2013-12-26, 20:04
Medlem
Docklands avatar
Generell fråga. En del säger FU är ett hastverk m.m. men hur funkar det där? Kan en FU bedrivas i fem-tio år alltmedan en misstänkt är häktad? Eller har de någon tidspress av något slag?
Om där finns en tidspress blir det en paradox.
Citera
2013-12-26, 20:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Vad jag vet är ingen dömd ännu.
Men fu är klar, och det är väldigt lite lipande om alternativa gm.
Det finns större tidsutrymme för alternativa GM i Spekeröd, och brottsoffret hade många sexkontakter, som polisen kallar det.

Den alternative GM i Trollhättan har alibi. Har de alternativa GM i Spekeröd alibi? Är det ens utrett?
Citera
2013-12-26, 20:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Generell fråga. En del säger FU är ett hastverk m.m. men hur funkar det där? Kan en FU bedrivas i fem-tio år alltmedan en misstänkt är häktad? Eller har de någon tidspress av något slag?
Man får hållas häktad enbart under tiden FU framskrider. Går den i stå, måste den misstänkte släppas eller åtalas.
Citera
2013-12-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns större tidsutrymme för alternativa GM i Spekeröd, och brottsoffret hade många sexkontakter, som polisen kallar det.

Den alternative GM i Trollhättan har alibi. Har de alternativa GM i Spekeröd alibi? Är det ens utrett?

Det utesluter inte, enligt er logik, att det kan finnas en alt gm utan alibi i Idas telefon.
Ska då AJ frias?
Citera
2013-12-26, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

En ÅK får inte väcka åtal om utredningen inte är klar.

Ett klockrent exempel är att utredningen har växt till 33 kartlagda manliga bekanta från förra rättegångarna.

Det var ett tjänstefel att väcka åtal, en ÅK fick sparken.
Citera
2013-12-26, 20:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det utesluter inte, enligt er logik, att det kan finnas en alt gm utan alibi i Idas telefon.
Ska då AJ frias?
Man kan vända på det. Om alternative GM, PT, i Trollhättan inte fick sitt alibi utrett kan jag lova dig att det skulle bli livat i den tråden också. Har mannen, som tidigt visade att han planerade ett sexuellt förhållande med Marina och sedan försökte vilseleda polisen åt alla håll, fått sitt alibi kollat?
Citera
2013-12-26, 20:21
Medlem
Citat:
Man kan vända på det. Om alternative GM, PT, i Trollhättan inte fick sitt alibi utrett kan jag lova dig att det skulle bli livat i den tråden också. Har mannen, som tidigt visade att han planerade ett sexuellt förhållande med Marina och sedan försökte vilseleda polisen åt alla håll, fått sitt alibi kollat?

Varför vända på det?
Kan du inte bara svara på frågan?

Citat:
Ska då AJ frias?
Citera
2013-12-26, 20:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför vända på det?
Kan du inte bara svara på frågan?
Jag kan inte svara på frågan. Jag är inte tillräckligt insatt i det målet. Om man jämför PT och FB, vad är skillnaden, frånsett att PT:s alibi är kontrollerat?
Citera
2013-12-26, 20:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Källa på att mannen ifråga vilselett polisen åt alla håll, tack!

Tror nog man har kontrollerat hans alibi på ett godtagbart sätt.
Han är i vart fall inte föremål för misstankar om att ha bragt MJ om livet.
Det är däremot från dag ett mannen som inte hade för vana att besöka kyrkogårdar
mitt i natten men dock bättrades han visst enligt egen utsago kring 37 års ålder
och inte bara stegade in på en sådan plats utan till och med ska ha placerat sin
välformade rumpa på en gravstenskant och haft den kvar där en riktigt bra stund.

Ingen regel utan undantag således.

Det påminner förresten om mästerberättaren Fritiof Nilsson Piraten och vad han lät skriva
på sin egen gravsten: http://home.koping.net/tojo014/pirat.jpg
Senast redigerad av Grandioso 2013-12-26 kl. 20:53.
Citera
2013-12-26, 20:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Källa på att mannen ifråga vilselett polisen åt alla håll, tack!

