än någon annans, är också komplicerat.
Citera
2013-12-26, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Zlatan kommer imorgon att ge ytterligare en intervju där han berättar om sin upprördhet över att kallas för utlandssvenskA.

Hur mycket ska han behöva tåla egentligen, stackarn?

Vad vet vi om Zlatans kvinnokomplex egentligen?
När damspelarna vill va som killar (en del) så smyger Zlatan kanske omkring i läppstift, blus, bh och kjol, naturligtvis har han lossat på hästsvansen och slänger lite slampigt med hårsvallet medan han känner sig diskriminerad att det inte tillverkas högklackade skor i st 48.
Citera
2013-12-26, 23:28
Medlem
El Capitanos avatar
Haha jag noterade att Sundhage är igång nu, med begreppet "värdegrund" denna "värdegrund" verkar Pk-iterna försöka göra till någon slags grundlag. Ett spännande koncept som verkar anses stå över yttrandefriheten - alltså att man gärna får tycka så länge man tycker rätt, annars är det tyvärr brott mot värdegrunden.

Jag har ett nytt förslag som vi kan kalla "demokratins första huvudsats", det innebär att alla som hänvisar till värdegrund bör betraktas som fascister och motståndare till demokratins verkliga fundament. Värdegrunden är bara en omskrivning för en totalitär samhällssyn där ens egenhändigt konstruerade ramverk för diskussionen inte får ifrågasättas.
Senast redigerad av El Capitano 2013-12-26 kl. 23:31.
Citera
2013-12-26, 23:33
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippu
....men Zlatan pratar ju inte med nån. Han sitter bara och spyr ut meddelanden via sin app. eller twitter, Han borde fundera på att värna om sitt varumärke om han bryr sig. Eller så kan han sitta kvar i sin bubbla och räkna pengar....men nåt föredöme är han iallafall inte i mina ögon. Han är ändå lagkapten för landslaget och det är synd att ingen ställer krav. Skulle man göra det tackar han nej och då blir det inga VM. Tyvärr...

I sakfrågan tycker jag hans uttalanden kan diskuteras. Jag tycker han har rätt i att AS fått oförtjänt skit, sen uttryckte han det ganska drygt. men va fan, varför ska han inte få säga det han tycker?

Men det intressanta är inte uttalandena i sig utan reaktionerna på dem. När journalister slår dubbelknut på sig själva. När feminister helt plötsligt inte vågar yttra sig... Ja då kan man inte annat än garva.
Och förresten, Zs varumärke står inte och faller med detta...
Senast redigerad av Kaita 2013-12-26 kl. 23:36.
Citera
2013-12-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
I sakfrågan tycker jag hans uttalanden kan diskuteras. Jag tycker han har rätt i att AS fått oförtjänt skit, sen uttryckte han det ganska drygt. men va fan, varför ska han inte få säga det han tycker?

Men det intressanta är inte uttalandena i sig utan reaktionerna på dem. När journalister slår dubbelknut på sig själva. När feminister helt plötsligt inte vågar yttra sig... Ja då kan man inte annat än garva.
Och förresten, Zs varumärke står inte och faller med detta...

Nej, Zlatans varumärke står inte och faller med detta.

Så jag förstår inte hur en del kan se honom som modig och nu vågade han säga si och säga så och så vidare.
Citera
2013-12-26, 23:42
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Haha jag noterade att Sundhage är igång nu, med begreppet "värdegrund" denna "värdegrund" verkar Pk-iterna försöka göra till någon slags grundlag. Ett spännande koncept som verkar anses stå över yttrandefriheten - alltså att man gärna får tycka så länge man tycker rätt, annars är det tyvärr brott mot värdegrunden.

Jag har ett nytt förslag som vi kan kalla "demokratins första huvudsats", det innebär att alla som hänvisar till värdegrund bör betraktas som fascister och motståndare till demokratins verkliga fundament. Värdegrunden är bara en omskrivning för en totalitär samhällssyn där ens egenhändigt konstruerade ramverk för diskussionen inte får ifrågasättas.

Du har rätt i sak, alltså att vi har yttrandefrihet, det är en mänsklig rättighet. Men det är ingen mänsklig rättighet att spela i landslaget.
Citera
2013-12-26, 23:45
Medlem
Snart kommer man låta damer och herrar spela tillsammans för att det ska bli jämställt!

Det är bara en tidsfråga! Tyvärr!
Citera
2013-12-26, 23:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Zlatan har i och för sig en värdegrund. Vad de menar, antagligen, är att alla ska ha en gemensam värdegrund. En inställnings som i sig själv är högst tvivelsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in