2013-12-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det låter som en väldigt trolig förklaring. Jag skulle dock vilja bidra med en teori om den bidragande eller utlösande faktorn. BO har en ordentligt gedigen akademisk karriär, medan sonen efter sex års studier fortfarande bor i en sunkig studentlägenhet i Lunds sunkigaste studentområde. Farsan har en gård, och farsan är också chef för den institution där sonen jobbar.

Med tanke på hur högt studietryck det kan vara i familjer med hög akademisk begåvning, så är det inte helt osannolikt att familjen har pressat sonen in i en akademisk karriär som helt enkelt är svårare än vad sonen klarar av. Det brukar vara en oerhörd press på akademiska examina i såna familjer, särskilt om både farsan och sonen har fortsatt sina karriärer inom universitetsvärlden.

Högt studietryck, dåliga resultat, dålig ekonomi, tråkig livssituation, dåligt självförtroende, och det kopplat till någon sorts form av psykisk sjukdom leder till en situation som slutgiltligen briserar. Lägg märke till att det händer på familjehögtiden nummer ett, julafton. Sonen mår dåligt och isolerar sig, farsan åker över för att kolla läget, det blir någon sorts konfrontation, och sonen skjuter farsan.

Nu vet vi ju inte nåt om GM:s akademiska prestationer, men det vore intressant att se om det kan vara en bidragande faktor...

Men snälla nån, var det inte konstaterat att sonen var doktorand? Detta innebär att han redan har en akademisk grundexamen.
Citera
2013-12-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Det är helt sjukt att BO och GM identifieras efter några timmar i tråden, området blir väl beskrivet, ett tänkbart motiv målas upp och folk postar fortfarande strunt utan att läsa någonting.

Sammanfattning:

GM är 26 år och BO's son. Doktorand i kemisk fysik.
BO var 57 år och är BO's far. Docent i teoretisk kemi.
Båda är svenskar.
GM kan ha varit deprimerad eller psyiskt påverkad den senaste tiden (är det bekräftat)?
BO beskrivs som en mycket trevlig och jordnära person som var framstående i sitt fält. Jag har fått detta bekräftat från folk som jobbat runt honom.

Mordvapnet var en pistol.

Motivet till skjutningen är troligtvis psykisk ohälsa, typen av brott, tidpunkten för brottet och det faktum att BO verkar ha kört ungefär 20 mil för att prata med sin son tyder på detta.

Området där BO bor är ett studentområde där endast personer som studerar på eller är knutna till Lunds universitet bor. Det är ett mycket lungt område.
Närliggande område Magistratsvägen som vissa verkar vilja beskriva som Compton är också ett mycket lungt område även om det kanske är ett av de "sämre" i Lund. Vilket jag skulle säga är tveksamt men det säger ingeting oavsett.

Jag är med på händelseförloppet, men det jag inte greppat ännu är varför sonen hade pistol. Hade han licens för vapnet? Medlem i skytteförening? Det kanske står på någon av sidorna som jag missat?

Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
När blattar dödar familjemedlem då är det reptilhjärna, religion och/eller kultur inblandat. När svenskar dödar familjemedlem då är det familjetragedi med psykisk ohälsa...GO FLASHBACK!!

Förövrigt bor jag en stenkast därifrån och hörde sirener på julafton men trodde det var brandkår eller nått...

Den avgörande skillnaden är huruvida dödandet har stöd bland övriga familjemedlemmar eller ej. Själva definitionen av hedersmord är att det är sanktionerat av de övriga, i huvudsak manliga, familjemedlemmarna. Vi hade ett mord i Sverige förra året där familjen är kristen och mördaren var bror till offret. Dock brukar inte det nämnas i dessa sammanhang därför att själva dödandet inte hade den övriga familjens stöd (fallet Maria Baro).