Tror nog man har kontrollerat hans alibi på ett godtagbart sätt.
Han är i vart fall inte föremål för misstankar om att ha bragt MJ om livet.
Det är däremot från dag ett mannen som inte hade för vana att besöka kyrkogårdar
mitt i natten men dock bättrades han visst enligt egen utsago kring 37 års ålder
och inte bara stegade in på en sådan plats utan till och med ska ha placerat sin
välformade rumpa på en gravstenskant och haft den kvar där en riktigt bra stund.

Ingen regel utan undantag således.

Det påminner förresten om mästerberättaren Piraten Nilsson och vad han lät skriva på sin
egen gravsten: http://home.koping.net/tojo014/pirat.jpg
FUP, sid 59-73, samt slasken, sid 262.

Har du något stöd för din tro att man har kontrollerat hans alibi på något sätt alls? Det är öht inte nämnt i förhör vad han gjorde under den aktuella tiden. Om alibi inte är kontrollerat, bör han misstänkas?
Citera
2013-12-26, 21:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det med lögner som FS ska frias? Det fanns upprepad telefonkontakt mellan JE och marina på hennes vanliga privatmobil under kvällen den 6/7. Det stämmer ytterligt bra med att han fick instruktioner via telefon för att hitta till marina. Det behövs ingen förklaring av någon smygmobil eftersom det finns tiotalet mobilkontakter dem emellan denna kväll. Sprid inte lögner om att mobilkontakter saknas när det finns tio kontakter samma kväll.

Edit: nu har jag dubbelkollat förhöret med JE och han pratar uttryckligen om telefonkontakt, inte telefonsamtal. Så påstå inte att samtal saknas när han pratar om kontakt - vari både samtal och sms kan rymmas.
JE:s och Marinas telefonkontakter 6 juli är utredda.
Citat:
Telefonkontakter JE<->Marina 6 juli, smygmobilen oräknat
SMS JE->Marinas privatmobil 15:04:33
SMS Marinas privatmobil->JE 15:06:01
Samtal JE->Marinas röstbrevlåda 18:26:08 3 sek
Samtal JE->Marinas röstbrevlåda 18:35:32 1 sek
Samtal JE->Marinas röstbrevlåda 19:07:59 6 sek
SMS Marinas privatmobil->JE 19:09:27
SMS JE->Marinas privatmobil 19:11:35
SMS Marinas privatmobil->JE 19:12:52
SMS JE->Marinas privatmobil 19:13:31
SMS Marinas privatmobil->JE 19:14:46
Samtal Marinas privatmobil->JE 19:26:52 4 min 43 sek
Samtal JE->Marinas röstbrevlåda 19:34:23 4 sek

Man ser mönstret komma igen, Marina svarar på ett samtal till röstbrevlådan med ett SMS.

Och frågan kvarstår, vad gjorde JE:s bil i Övre Röra fm 7/7?
Det finns ingen kontakt som passar ihop med en vägbeskrivning från Marina.

Påstå inte igen att jag kommer med en lögn.
Citera
2013-12-26, 22:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Det bör ju tilläggas att Svenkvist kommer att driva ett hårdare förhör med ett av Hanssons vittnen.
Och med det så kan man säkert börja stryka en hel del ur Hansson sk bevisning.
Jag gick igenom Hanssons bevisning och såg att det va en hel del man direkt kan ta bort, och då krymper antalet i hans aktbilaga till några stycken bevis bara.
Ingen åklagare fick sparken i fallet Marina utan åklagaren sadlade om till att tjänstgöra som advokat.
Sannerholm avancerade till Göteborg från Uddevalla som chefsåklagare.
Svenkvist är handplockad av Riksåklagaren för att driva detta fallet i Hovrätten. Och det är nog så att just Svenkvist är den åklagaren som drivit flera nära relationsmord med stor framgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in