Citat:
Ursprungligen postat av
Tesco
Heißa, heißasa liksom
hopsa, hopsasa, hopsala, finns i Duden och anges som "föråldrat" respektive "barnspråk".
Heißa, juchei! är en sammansättning jag hört i tysk folkvisa. SAOB menar tyskt ursprung till både
hejsan och
hoppsan (separata artiklar).
Här är en polsk barnvisa med hopsasa, visserligen utan hejsa(n):
http://www.youtube.com/watch?v=H8B9hH6JUzM
Finns det någon särskild anledning att tro på svenskt ursprung?
Ja. De Svenska soldater som frekventerade tysktalande områden under 30-åriga kriget kan ha gjort intryck på den tysktalande befolkningen.
Jag säger absolut inte att det är på det sättet eller att det ens är troligt men det var just det jag ville diskutera.
I samma genre kan jag säga att det vi tolkar som "de dumma Svenskarna", (" dis dumme Scweden") egenligen är "die Stumme Scweden". Jante lär oss att tolka oss själva som dummare än vi är. Samma Jante kanske förbjuder oss att tro att vi påverkat Tyskan.
Likt Hamilkar så tycker jag att det låter väldigt Svenskt och inte alls Tyskt med "Heissa hopsasa".
Som jag skrev i den andra tråden har liknande ramsor använts av Svenska soldater som marschanfang och det fick mig att fundera över hur gammalt det var. Fanns uttrycket i folklig Svenska på 1600-talet kan det vara plausibelt att det är en Svensk påverkan i det område där Svensk trupp rörde sig under 30-åriga kriget.
Schikaneder kan ha hört liknande ramsor från Svenska krigsfångar eller arbetare.
EDIT: Även Polen har haft täta kontakter med Sverige och man kan ha tagit upp "hoppsansa" även där.