2013-12-25, 12:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tycker du att FS har agerat som du säger? De facto har han ju inte visat någon oro alls över marina, och nåt sms påstår han sig aldrig ha fått.
Jag pratar inte om FS agerande, jag pratar om det agerandet som en alternativ GM kunde ha förväntat sig. Han skickade SMS för att skjuta upp upptäckten av försvinnandet. Att SMS:et inte hade någon verkan gör ingen skillnad.
Citera
2013-12-25, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag pratar inte om FS agerande, jag pratar om det agerandet som en alternativ GM kunde ha förväntat sig. Han skickade SMS för att skjuta upp upptäckten av försvinnandet. Att SMS:et inte hade någon verkan gör ingen skillnad.
Din teori bygger på alt gm tänkt att FS ska få sms:et då denne hunnit hem oh konstaterat att marina inte är hemma. Att skicka sms:et kl 10 på morgonen, då FS väntades hem tidigast kl 10, stämmer inte med den teorin. Sannolikheten att han hade fått det när han var borta var överhängande, och då hade han ju tolkat sms:et på annat sätt. Besatt alt gm övernaturliga krafter och kunde förutse på minuten när FS skulle komma hem?
Citera
2013-12-25, 12:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Din teori bygger på alt gm tänkt att FS ska få sms:et då denne hunnit hem oh konstaterat att marina inte är hemma. Att skicka sms:et kl 10 på morgonen, då FS väntades hem tidigast kl 10, stämmer inte med den teorin. Sannolikheten att han hade fått det när han var borta var överhängande, och då hade han ju tolkat sms:et på annat sätt. Besatt alt gm övernaturliga krafter och kunde förutse på minuten när FS skulle komma hem?
Även om FS kom hem efter SMS hade han dragit slutsatsen att Marina hade stuckit och skulle vara borta till i morgon när han konstaterat att huset var tomt. Det var alternativ GM:s plan.
Citera
2013-12-25, 13:03
Avslutad
Citat:
Även om FS kom hem efter SMS hade han dragit slutsatsen att Marina hade stuckit och skulle vara borta till i morgon när han konstaterat att huset var tomt. Det var alternativ GM:s plan.
Fast du sa tidigare att sms:et skulle hindra FS från att sakna marina och leta efter henne i huset efter han kommit hem, t ex i sovrummet ifall att alt gm hade missat nåt där.

Nu menar du att det inte gjorde nåt om han kom hem före sms:ets ankomst?
Citera
2013-12-25, 13:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fast du sa tidigare att sms:et skulle hindra FS från att sakna marina och leta efter henne i huset efter han kommit hem, t ex i sovrummet ifall att alt gm hade missat nåt där.

Nu menar du att det inte gjorde nåt om han kom hem före sms:ets ankomst?
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att det gjorde inget om han kom hem efter SMS. Förvräng inte vad jag skriver.
Citera
2013-12-25, 13:21
Avslutad
Citat:
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att det gjorde inget om han kom hem efter SMS. Förvräng inte vad jag skriver.
Fast då kvarstår att om han mottagit sms:et ute på vägarna innan han kom hem hade han, med sin vetskap/övertygelse att marina var hemma och hade så varit hela natten, tolkat det som att marina ville meddela att hon blev kvar hemma. Och då hade han sökt efter henne när han kom hem.

Så vitt jag kan förstå blir din torri bara plausibel om alt gm får FS att öppna sms:et på yttertrappan. Dvs efter att FS konstaterat att hennes bil inte är där men innan han gått in i huset. Då kunde ett sms från marina med den innebörden fått FS att tolka det som att hon skulle bli kvar borta, och det hade också kommit i tid för att han inte skulle börja leta efter henne i huset - tex sovrummet.

Då återstår bara frågan hur alt gm kunde tajta sms:et på minuten på detta sätt.
Citera
2013-12-25, 13:25
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Det finns anledning alltid anledning att skjuta upp upptäckten av ett brott. Mord är färskvara, säger GW. Spår försvinner, iakttagelser glöms bort.

