2013-12-26, 21:13
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
"Den anhållne 26-åringen har bott i studentlägenheten i Lund sedan början av året. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18081548.ab

Det märkliga är alltså inte att han bor på Kämnärs, men att han flyttat dit såpass nyligen, med tanke på att han läst i Lund sedan många år tillbaka. Kanske ett förhållande som spruckit, de som "hatar" korridorlivet brukar nämligen flytta ganska omgående till lägenhet - om denna person bott på korridor i 5 år så borde han rimligen valt ett mer attraktivt område än dötråkiga Kämnärs...

Beror helt på var han bott innan. Kamnärs ligger rätt nära Kemicentrum vilket kanske gav mindre pendelsträcka iom flytten?
Citera
2013-12-26, 21:16
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Jag kan köpa att man kan bli deprimerad och insjukna i psykisk ohälsa och hela den biten. Det jag dock tycker är anmärkningsvärt är att Magne Torbjörnsson sitter med ett skarpladdat vapen i sin studentlya. Dessutom tvekar han inte att mörda sin egen far med detta vapen.

Jag har ej hittat några indikationer på att Magne Torbjörnsson skulle vara sportskytt eller något sånt. Så jag lutar åt att vapnet är illegalt i det här läget.

EDIT, ser att en del fortfarande sitter fast vid diskussionen om varför han bodde här och inte där osv.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2013-12-26 kl. 21:23.
Citera
2013-12-26, 21:19
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Haha, jag har inga problem med spriten om det inte räknas till problem att jag endast dricker kanske vart femte år.

Att GM hade en pistol, om det nu var så, är inte normalt.
Kan det ha varit för att skydda sig, efter senaste tidens påstådda slagsmål?

Men att då använda den till att skjuta sin farsa tyder ju på att grabben antingen är sjuk, eller att osämja uppstått med fadern. Osämjan kan ju också varit grundorsak till varför GM beväpnat sig.

Kan GM cirkulerat i kriminella kretsar utan polisens vetskap? Eller hade han kanske pistolen i lagligt förvärv? Det skulle inte förvåna mig om det var en 22:a.

Varför en 22:a? Jag har inte koll på handeldvapen, är 22r lättare få tag på?
Citera
2013-12-26, 21:28
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Är det ingen som är intresserad av att diskutera varför Magne Torbjörnsson hade ett skarpladdat vapen hemma i studentlyan?

Det hade kunnat diskuteras i oändligheten.
* Höll det åt en kompis
* Vapenfascination
* Tänkte döda med den
* Visste att någon var ute efter honom

Etc... Svårt utan någon motivbild wse.
Citera
2013-12-26, 21:30
Medlem
Citat:
Dessutom tvekar han inte att mörda sin egen far med detta vapen

Välkommen tillbaka!

Jag ogillar din beskrivning, främst utifrån att han framställs som en kallblodig mördare som utan att tveka låter skjuta sin egen far. Det låter som att du var med och såg det, för detta har inte på något sätt framkommit i ex media.

Hur det exakt gick till, det vet vi inte. Det kunde likväl handla om att pappan såg honom med vapnet och försökte avväpna sonen, som höll på att begå självmord. Avväpningen går fel och ett skott råkar träffa pappan i bröstet.

Sonen var förmodligen inte vid sinna sinnens fulla bruk och i obetänksamhet avlossade ett skott som "råkade" träffade pappan i bröstet. Med hänsyn till sonens dåliga mående så behöver gärningen inte alls vara tveklös eller ens genomtänkt.
Citera
2013-12-26, 21:32
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Vet inte hur det ser ut i Lund men det är en mycket bra iaktagelse. Det finns ofta en tydlig korrelation mellan tid vid universitetet och bostadsplats, en del trivs och bor kvar i första rummet men väldigt få skulle flytta till tex flogsta efter 7 år. Antar det är samma sak här.

EXAKT!

Citat:
Är det ingen som är intresserad av att diskutera varför Magne Torbjörnsson hade ett skarpladdat vapen hemma i studentlyan?

