2013-12-26, 13:22
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Är man en känd person och dessutom förebild för en massa unga människor som Zlatan är tycker jag att man borde ha bättre koll och känsla för vad som är ok och inte i olika sammanhang. Om man inte vill skapa en massa onödigt tjafs och tråkig stämning eller lider av Aspergers eller liknande vill säga.

Men Zlatan är superstjärna, och han är det bland annat just för att han inte bryr sig om dessa grejer.
Citera
2013-12-26, 13:23
Medlem
LawlessDarknesss avatar
Hela den här sörjan kan liknas vid att man väljer att anställa en neger för att han, trots sina landsmän, faktiskt har en god kompetens. Men han har 20-talet etniska svenskar som är mer kompetenta. Negern får ändå jobbet enbart för att han är svart och sticker ut i mängden hos sitt folkslag. Det är likadant med den här fotbollsincidenten. Damfotbollen är dålig jämfört med herrfotbollen, men ur damfotbollsperspektiv är Schelin bra.

Jag tycker att det är skevt att jämföra Schelin med Zlatan. Det är som att jämföra en medioker herrspelare från div fyra och världsspelaren Messi. Är man föraktfull för att man konstaterar fakta? Är man föraktfull för att det finns stora klasskillnader på fotbollsspelare både inom herr och damfotbollen? Varför ska kvinnliga fotbollsspelare inte få jämföras med herrspelare? Är damer en helig ko som man inte får göra jämförelser med bara för att dom har en fitta mellan benen?

Hur mycket än den feministiska pöbeln vill ha ett jämlikt land så kommer det aldrig bli så, och det är just för att det finns naturliga skillnader mellan kön och etniciteter.
Citera
2013-12-26, 13:24
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Men Zlatan är superstjärna, och han är det bland annat just för att han inte bryr sig om dessa grejer.

Nej. Han är superstjärna för att han är bra på fotboll. That´s it. I övrigt är han en stor egoistisk idiot. Cykeltjuv dessutom.

Han har till och med blivit hyllad för sitt cykeltjuveri av svensk press. Patetiskt.
Citera
2013-12-26, 13:26
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Han har till och med blivit hyllad för sitt cykeltjuveri av svensk press. Patetiskt.

Rosengård, början av 1990-talet. Lille Zlatan Ibrahimovic har hållit sig undan efter skolan som vanligt, spelat fotboll och cyklat runt på stulna cyklar. Cyklar stjäl han ofta, fotbollen finns där jämnt.

http://www.svd.se/sport/i-huvudet-pa-zlatan_6620476.svd

Fyfan, skrattar så jag gråter
Citera
2013-12-26, 13:27
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
nb
De stora kanonerna lyser med andra ord fortfarande med sin frånvaro. Bilden av att Zlatan är oantastlig i svensk media håller än så länge i sig. Förmodligen alla andra svenska fotbollsspelare hade fått springa gatlopp vid det här laget..

Stryk "förmodligen". Ingen annan svensk elitidrottsman hade överlevt den twitter- och krönikestorm som utbrutit. Det hade varit full attack tills offret legat sargad och stendöd.

Varför är inte Zlatanälskarna Sahlin och Klein på barrikaderna? Varför skriver meningslösa Johanna Frändén, som lever på Zlatan, ointressanta betraktelser på Stureplan när hennes huvudobjekt plötsligt blir folklig?
Senast redigerad av Mikojan 2013-12-26 kl. 13:41.
Citera
2013-12-26, 13:28
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
I sakfrågan kring debatten om bilen och Anders Svensson håller jag med Zlatan och jag tycker absolut att rättvisetjafset som uppstod efter att Svensson fick bilen förtjänar kritik, men man kan göra det på ett betydligt mer konstruktivt och sansat sätt än att bara vräka ur sig en massa saker i affekt.

ok, det kan man tycka, men det är i mina ögon en ickefråga.

Det påminner om alla dessa debatter om debatten som hålls i media. Där man inte vill att sakfrågorna ska diskuteras(tex invandringen) så man nöjer man sig med att till evighet, i debatt efter debatt, idissla frågeställningar som:"får man diskutera detta?" "är dte ok att diskutera detta med dessa?" "borde man kanske inte framföra detta på ett lite annorlunda sätt?" och variantera på detta till evigheten.

Det är, när media gör det, etablissemangets sätt att låtsas att man tillåter debatt/diskussion även i känsliga frågor, utan att egentligen tillåta detta alls, då det enda man gör att att debattera debatten, inte sakfrågorna. Vi borde undvika att emulera detta.

Jag tycker inte det är konstruktivt alls att haka upp sig på hur Zlatan valde att formulera sig när han försvarade Anders. Han gjorde det på ett mustigt sätt och det var uppfriskande i detta land där åsikts-tvångströjan sitter tajtare än den har gjort någon gång tidigare under min livstid.
Senast redigerad av Sockerpappan 2013-12-26 kl. 13:40.
Citera
2013-12-26, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawlessDarkness
Hela den här sörjan kan liknas vid att man väljer att anställa en neger för att han, trots sina landsmän, faktiskt har en god kompetens. Men han har 20-talet etniska svenskar som är mer kompetenta. Negern får ändå jobbet enbart för att han är svart och sticker ut i mängden hos sitt folkslag. Det är likadant med den här fotbollsincidenten. Damfotbollen är dålig jämfört med herrfotbollen, men ur damfotbollsperspektiv är Schelin bra..