Kroppen kanske inte var gömd ännu, så GM ville ha en natt till på sig att fullborda brottet. Därför skickade han SMS.
En natt till, när FS var hemma kl 10?
Citera
2013-12-25, 13:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fast då kvarstår att om han mottagit sms:et ute på vägarna innan han kom hem hade han, med sin vetskap/övertygelse att marina var hemma och hade så varit hela natten, tolkat det som att marina ville meddela att hon blev kvar hemma. Och då hade han sökt efter henne när han kom hem.

Så vitt jag kan förstå blir din torri bara plausibel om alt gm får FS att öppna sms:et på yttertrappan. Dvs efter att FS konstaterat att hennes bil inte är där men innan han gått in i huset. Då kunde ett sms från marina med den innebörden fått FS att tolka det som att hon skulle bli kvar borta, och det hade också kommit i tid för att han inte skulle börja leta efter henne i huset - tex sovrummet.

Då återstår bara frågan hur alt gm kunde tajta sms:et på minuten på detta sätt.
Nej, när FS hade läst SMS och konstaterat att huset var tomt hade han dragit slutsatsen att Marina hade stuckit och skulle vara borta till i morgon. GM kunde inte precisera var Marina var, för om FS hade saknat henne hade han letat där.

Han kanske tittade på klockan och såg att den var tio?
Citera
2013-12-25, 13:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
En natt till, när FS var hemma kl 10?
Ja, det är en natt kvar till i morgon.
Citera
2013-12-25, 13:28
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Det finns anledning alltid anledning att skjuta upp upptäckten av ett brott. Mord är färskvara, säger GW. Spår försvinner, iakttagelser glöms bort.

Kroppen kanske inte var gömd ännu, så GM ville ha en natt till på sig att fullborda brottet. Därför skickade han SMS.
Som vanligt så faller dina alternativa teorier på de fakta som finns i målet.
Hade MJ:s kropp varit kvar i huset hade det funnits liklukt.
Citera
2013-12-25, 13:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Griftefrid konsumeras inte, eftersom åklagaren är delaktig i skadeståndskraven.
Jag tror inte det finns en möjlighet i världen för prövningstillstånd i HD, oavsett utgång. Detta är ett rent bevisvärderingsmål och sådana beviljas inte pt.

Det finns alltid möjligheter så oavsett om du blir förvånad eller inte, så rent tekniskt kan man överklaga.
Det va många som sa att det inte blir resning också, så det där med personliga åsikter kontra fakta kan alltid diskuteras.
Oavsett så är det inte griftefrid man vill fälla Fredrik Svensson på utan mord.
Citera
2013-12-25, 13:35
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Han kan ha missat något. Syftet med SMS:et var uppenbart att fördröja upptäckten av försvinnandet. Om kroppen fanns hemma hos GM kan han ha velat få tid till att gömma kroppen innan polisen blev larmad.

Det kom ett SMS på kvällen/natten 28-29, innan SMS:et till FS skickades. Det kom från KP kl 01:11:15. Det finns ingen anledning att tro att det gav GM någon info, om Marina inte hann radera det innan hon dog.

Det skickades inte till någon av en slump. Det skickades till FS, för att han inte skulle sakna Marina.
Menar du på fullaste allvar att en alternativ GM mördat Marina i hennes säng, paketerat in henne i hennes madrasser och fraktat ut henne till sin bil. Sen suttit kvar i huset och väntat på att blodet skulle torka, han bäddat med plastad frotté för att undvika att FS skulle se blodfläcken, städat undan i övrigt och hoppats på att FS inte skulle märka någon förändring i huset.
Sedan har han återkommit trots att FS bodde i huset och flyttat på telefoner, almanackor och div andra saker.
Sen har han tagit hem Marina till sitt HEM!!!
Allt detta har han gjort helt iskallt utan att oroa sig för att bli upptäckt?

Om du tror att domstolen i HR kommer att anse att dina teser är troliga, lär du bli besviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in