Citat:
Ursprungligen postat av
Guitarsmoke
Jag skrev inatt om hur landslagets värdegrund kommer att bli viktigare än kvaliteterna på fotbollsspelarna. Det är den som har regnbågsfärgade naglar som kommer hyllas som vinnaren, inte den som gör flest mål. Denna attityd kommer att skrämma iväg de som har vinnarmentalitet, som Zlatan, och istället attrahera de som anser att strukturer och normer måste kritiseras.
Här har vi definitivt början på en trend. Speciellt som det är fult med merit i Sverige nu. Att vinna är kvinnohat. Att prestera är rasism. Att tro på merit är att vara fascist.
Ur en sådan miljö kommer få medaljer tas på sportslig grund, den grund som trots allt världen utanför Sverige använder sig av när de tävlar.
I brist på framgångar i Moskva så vann Emma Green på PK-naglar. Hon fick ojämförligt mest press och uppmärksamhet. Och de som gick emot Emma, de presenterades som förlorare, oberoende av deras sportsliga resultat. "Den Enda Värdegrunden (tm)" är allt. Resultatet är inget.
Det här kommer vi se mycket mer av framöver. "Din uppsats var usel spåkligt sett, men den handlade om Jonas Gardell som en förtryckt sexualiserad kropp, därför får du ändå toppbetyg!". Typ. Överallt i vårt mjukt totalitära genompolitiserade samhälle.
"Zlatan du är ojämförligt den bästa fotbollsspelaren som satt sin fot i Sverige, men du tycker fel. Tyvärr får du inte spela mera...", kanske Pia S säger när hon kvoterats in som förbundskapten till det svenska herr-landslaget. Sen kanske hon fortsätter "Jag tar jobbet av medkänsla till dessa rasistiska, kvinnohatande män, jag tror de kan bättra sig, vi kör mycket genus i omklädningsrummet".