De fall som brukar nämnas är Pela och Fadime, båda mördades av en sammansvärjning av ett flertal släktingar eller familjemedlemmar som ansåg att de vanhedrat sina respektive familjer.
Citera
2013-12-26, 16:09
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactus99
Men snälla nån, var det inte konstaterat att sonen var doktorand? Detta innebär att han redan har en akademisk grundexamen.

Eh, ja? Det betyder inte att det är mindre studietryck. För att ta ett exempel, alla mina syskon är akademiker, fyra av mina sex kusiner är doktorander. Det innebär inte att det är mindre tryck på prestationer, bara att det är svårare att levla upp resultaten. Och det innebär en oerhörd press på dom som inte når riktigt ända upp. En doktorandtjänst är bara inträdesbiljetten till en akademisk karriär, och BO:s karriär är långt mycket större än så. Om inte sonen är exceptionellt begåvad så är det inte troligt att han nånsin skulle komma upp på samma nivå, oavsett om han var doktorand eller inte.
Citera
2013-12-26, 16:09
Medlem
anderssundborns avatar
En kvalificerad gissning är att GM hade planerat att ta sitt eget liv.

En pistol i hemmet innebär att någon ska dö. GM sitter ensam hemma i sin studentlägenhet på julafton. Mer troligt att han tänkt begå självmord än att hans far åker 20 mil för att komma i tid till sin avrättning. Julafton är högtiden nummer 1 för gemenskap, vilket rimligtvis innebär den mest deprimerande dagen för någon som är ensam och sårbar. Depression, mörker, ensamhet. På julafton.

Av någon anledning hörs de båda av och fadern drar slutsatsen/får berättat för sig att sonen är allvarligt ledsen. Kanske nämns självmordstankar och en pistol, kanske inte. Samtalet är i alla fall tillräckligt för att fadern ska inse att han måste försöka stoppa sonen. Så han beslutar sig för att besöka honom i ett desperat försök att rädda honom ur situationen.

En dramatisk diskussion senare, sammanbrott och skrik, och kulan har fått en ny adress utan längre betänketid.

Vad tror ni om det?
Senast redigerad av anderssundborn 2013-12-26 kl. 16:20.
Citera
2013-12-26, 16:12
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactus99
Jag tror också på något liknande. Pappan och resten av familjen bor ca 20 mil från Lund. Det måste finnas en bra anledning till varför han kör en så lång sträcka på julaftonskvällen.

Säkerligen har han tagit tåget, som går direkt från Karlskrona till Lund. Han jobbar ju vid Lunds universitet, så rimligen har han dessutom en lägenhet i Lund.
Citera
2013-12-26, 16:13
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Säkerligen har han tagit tåget, som går direkt från Karlskrona till Lund. Han jobbar ju vid Lunds universitet, så rimligen har han dessutom en lägenhet i Lund.
Han parkerade sin bil en bit från sonens lägenhet.
Citera
2013-12-26, 16:16
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det låter som en väldigt trolig förklaring. Jag skulle dock vilja bidra med en teori om den bidragande eller utlösande faktorn. BO har en ordentligt gedigen akademisk karriär, medan sonen efter sex års studier fortfarande bor i en sunkig studentlägenhet i Lunds sunkigaste studentområde. Farsan har en gård, och farsan är också chef för den institution där sonen jobbar.

Med tanke på hur högt studietryck det kan vara i familjer med hög akademisk begåvning, så är det inte helt osannolikt att familjen har pressat sonen in i en akademisk karriär som helt enkelt är svårare än vad sonen klarar av. Det brukar vara en oerhörd press på akademiska examina i såna familjer, särskilt om både farsan och sonen har fortsatt sina karriärer inom universitetsvärlden.

Högt studietryck, dåliga resultat, dålig ekonomi, tråkig livssituation, dåligt självförtroende, och det kopplat till någon sorts form av psykisk sjukdom leder till en situation som slutgiltligen briserar. Lägg märke till att det händer på familjehögtiden nummer ett, julafton. Sonen mår dåligt och isolerar sig, farsan åker över för att kolla läget, det blir någon sorts konfrontation, och sonen skjuter farsan.

