Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Varför är det just "rättshaverister" SD väljer att rikta sitt avståndstagande emot? Varför inte mot rasister?
Nu är du inte så lite orättvis. Det ena utesluter givetvis inte det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Är det intr så att SD både behöver och dessutom sympatiserar med sina rasister? De säger att de haren nolltolerans mot rasism, men kan inte ge prov på hur effektiv denna åtgärd varit - förutom vad gäller just rättshaverister. De har åkt ut. Men partiföreträdare med rasistiska åsikter har sällan åkt ut, och då det hänt är det bara i anslutning till mediadrev.
Nej. Hört talas om fallet Patrik Ehn? Hans sympatier kan man säga mycket om - men någon ointellektuell rättshaverist kan man inte säga att han är.
Sedan är det ju inte lätt att påträffa rasister som inte är öppna med sina åsikter i normala fall. Då kan det bli ett mediedrev där information som partiet inte haft tillgång till (som anonyma kommentarer) som får dem på fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Du själv - i en diskussion om partiets rasism - väljer också att blunda för rasismen och behovet att rensa ut dem - och istället lägger du fokus på rättshaveristerna.
Men vilken skada tycker du några rättshaverister kan ge partiet, i jämförelse med rasisterna - som ju är i majoritet. Hade du varit beredd att rensa ut en majoritet av partiets ledamöter (även på hög nivå) för att skapa ett orasistiskt trovärdigt parti? Eller tycker du att partiet ska vara en megafon för landets rasism?
Alla eventuella rasister eller extremister som påträffas ska ut. Det är partilinjen redan idag, som du vet. Med det sagt så upplever jag inte att problemet är så stort som du vill få det till - det handlar definitivt inte om en majoritet av partiets ledamöter någonstans. När jag var med i KD händer det att jag fick höra en och annan rasistisk gliring från någon enstaka företrädare, det drogs till och med en del fylleskämt som var rejält åt det hållet, detta är inte isolerat till SD.
Citat:
Ursprungligen postat av
Le Grand Maître
Vadå SDare deltog inte i SvPs propagandamöten i syfte att få "tips". Har du inte följt med rapporteringen från Almedalsveckan? Eller är det ett så besvärligt faktum att du måste förneka ad absurdum?
Nej, jag tror inte på det. Redan i en intervju 199-någonting sa Mikael Jansson att besök på nazistmöten från SD:are absolut inte tolereras, så du kan ju själv räkna ut hur det ser ut på den fronten nu. Har du källor på det? Har du namn och bild är det ju bara att tipsa partiet.