2013-12-25, 11:30
Medlem
Guitarsmokes avatar
Ingen kan väl ha missat Zlatans bomb i Expressen idag:

Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahimovic
Hur fan kan du jämföra en damprestation med en herrprestation individuellt?
Citat:
Där någon från damerna har sagt det här om jantelagen, att de ska få samma som oss. På vilken nivå är vi? De jämför mig med världens bästa fotbollsspelare ute i Europa och när jag kommer hem ska de jämföra mig med damfotboll. Vad fan, ska jag skämmas för att komma hem? säger Ibrahimovic upprört.
Citat:
Jag fick en fråga i somras om vem som är bäst, jag eller Lotta Schelin. Du skämtar med mig, va? Du skämtar med mig. Ska jag behöva svara där? Nu när jag slagit alla de här rekorden. Det här målrekordet, målen i landslaget, vem ska jag jämföra det med? Ska jag jämföra det med den som har rekordet eller med damerna? Hur kommer det att se ut då?

http://www.expressen.se/sport/fotboll/zlatans-attack-efter-debatten-om-bilpriset/

Reaktionerna från damerna:

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna Marklund
Uttalanden som förra landslagsstjärnan Hanna Marklund regarerar skarpt på.
– Det är bara nedlåtande och nedvärderande, säger hon till SportExpresssen.se
Citat:
Ursprungligen postat av Nilla Fischer
Landslagsstjärnan Nilla Fischer har också reagerat på Zlatans utspel. Wolfsburg-spelaren skriver på sin Twitter:
"Bland det dummaste uttalande jag läst".
Citat:
Ursprungligen postat av Elin Rubensson
– Jag tycker det är tråkigt att läsa, det är lite tradiga uttalanden som man får läsa ibland. De vet hur mycket tid som vi lägger ner, precis lika mycket som de gör, säger hon.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/marklund-om-zlatan-bara-nedvarderande/

Osv.

Vad säger ni om Zlatans uttalanden?
Senast redigerad av Guitarsmoke 2013-12-25 kl. 11:39. Anledning: Länkar
Citera
2013-12-25, 11:47
Medlem
hashish-boys avatar
Han har givetvis rätt... Herrfotbollen har betydligt fler utövare och är världens största sport så det är inte rimligt att jämföra dam och herrfotboll som om att det vore samma sak att ex ta vm guld för damerna och herrarna.

Det är absolut inte konstigt på något sätt att tycka så.
Citera
2013-12-25, 11:51
Bannlyst
Jag tycker det är fånigt att ens jämföra damer med herrar när det kommer till de flesta sporter. Det finns en anledning att det är uppdelat i damer och herrar och inte inom samma kategori, för att det är långt ifrån samma sak. Jag själv hade bara garvat och frågat om det är ett skämt om jag fick frågorna som han fick, så jag förstår honom.
Citera
2013-12-25, 11:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Det finns ingen herrfotboll. Det finns bara öppen klass för dem som inte har rätt att spela i dam-, junior- eller handikappkategorierna.
Citera
2013-12-25, 12:05
Medlem
Guitarsmokes avatar
PK-monstret Sverige är hungrigt och Zlatan vore god nog att offras. Han är trots allt bara en symbol för männens favoritsport som de flesta icke-intresserade associerar med huliganism, öldrickande och machobeteende. Han hyllades därför att han i egenskap av nysvensk och världens främsta idrottsman var en nagel i ögat på de som gillar blont och blåögt, men nu är nog den tiden förbi. Han kommer aldrig göra en pudel och varför skulle han ens?

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiibraaaaaaaaaaaaa!!!!!
Citera
2013-12-25, 12:12
Medlem
Katzyns avatar
Haha fan vilken lömsk journalist som frågade Zlatan om han eller Lotta var bäst!

Nej men allvarligt, det här är ett stort fel som finns i Sverige och jag tycker till skillnad från de flesta som skriver här i forumet inte att det främst handlar om jämställdhet.

Utan det finns rent generellt nått jävla snack om att det är hur mycket man anstränger sig som räknas och tanken som räknas etc.

Skitsnack, det som räknas är prestationen. Skjuter Zlatan boll bättre än damerna så gör han, finns inget ord som ändrar på hur långt en boll rullar när någon sparkar på den. Sen är det en annan sak att man bör ändra på strukturer som förhindrar vissa grupper att prestera samma som andra, men det är ju knappast gällande i den här frågan, tror knappast någon har varit ute efter att göra damerna sämre på fotboll, inte på en jävla massa år iaf.
Citera
2013-12-25, 12:21
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ldb Malmös tränare Jonas Eidevall, som tidigare i höst ledde skåningarna till SM-guld har också reagerat:

"Svenska landslaget i herrfotboll måste omedelbart inleda ett värdegrundsarbete för spelare och ledning. Just nu skadar de fotbollen", skriver han.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/landslaget/reaktioner-pa-twitter-efter-zlatans-uttalande/

Inleda ett värdegrundsarbete? Ska man sätta Zlatan i skolbänken och lära honom svensk PK-teori?
Citera
Medlem
Zlatan har självklart rätt, twittermobben kan spy hur mkt galla som helst över hans uttalanden men jag tror inte att Zlatan kommer att vika sig en tum, han säger ju trots allt sanningen.
Citera
Medlem
Balekens avatar
Zlatan bör hänvisa till: (FB) Svenska damlandslaget förlorar mot aik p-17!
Citera
2013-12-25, 12:26
Medlem
-vaas-s avatar
"Nedvärderande" - det är inget fel med att ta ner någon som är övervärderad på en mer realistisk nivå.
Citera
2013-12-25, 12:27
Medlem
Rifter666s avatar
Och där steg Zlatan några grader till i mina ögon. Bra, någon måste våga säga sanningen.
Senast redigerad av Rifter666 2013-12-25 kl. 12:52.
Citera
2013-12-25, 12:29
Avslutad
Det har alltid varit skillnad på damer och herrar och det kommer förbli så tills jorden går under. Fånigt att Zlatan ger sig in i debatten med kommentaren: "De kan få en cykel med min autograf så blir det bra". Bättre kan han faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in