Visst är vi det, men vi får nog nöja oss för tillfället med teorin att han var intresserad av skytte. Jag har svårt att tänka mig att en lite tillbakadragen kemist skulle kunna skaffa fram en pistol på svarta marknaden...
Citera
2013-12-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Beror helt på var han bott innan. Kamnärs ligger rätt nära Kemicentrum vilket kanske gav mindre pendelsträcka iom flytten?

Eftersom han pluggat på heltid ca 4-5 år (innan han fick en doktorandtjänst) är det väl mest troligt att han bott i Lund under studietiden.

Nu har han - såvitt jag begriper - en doktorandtjänst, vilket oftast är en heltidstjänst ägnat åt forskning/studier som inom 4 år skall resultera i en doktorsavhandling. Den kan kombineras med viss andel annan institutionstjänstgöring (oftast undervisning). Högst dock 20 % och då förlängs avhandlingskravet med motsvarande tid.

Hur det var här vet jag förstås inte - men om det var så, vill man ha så kort sträcka som möjligt till undervisningslokalerna.
Citera
2013-12-26, 21:36
Medlem
MGM ser ut som en riktig svärmorsdröm på Facebook. Tragiskt!

Och ja alla vänstermänniskor, detta är mer tragiskt än om GM är white trash, arbetare, kriminell utlänning eller liknande eftersom en akademiker (i detta fall doktorand) har mycket mer att förlora och hade kunnat bidra mycket mer till vårt samhälle. I detta fall är dessutom BO högt uppsatt akademiker. Extra illa.
Citera
2013-12-26, 21:50
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Eftersom han pluggat på heltid ca 4-5 år (innan han fick en doktorandtjänst) är det väl mest troligt att han bott i Lund under studietiden.

Jodå, men han kan bott en bit ifrån för att han inte fick lägenhet närmare. Och läser man så kanske man inte pallar tänka på att flytta närmare och så tänker man att "vafan nu fick jag doktorand och lägenhetserbjudande här, då kniper jag det".

Möjligheterna till varför han flyttade är många, men efter det som hänt så känns det som det är en flykt från någon. Uppenbarligen där pappan varit inblandad eftersom han fick ett skott i bröstet.
Citera
2013-12-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatchefer
MGM ser ut som en riktig svärmorsdröm på Facebook. Tragiskt!

Och ja alla vänstermänniskor, detta är mer tragiskt än om GM är white trash, arbetare, kriminell utlänning eller liknande eftersom en akademiker (i detta fall doktorand) har mycket mer att förlora och hade kunnat bidra mycket mer till vårt samhälle. I detta fall är dessutom BO högt uppsatt akademiker. Extra illa.

Detta är en familjetragedi, lika fruktansvärt för alla som drabbas. Oavsett bakgrund, det är betydelselöst i sammanhanget tycker jag.
Citera
2013-12-26, 22:16
Medlem
Jag hade Magne som labbhandledare i september. Han pratade lite väl snabbt och var lite smått underlig, inte så att det stack ut särskilt mycket. Störde mig mest på att han pratade så snabbt så man inte riktigt hörde vad han sa. Men när man frågade honom saker så fick man bra konkreta svar.
Har även sett honom jobba nere på Helsingkrona nation. Men som sagt, tyckte inte han var alltför konstig så om han är psykiskt sjuk var det inte uppenbart för allmänheten i alla fall.
Citera
2013-12-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maerran
Jag hade Magne som labbhandledare i september. Han pratade lite väl snabbt och var lite smått underlig, inte så att det stack ut särskilt mycket. Störde mig mest på att han pratade så snabbt så man inte riktigt hörde vad han sa. Men när man frågade honom saker så fick man bra konkreta svar.
Har även sett honom jobba nere på Helsingkrona nation. Men som sagt, tyckte inte han var alltför konstig så om han är psykiskt sjuk var det inte uppenbart för allmänheten i alla fall.

Det tolkar jag mer som att han var lite obekväm och nervös inför lärarsituationen. Att gå från att vara student till att stå vid tavlan inför en klass kan vara lite ovant till en början. Har själv stått där och också pratat för fort ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in