Nu vet vi ju inte nåt om GM:s akademiska prestationer, men det vore intressant att se om det kan vara en bidragande faktor...

Han står som medförfattare till två artiklar så tror inte han haft några större problem att svara upp mot de akademiska kraven.
Men det går säkert att få psykoser även som lovande doktorand.
Tragiskt på alla sätt är det i alla fall.

Ganska övertygad att det kommer ett erkännande, där GM inte minns själva mordet.
Citera
2013-12-26, 16:16
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han parkerade sin bil en bit från sonens lägenhet.

Aha, okej då.

F.ö är det lite suspekt att GM bara ska bott där ett kort tag (enligt aftonbladet iallafall, de kan ju ha fel)
Han är 26 år och doktorerar, Kämnärs är snarare ett område man tar då det är kortast kötid dit, har man bott i Lund såpass länge som han har gjort så borde han snarare välja nåt mer attraktivt område...
Citera
2013-12-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderssundborn
En kvalificerad gissning är att GM hade planerat att ta sitt eget liv.

En pistol i hemmet innebär att någon ska dö. GM sitter ensam hemma i sin studentlägenhet på julafton. Mer troligt att han tänkt begå självmord än att hans far åker 20 mil för att komma i tid till sin avrättning.

En dramatisk diskussion senare, sammanbrott och skrik, och kulan har fått en ny adress utan längre betänketid.

Jag vill fortfarande veta var pistolen kom ifrån?!? Det är inget som de flesta doktorander har liggandes hemma, skarpladdade och skjutklara...
Citera
2013-12-26, 16:18
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Om det är Torbjörn Åkesson som är BO, så är hans son isf även del av samma avdelning.
Torbjörn Åkesson är Associate Professor på Teoretisk Kemi, och har en gård uppåt Blekingehållet, vilket har gjort att han delat sin tid mellan Lunds Universitet och gården.
Enligt länken ovan har misstänkte GM sitt kontor på Teoretisk Kemi, även om han tillhör Kemisk Fysik.
Jag har delat kafferum med Torbjörn Åkesson, och om det är han som är BO är det en stor tragedi, eftersom han alltid framstått som en rätt jordnära person för att vara akademiker.
Misstänkte GM har jag ingen aning om, och allting låter som om det är psykiska besvär bakom.

Är det honom? 7:58 in i videon.

http://www.youtube.com/watch?v=v-Ou3BwOZiY
Citera
2013-12-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Aha, okej då.

F.ö är det lite suspekt att GM bara ska bott där ett kort tag (enligt aftonbladet iallafall, de kan ju ha fel)
Han är 26 år och doktorerar, Kämnärs är snarare ett område man tar då det är kortast kötid dit, har man bott i Lund såpass länge som han har gjort så borde han snarare välja nåt mer attraktivt område...

Jag ser inget om att han bara bott där ett kortare tag. Längst ner på listan över bostäder man vill ha är väl rimligen korridorrum. Jag känner många som bodde hela sin studietid i en 1a på kämnärsrätten utan att tycka det var ett problem, känner en del som bodde hela tiden på korridor också.

Att bli doktorand skiljer sig till en början (t.ex. lönemässigt) inte jättemycket från att vara student heller och många av mina kompisar bodde kvar ett ganska bra tag i sina studentbostäder efter att de börjat doktorera.
Citera
2013-12-26, 16:35
Medlem
Woffeltoffels avatar
När jag pluggade i Lund så bodde jag på Kämnärsvägen och det område ni beskriver som "Compton" känner jag inte igen mig i, det kunde ju verka "ruffigt" men inget jag märkte av. Kämnärsvägen var ju också ett lugnt område där det mest brottsliga man märkte av var brajjdoft som kunde hänga i luften inne på gårdarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in