2013-12-25, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haruism
Ja med dagens bevis-system, så går det inte att bevisa som jag nämnde. Om det kommer ett sätt, endag man kan bevisa Gud existens för de icke-troende, den dagen går det att bevisa. I nuläge går det inte. Så jag undrar hur de som är troende inom de vanligaste religionerna skulle svara kan du bevisa att Gud existera, så får vi se vad man får för svar ifrån dem.

Denna tråd är ju ett tydligt exempel på BRISTEN av teist-apologetiska guds-bevis. Inte bara är majoriteten av 'argumenten' pseudo- eller anti-rationella, dessa teist-apologetiska 'argument' är också inbördas motstridande.

Citat:
Titta runt lite på nätet

" Att vissa med kraftfulla försök, försöker att bevisa att han inte finns är ju egentligen starka argument att Han verkligen finns." alltså han i texten är Gud.

Bevisbörda-jonglerandet i väderkvarnkriget mot 'scientismen' (~anti-teism och/eller positivistisk materialism) är tämligen tjatigt. I princip strawman's debatterande.
Citera
2013-12-25, 15:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En intressant ... men extremt rörig .... förflyttning av kausalitets-problematiken från abrahamisk teism till panteism (?)

Kan du förtydliga denna nya kausalitets-version, och förtydliga detta förtydligande som är UTAN logik (enligt dig själv)?

Citat:
Jag väljer folk ska ha valfriheten att följa det jag har kommit underfund med som jag har som särskilt ändamål för min religion jag håller på och grundar/utvecklar. Vad jag har för påstående får var upp till en och uppfatta som sant eller ej, om en del saker verkar vara irrelevanta. Sen måste jag o.b.s så det inte glöms bort så är min religion en nytänkande religion som samlar lärdom av tidigare religioner men har nya idéer. Så mitt syfte är även att försöka vända icke-troende till troende. En agnostiker i den meningen kan även vara ateist eller teist.
Ja det kommer nya begrepp hela tiden, så det jag har som tankegångar kan vara något helt nytt. Sen vet jag inte om det går att förtydliga orsakssamband så mycket mer, om man var i min hjärna så skulle man förstå, för då skulle man se själva verkan, som jag har svårt att förtydliga mig i text/ord.

Visst, ditt resonemang har sitt ursprung i nån subjektiv känsla. Såna har jag också, och jag kan med samma legitimitet postulera dessas allmäna relevans, tills dess vi ..... som vanligt ...... hamnar i kvasi-solipsistisk epistemologi.
Citera
2013-12-25, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är det vi ser? Vad innebär universum egentligen i praktiken?

Asymmetrisk, dynamisk dualism som bäst beskrivas i en relativistisk världsbild.

Citat:
Jo det är ljus vi mäter rörelsen på och hur vilken våglängd det har. Ju rödare desto längre bort, ju blåare dessto närmare är det. (bortsett från bla gammastålning, men i princip)
Ur detta tolkar vi en massa saker. Vad kosmos är, hur gammalt, var det kommer ifrån, vart som kommer hända, vad som redan hänt, hur det funkar i största allmänhet.

Ditt kryphåls-sökande i vetenskap och filosofi ledar dig inte ett steg närmare till ett guds-bevis.

Citat:
Men egentligen är det bara flimmer vi stirrar på. Små spår av en värld vi inte kommer nära. Det är bara ett enda stort skuggspel.

Positivistisk idealism är den svagaste av dom 'stora' epistemiska världsbilder, och den blir inte legitim av att du användar den som en a priori-premiss.
Citera
2013-12-25, 15:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Hur var det innan du föddes, när du var "icke-existerande"?

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är just det jag inte tror finns.

Vad du "tror" eller inte "tror" är inte särskild relevant.
Citera
2013-12-25, 17:58
Medlem
sanning05s avatar
Existensen av ett väsen som Dharma existerar i högsta grad, varför skulle människan förneka existensen av en evig ordning när vår värld är så otroligt sofistikerad?
Citera
2013-12-25, 19:02
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Existensen av ett väsen som Dharma existerar i högsta grad, varför skulle människan förneka existensen av en evig ordning när vår värld är så otroligt sofistikerad?

Är den verkligen det? Och på vilket sätt? Och varför skulle detta omöjliggöras utan denna eviga ordning du talar om?
Citera
2013-12-25, 20:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Doktrin-presentation.

Nån evidens, validitet eller legitimering?
Citera
2013-12-26, 00:01
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Oh, really? Om du nu är så säker på det, fram med bevisen.
Citera
2013-12-26, 13:59
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Doktrin-presentation.

Nån evidens, validitet eller legitimering?

Vad jag tror som menas är att varför har allt sin balans i naturen. Man kan kalla det ekosystemet då djur och växter lever tillsammans. Ekosystemet är bland det mest komplexa som finns, det har inte ändrats på miljoner år, bara omvandlats i och med de miljöförändringar som jorden genomgått. Så frågan vem/vad är det som gör ekosystemet fungerar?

Sen alla icke-troende på Gud, läs detta :
http://www.vetenskapen.se/hem/index.php/miracle-in-nature/107-balance-i-nature

Som sagt min religion samlar lärdom av andra religioner.
Citera
2013-12-26, 14:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad jag tror som menas är att varför har allt sin balans i naturen. Man kan kalla det ekosystemet då djur och växter lever tillsammans. Ekosystemet är bland det mest komplexa som finns, det har inte ändrats på miljoner år, bara omvandlats i och med de miljöförändringar som jorden genomgått. Så frågan vem/vad är det som gör ekosystemet fungerar?

Sen alla icke-troende på Gud, läs detta :
http://www.vetenskapen.se/hem/index.php/miracle-in-nature/107-balance-i-nature

Som sagt min religion samlar lärdom av andra religioner.

M.a.o. plockar du fram "Intelligent Design" igen, och vi kan se framemot ännu en rond av förvirring omkring kausalitets.
Citera
2013-12-26, 14:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ekosystemet är bland det mest komplexa som finns, det har inte ändrats på miljoner år, bara omvandlats i och med de miljöförändringar som jorden genomgått.

Haha, det här var i klass med Islampeace smått klassiska:

"Bakterier utvecklar inga nya egenskaper, de lär sig bara hur de ska överleva antibiotika"

Citera
2013-12-26, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Haha, det här var i klass med Islampeace smått klassiska:

"Bakterier utvecklar inga nya egenskaper, de lär sig bara hur de ska överleva antibiotika"

Eller det kanske är den 'goda guden', som direkt läggar sig i, och omväxlande gör bakterier och anti-biotika 'starkare' för det är så roligt att titta på denna överlevnadskamp (~demiurgen med en myrstack och en pinne).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in