Hahaha skev liknelse, men väldigt flashbackanpassad. Nej att det ens är en diskussion om dethär är stört, självklart går det inte att jämföra dam och herrfotboll och Zlatan hade lätt kunnat använda hårdare ord mot dessa idiot-journalister... Sedan att lezbianerna i damlandslaget seriöst tycker Zlatan har fel och försöker skapa en twitter-storm är ju bizzart... Tror dom att de är jämförbara eller vad är grejjen?
Citera
2013-12-26, 13:42
Medlem
LawlessDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Hahaha skev liknelse, men väldigt flashbackanpassad. Nej att det ens är en diskussion om dethär är stört, självklart går det inte att jämföra dam och herrfotboll och Zlatan hade lätt kunnat använda hårdare ord mot dessa idiot-journalister... Sedan att lezbianerna i damlandslaget seriöst tycker Zlatan har fel och försöker skapa en twitter-storm är ju bizzart... Tror dom att de är jämförbara eller vad är grejjen?

Jag ville dra till med något smarrigt så liknelsen är kanske lite missvisande. Hade Lotta Schelin kvoterats in hos Kalmar FF:s herrlag så hade det väl varit mer jämförbart kanske.

Nej jag fattar inte heller vad som är problemet. Flera kvinnor har bölat på PK-twitter. Får man aldrig under några omständigheter jämföra en man med en kvinna?
Citera
2013-12-26, 13:42
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Bra där Zlatan.

Ganska självklart att de urusla damernas prestationer inte kan jämföras med professionella manliga fotbollsspelare.

Om de vill så kan vi ju köra en match mellan Herrlandslaget och Damlandslaget, så kan vi se om Lesbianska Lagledarens värdegrund fungerar.

Det vore riktigt kul att se Herrlandslaget mot Damlandslaget, vilket resultat det skulle bli så att dessa PK-hjon kan hålla käften i framtiden om sina värdegrunder och sina påstående att de ens är i närheten lika bra som männen.

Fixa den matchen nu!! Årets match helt klart.
Citera
2013-12-26, 13:43
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
ok, det kan man tycka, men det är i mina ögon en ickefråga.

Det påminner om alla dessa debatter om debatten som hålls i media. Där man inte vill att sakfrågorna ska diskuteras(tex invandringen) så man nöjer man sig med att till evighet, i debatt efter debatt, idissla frågeställningar som:"får man diskutera detta?" "är dte ok att diskutera detta med dessa?" "borde man kanske inte framföra detta på ett lite annorlunda sätt?" och variantera på detta till evigheten.

Det är etablissemangets sätt att låtsas att man tillåter debatt/diskussion även i känsliga frågor, utan att egentligen tillåta detta alls, då det enda man gör att att debattera debatten, inte sakfrågorna.
Jag tycker inte det är konstruktivt alls att haka upp sig på hur Zlatan valde att formulera sig när han försvade Anders. Han gjorde det på ett mustigt sätt och det var uppfriskande i detta land där åsikts-tvångströjan sitter tajtare än den har gjort någon gång tidigare under min livstid.

Jag tycker tvärtom att alla dessa känsloutbrott från alla sidor (även "etablissemanget") hela tiden kommer i vägen för en konstruktiv debatt som faktiskt leder till insikt och att man kommer någonstans är en viktig fråga att ta upp. Alla känner en massa saker hela tiden och blir kränkta till höger och vänster och för ingenting. Jag hade gärna sett att alla sidor i det här sammanhanget hade tänkt ett varv till och lugnat sig lite innan man öppnar munnen istället för att bara vräka ur sig sina känslomässiga reaktioner efter behag.
Citera
2013-12-26, 13:49
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Gick i grundskolan med snubben. För en gångs skull känner man igen något han hasplar ur sig. Inte precis den smartaste killen i rummet.
Citera
2013-12-26, 13:51
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tycker tvärtom att alla dessa känsloutbrott från alla sidor (även "etablissemanget") hela tiden kommer i vägen för en konstruktiv debatt som faktiskt leder till insikt och att man kommer någonstans är en viktig fråga att ta upp. Alla känner en massa saker hela tiden och blir kränkta till höger och vänster och för ingenting. Jag hade gärna sett att alla sidor i det här sammanhanget hade tänkt ett varv till och lugnat sig lite innan man öppnar munnen istället för att bara vräka ur sig sina känslomässiga reaktioner efter behag.

Detta håller jag generellt med om.
Man bör försöka hålla känslorna i schack för att det ska blir några konstruktiva debatter.

Däremot köper jag inte det du verka tycka, att det Zlatan sa bara var någon sorts känsloutbrott, och att han därmed sa det han ville få sagt på ett så klumpigt sätt att det inte var konstruktivt. Att han borde formulerat sig annorlunda eller inte sagt någonting alls.

Det håller jag inte med om, det han sa var kaxigt och roligt samtidigt som han fick ut det han ville. Det var en sån grej som Sveriges, av mig upplevd, bästa retoriker Ian Wachtmeister kunde ha sagt, han sa liknande grejer hela tiden utan att det sades i affekt för den sakens skull. Det är bara en variant på retorik.
Senast redigerad av Sockerpappan 2013-12-26 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in