2013-12-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Misstaget du gjorde var ett riktigt rookie-mistake: lageröl smakar bäst runt 5,5%, bortom det tar alkoholen över den lilla humle som finns, och det smakar bara dåligt hemkört.

Vill du dricka stark öl som smakar bra, får du överge skit-ölen och övergå till hantverksöl, börja med de belgiska trappist- och klosterölen, de ligger ofta runt 8-9% (ibland mindre, ibland mera).

Nästa gång köper du Chimay Blå (9%), då får du dessutom uppleva ett av världens bästa öl - som blir bättre med åren (tål att lagras i åtminstone 10 år).

Ok? Sluta stödja dålig öl..
Jag var i Bayern för ett tag sedan, då testade jag en rackare som låg på 15% (också ett experiment), jag upplevde att den smakade betydligt bättre. Blev dock rejält berusad på en liter. De såldes endast på hel litrar.
Citera
2013-12-26, 22:27
Medlem
homan3s avatar
Jamen herregud, när man ska ut i skogen ett par dar, och vill ha en öl ibland, ids
man bära på en 2,8 då?
Citera
2013-12-26, 22:31
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Misstaget du gjorde var ett riktigt rookie-mistake: lageröl smakar bäst runt 5,5%, bortom det tar alkoholen över den lilla humle som finns, och det smakar bara dåligt hemkört.

Vill du dricka stark öl som smakar bra, får du överge skit-ölen och övergå till hantverksöl, börja med de belgiska trappist- och klosterölen, de ligger ofta runt 8-9% (ibland mindre, ibland mera).

Nästa gång köper du Chimay Blå (9%), då får du dessutom uppleva ett av världens bästa öl - som blir bättre med åren (tål att lagras i åtminstone 10 år).

Ok? Sluta stödja dålig öl..
Exakt. Det är skillnad på öl och öl. I allmänhet brukar lager som närmar sig 7% börja smaka för mycket sprit, medan många ales och andra öl inte börjar göra det förrän över 10-11% istället. Sen finns det ett fåtal öl som ligger även över det och fortfarande smakar gott, men det är inte så många.

Arboga 10.2 är i mina ögon en styggelse, och smakar precis som du säger, som om man "bättrat på" en tråkig lager med en skvätt dåligt hembrännt.
Citera
2013-12-26, 22:42
Medlem
nnnipzs avatar
Beror helt på öl...

Men den gyllene regeln när det gäller Arboga 10,2 är att varva med valfri billig 7.0:a så kommer 7.0:an smaka ljuvligt. Görs med fördel tillsammans med kompis, så man växlar burk mellan klunkarna

Billig starköl (8.0%+) är äcklig men t.ex brewdogs cocoa psycho är 10% men enligt mig jävligt god.
Citera
2013-12-26, 22:44
Medlem
15APRILs avatar
Öl ska inte drickas över 6,0 % fast efter 5.6 tar spritsmaken över..
Citera
2013-12-26, 22:46
Bannlyst
det finns visst go öl på över 7.5 iallafall för oss vuxna... testa Oppigårds thurbo IPA på 8,5% kostar visserligen 25,90:-/33cl men fan värd det

inget för o bli full på alltså
Citera
2013-12-26, 22:48
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
ÖÖÖh. Dricker du två av dessa blir du full. Trust me.
Du var mig en ovanligt klen jävel.
Är du 15?
Citera
2013-12-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joejjeman
det finns visst go öl på över 7.5 iallafall för oss vuxna... testa Oppigårds thurbo IPA på 8,5% kostar visserligen 25,90:-/33cl men fan värd det

inget för o bli full på alltså
Det där är ju bara trams. Jag är vuxen så vad du menar med det kan jag bara spekulera om.

Finns den på bolaget?
Citera
2013-12-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Du var mig en ovanligt klen jävel.
Är du 15?
Jag är 30+

Tack för ditt kreativa inlägg.
Citera
2013-12-26, 22:53
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattematiken
Jag köper alltid Åbro 7,3.
Dem smakar riktigt bra för att vara starköl. Väldig ljus öl o jag som inte är öldrickare kan dricka den.
Fick mig att tänka på denna http://www.youtube.com/watch?v=iKUDppX2Kuo haha

Själv så gillar jag 7.5 three hearts och den ölen har även fått pris. Kan även vara 7.3 inte riktigt säker.
Citera
2013-12-26, 23:00
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15APRIL
Öl ska inte drickas över 6,0 % fast efter 5.6 tar spritsmaken över..
Återigen, detta gäller bara smaklösa lageröl.
Prova något nytt, lägg några kronor extra och köp ett bra öl med styrka istället.
Någon nämnde Oppigårds Thurbo IPA, alldeles lysande exempel på välhumlat öl med lite extra alkohol.

Hela den amerikanska IPA-vågen som startade för några år sedan har tagit fram många enastående öl med god smak där humle, jäst och alkohol har balanserats på många olika sätt.

Det du ska leta efter är IPA, DIPA, DIIPA, Imperial Stout och Barley Wine.
ja förutom belgo-ölen, som är självklara för alla som gillar öl på riktigt och inte fegar ur för lite smak.
Citera
2013-12-26, 23:01
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Jag är 30+

Tack för ditt kreativa inlägg.

Duvel är väl rätt lättdrucken för att vara på 8.5% må jag säga! Dom flesta "finsmakare" har väl provat den?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=1654
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in